نقش شهرداری ها در ایجاد شهرک های صنوف

  سلامت و بهداشت شهروندان همواره در جوامع و کلانشهر های مختلف دستخوش خسارات ناشی از انتشار آلاینده ها می باشد؛ از برجسته ترین اتفاقات ممکن توسط متولیان مربوطه و از مهم ترین استراتژیهای پیش رو پیگیری انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده های شهری می باشد.  

تحلیل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی ایمنی ، حفاظت و در نهایت فرهنگی طرح های ساماندهی بیانگر آن است که در ساماندهی اصناف و مشاغل مزاحم و آلاینده برخورد قهری و پلمپ واحدهای تجاری نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد.

در وهله اول ضمن توقف صدور مجوز و پروانه کسب در بافت مسکونی می‌توان با ایجاد شهرک‏های تخصصی در خارج از شهرها زمینه انتقال این مشاغل را فراهم کرد.   

در مسیر فوق اعطای وام های کم بهره و کمک به خرید واحدهای تجاری شهرک‏های مذکور، تبلیغ و تشویق شهروندان به مراجعه به شهرک‏های تخصصی، ایجاد امکانات رفاهی و مالی در این شهرک‏ها، حذف یا کاهش عوارض سالیانه واحد‏های تجاری و… می‌تواند در تسریع انتقال این‏گونه مشاغل به شهرک‏های تخصصی موثر باشد؛ همچنین تسریع در روند اجرایی و تدوین قوانین صحیح با بهره مندی از برنامه های مدون  باید با همسو بودن نهادهای مرتبط انجام پذیرد. ضمن اینکه انتقال صنایع آلاینده به تفکیک و به صورت مرحله ای با رعایت تقدم و تأخر و بر اساس شدت آلایندگی نیز از تدابیر دیگر در این راستا می باشد.

   شهرداری ها با بررسی نقاط قوت و ضعف کارخانه ها و مشاغل مزاحم که طی روند گسترش و توسعه شهری خواسته یا ناخواسته در بافت مرکزی شهرها قرار گرفته اند، تلاش می نماید با صیانت از مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی با ایجاد وحدت رویه و برنامه ریزی کاربردی و عملی زمینه انتقال و ایجاد شهرک های صنوف در خارج از محدوده شهر ها را  اجرا نماید.

علیرضا حسنی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=18992

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: