آهنگساز شهیر گیلانی درگذشت

باز باران خبر/ جامعه موسیقی کشور احمد علی راغب آهنگساز شهیر گیلانی خالق سرودهای ماندگار انقلابی، ملقب به مرد هزار آهنگ  را از دست داد.

احمدعلی راغب، آهنگساز و نوازنده سازهای تار، سه تار و عود سال ۱۳۲۳ در شهر بندرانزلی به دنیا آمد. این هنرمند از کودکی فراگیری موسیقی را با ساز دهنی شروع کرد و سپس جذب ساز سنتور شد. وی در این دوره قطعات گیلانی را با اشعاری از سروده‌های خود به زبان گیلکی اجرا می کرد که باعث شهرت وی در بندرانزلی شده بود. راغب سال ۱۳۴۲ پس از اخذ دیپلم به عنوان معلم در آموزش و پرورش رشت مشغول خدمت و همزمان وارد گروه ارکستر رادیو شد . در این دوره هفته‌ای یک تصنیف همراه با شعر برای خوانندگان رادیو گیلان آماده می‌کرد. احمدعلی راغب را «مرد هزارآهنگ» لقب داده اند؛ از این رو که در آرشیوهای صداو سیما بالغ بر یکهزار و ۴۰۰  قطعه موسیقی از او به ثبت رسیده است. وی به علت بیماری سرطان در روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به مناسبت درگذشت احمدعلی راغب، آهنگساز پیشکسوت، آثار او را بخشی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران دانست. 

سید مجتبی حسینی در قسمتی از این پیام نوشته است: احمدعلی راغب آهنگساز آثار خاطره انگیز و ماندگاری از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس است که با تاریخ اجتماعی و فرهنگی معاصر پیوند خورده است. آثار موسیقی راغب نمونه ای از حضور موثر هنر موسیقی در تحولات اجتماعی است که در ارتباط با شرایط و مشخصه های کشور در آن زمان ساخته و اجرا شده و محصول زمانه خود است اما ماندگار و همیشه روایتگر سال های پرشور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد بود.

راغب از نخستین هنرمندانی بود که پس از وقایع هفده شهریور ۱۳۵۷ و استعفا از ارکستر سازهای ملی در آثارش نسبت این رویداد اتخاذ موضع مخالف کرد. وی به‌همراه برخی دیگر از هنرمندان سرشناس رادیو و تلویزیون، از همکاری با مراکز هنری وابسته به رژیم پهلوی و عضویت در ارکستر سازهای ملی، استعفاء داد و با ارتباط با برخی گروه‌های هنری غیررسمی و آشنایی با افرادی همچون حسین شمسایی و مجید حداد عادل زمینه فعالیت هنری خود را جهت داد.

همکاری در تهیه و تولید سرودهایی که بنا بود در محصولات فرهنگی نیروهای انقلابی (سخنرانی‌ها) و غیره  استفاده شده و به شیوه زیرزمینی به دست مردم برسد، وظیفه این گروه‌ها بود که در مساجد و محافل مخفی، تشکیل شده بود.

سرودهایی همچون معلم شهید (در رثای علی شریعتی)، بابا خون داد، خیر مقدم، نغمه اتحاد  برخی از تولیدات موسیقایی احمدعلی راغب در آن مقطع بود که بعدها و پس از پیروزی انقلاب و از سرگیری فعالیت ارکسترهای موسیقی و فعالیت‌های هنری در رادیو و تلویزیون، بازسازی شده و با تنظیم برای ارکستر، اجرا شد.
آغاز جنگ تحمیلی فصل جدیدی را در زندگی هنری راغب رقم زد که سرود «این پیروزی خجسته باد» پیرامون فتح خرمشهر، «ظفر مبارک»، «جنگ، جنگ تا پیروزی»، «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار»، و سرودهای بسیار دیگری ثمره این فصل از زندگی هنری اوست.

احمدعلی راغب علی‌رغم دریافت کسوت بازنشستگی در سال ۱۳۶۷، در بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ ریاست مرکز موسیقی سازمان صداوسیما را بر عهده داشت. پس از آن نیز تا سال ۱۳۸۲، مدیریت تولید موسیقی مراکز و استان‌های سازمان صداوسیما را عهده دار بود. ضمناً عضو شورای عالی موسیقی صداوسیما و شورای عالی نظارت و ارزیابی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما نیز بوده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=16926

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: