برند سازی  شهر رشت با درختان رنگی!

 

باز باران خبر/ رضا حقی

 

برخی از خوانندگان یادداشت‌های برندسازی چندی پیش از من سوال کردنند آیا با درختان موجود سطح شهر نیز می توان اقدام به برندسازی کرد؟!

بر همین اساس در ششمین یادداشت به چگونگی برند سازی درختان موجود سطح شهر خواهم پرداخت.

با توجه به آب و هوای مرطوب در شهر رشت عموم درختان در معرض انواع امراض و آفات به خصوص قارچ ها هستند که البته با روش هایی می توان ضمن محافظت درختان از انواع آفات و امراض در راستای برند سازی شهری نیز اقدام کرد.

رنگ کردن تنه درختان امری مرسوم در اغلب کشورها است. رنگ کردن تنه درختان، مانع پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می‌شود؛ اتفاقی که در صورت بروز باعث بیماری های مختلف باکتریایی و قارچی شده و آنان را در معرض حمله حشرات قرار  می دهد.

تنه رنگ شده با منعکس شدن نور خورشید در ساعات مختلف روز کمک کرده و مانع از گرم شدن بیش از حد تنه در طول روز می‌شود، خصوصاً این امر در پاییز و زمستان به علت اختلاف دمای شب و روز بیشتر می‌شود.

نکته مهم در رنگ آمیزی تنه درختان استفاده از رنگ‌های بر پایه آب است. چون رنگ‌های روغنی اجازه تنفس به درخت نمی‌دهد و باعث بروز مشکل می‌شود.

این کار عموماً برای پیشگیری از موارد مذکور است ولی در مورد درختانی که تعدادشان هم در سطح شهر زیاد است و به  آفات و امراض دچار شده‌اند و دارای شکاف یا خراشیدگی هستند، اول باید محل مورد آسیب دیده به صورت سطحی تراشیده شود، سپس ضدعفونی شده و پس از سمپاشی اقدام به رنگ آمیزی گردد.

شیوه های اجرا:

۱- در راستای افزایش مشارکت پذیری شهروندان می‌توان نسبت به رنگ آمیزی درختان اقدام نمود.

با در اختیار گذاشتن رنگ‌ها به مغازه داران و خانه‌های همجوار درختان هر کدام به سلیقه خود اقدام به رنگ آمیزی درختان اطراف مغازه یا خانه خود کنند.

۲- مسابقه نقاشی بین مهد کودک‌ها و مدارس سطح شهر برای رنگ آمیزی درختان و اختصاص هر خیابان یا کوچه به یک مدرسه یا مهد کودک خاص و نصب پلاک مشخصات نقاش روی هر درخت باعث احساس مالکیت معنوی شهروندان نسبت به درختان سطح شهر می‌شود و با اعلام روز خاصی در هر سال می‌توان زمینه یک جشن محلی را در سال تدارک دید.

۳- برگزاری مسابقات با حضور نقاشان حرفه‌ای شهر. مسئولین شهری می‌بایست از ظرفیت بالای هنرستان های متعدد شهر رشت که در رشته‌های گرافیک و نقاشی مشغول تحصیل هستند استفاده کنند، چون ما در شهر رشت رشته‌های دانشگاهی گرافیک و نقاشی داریم. همچنین این شهر حدود ۷۰ آموزشگاه نقاشی دارد.

فارغ التحصیلان هنرستان‌ها،  آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های گیلان در رشته‌های طراحی، گرافیک و نقاشی، پتانسیل عظیمی است که تاکنون استفاده ای از آن نشده است.

با نقاشی درختان سطح شهر،

رشت می تواند تبدیل به یک گالری شود.

تصور کنید درختان رنگ شده حتی در فصل‌های پاییز و زمستان که خزان شده‌اند نیز زیبایی منحصر به فردی خواهند داشت.

پس با رنگ کردن تنه درختان به شیوه‌هایی که در سطور بالا توضیح دادم چندین کار همزمان انجام خواهد گرفت.

۱_ محافظت و پیشگیری از تنه درختان در مقابل آفات و امراض

۲_ درمان درختانی که در سطح شهر دارای امراض مختلف هستند.

۳_ مشارکت عموم مردم در راستای مشارکت پذیری در امور شهروندی و افزایش سرمایه اجتماعی.

۴_ دیده شدن قشر عظیمی از هنرمندان تجسمی سطح شهر که تاکنون از هنرشان استفاده نشده است.

۵_با این کمبود شدید رنگ در سطح شهر جبران می شود و شهری داریم با طیف های مختلف رنگی که مطمئنا احساس خوشایندی به عموم  شهروندان و گردشگران خواهد داد.

 

روش تامین بودجه: در سال اول پیشنهاد می شود به جای هزینه خرید رنگ  جدول‌های کنار خیابان و جدول وسط بلوار که حداقل سالی دو بار انجام می‌گیرد و تنها برای چند هفته ماندگاری دارد، حذف و این رنگ برای تنه درختان استفاده شود.

می‌توان یک بار به طور آزمایشی به جای هزینه رنگ کردن جداول سطح شهر تنه درختان را رنگ کنید.

راه دوم اعلام فراخوان برای کارخانجات رنگ با اولویت کارخانه‌هایی که  در استان فعالیت می‌کنند.

تامین رنگ توسط کارخانه صورت پذیرد و اسم هر خیابان که رنگ توسط آن شرکت یا کارخانه تامین شده است اسم شرکت نصب شود.

بی شک بسیاری از کارخانه‌های تولید رنگ ترجیح می‌دهند عوض هزینه تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر به این روش تبلیغی  جدید و خلاقانه روی بیاورند که منجر به برندسازی شهری می‌شود و بی‌شک در میزان فروش محصولشان نیز تاثیر مستقیم و چشمگیری خواهد داشت.

با شروع و تداوم این کار در سال‌های دیگر نه تنها رنگ آمیزی بدون هیچ هزینه‌ای انجام خواهد گرفت بلکه کارخانجات در رقابت شدید خودشان متقاضی انجام این کار خواهند شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35322

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: