جوانتر شدن میانگین سنی کشاورزان در گرو اقتصادی تر شدن تولید برنج دارد

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: افزایش درآمد کشاورزان منجر به ایجاد انگیزه در بین جوانان شده و  میانگین سنی جامعه برنجکاران را کاهش می دهد.

به گزارش باز باران خبر، مریم حسینی با بیان اینکه افزایش درآمد شالیکاران از مهمترین موضوعات تحقیقاتی این موسسه است، گفت: روش های مختلفی برای افزایش در آمد کشاورزان وجود دارد که موسسه تحقیقات برنج کشور آنها را دنبال می کند. یکی از راه های افزایش درآمد کشاورزان، افزایش ضریب نفوذ کشت ارقام جدید برنج با کیفیت پخت مطلوب و عملکرد بالاتر و متحمل به ورس (خوابیدگی) است. اگر مقدار برنج خوش کیفیت تولیدی در واحد سطح افزایش یابد، ضمن افزایش ضریب خوداتکایی موجب افزایش درآمد کشاورزان نیز می شود.

وی افزود: از طرفی ارائه بسته های به زارعی در طول دوره کاشت تا پس از برداشت، نیز موجب افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: کشت توام برنج و ماهی یا اردک یکی  دیگر از راهکارهایی است که موجب افزایش درآمد کشاورزان، تولید محصول با کیفیت و تولید پروتئین می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین سنی برنجکاران بالا است، خاطرنشان کرد: ارتقای درآمد شالیکاران و کاهش صعوبت کاری موجب می شود که تولید برنج صرفه اقتصادی مناسبی داشته  و فرزندان کشاورزان رغبت بیشتری برای ورود به شالیزارها و کشت و کار برنج داشته باشند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: کشت دوم نیز یکی از راهکارهای مهم افزایش درآمد برنجکاران و از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای شالیزارهای استان های گیلان و مازندران است. از جمله محصولات مناسب برای کشت پس از برداشت برنج شامل دانه های روغنی (کلزای زودرس، کاملینا)، گیاهان علوفه ای نظیر (چغند علوفه ای، تریتیکاله، شبدر)، انواع سبزیجات، باقلا، شلغم و سایر محصولات با قابلیت کشت در شش ماهه دوم سال، است.

حسینی گفت: برنامه ریزی برای تولید محصولات جانبی از جمله سبوس و روغن برنج و یا تولید فراورده های مختلف از کاه برنج، می تواند ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورزان کند و با توجه به نظام خرده مالکی در زراعت برنج، برنامه ریزی های منسجم در این خصوص مورد نیاز است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5293

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: