بودجه ۷۲۰ میلیارد تومانی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و باقی ماجرا!

 

باز باران خبر/ رضا حقی

برای اولین بار سال ۱۳۹۲ موقعی که آقای مرتضی عاطفی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بود با مقوله بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت آشنا شدم. وی از من خواسته بود تا برنامه‌های پیشنهادیم را در بخش هنری به ایشان بدهم.

پرسیدم بودجه شما برای این کار در سال چقدر است؟

که وی پاسخ داد: هر سال بودجه پیشنهادی را به شورا می‌دهیم و بعد از تصویب بودجه در شورا  در بخش‌ها و ردیف‌های مختلف به ما ابلاغ می‌شود.

پرسیدم سقف خاصی برای بودجه دارید؟  وی گفت: امسال حدود یک میلیارد بودجه داشتیم برای سال دیگر با کمی افزایش، مبلغ بودجه را ارائه می‌دهیم؛ …عشما برنامه پیشنهادی در بخش هنری را تا هفته دیگر بیاورید تا پس از جمع‌بندی به صحن شورا ببریم و از آن بودجه دفاع کنیم.

در این زمینه برایم سوالی پیش آمد و آن اینکه بودجه شهرهای دیگر چه مقدار است؟

البته با  کمی جستجو در فضای اینترنت با عنوان بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در شهرهای دیگر به یک نکته جالب برخورد کردم.

مثلا بودجه فرهنگی در شهرهایی مثل تهران ، اصفهان ، شیراز، مشهد و تبریز ۱۰ درصد از بودجه کل شهرداری ها در آن سال‌ها بوده و بودجه شهرهایی مثل همدان، قزوین، اردبیل، اهواز، کرمانشاه، ساری و گرگان هر کدام ۶ الی ۸ درصد بودجه کل شهرداری بود.

با حساب سرانگشتی در آن سال متوجه شدم بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهر رشت کمتر از یک درصد بودجه شهرداری رشت است!

با این پیش زمینه به اتفاق آقای عاطفی در صحن شورای چهارم رشت حاضر شدیم. آن زمان آقای فرهاد شوقی برادر شهردار فعلی رشت رئیس کمیسیون فرهنگی شهر رشت بود.

آقای عاطفی بودجه پیشنهادی برای بخش‌های مختلف ورزشی، فرهنگی هنری و اجتماعی را ارائه داد و چند نفر از اعضای شورا ایراداتی به بخش‌های مختلف داشتند، آنها پس از گفتن ایرادات به علت مشغله کاری جلسه را ترک کردند!

من مات و مبهوت مانده بودم این چه رویه‌ای است، ایرادات را می‌گویند بدون اینکه بدانند جواب چیست؛  جلسه را ترک می کنند؟!‌ بعد باید این میزان بودجه را پایین و بالا بکنند و مصوب کنند.

وی جواب هایش را داد و بعد مرا معرفی کرد به عنوان هنرمند تئاتر تا قسمت‌های هنری بودجه را توضیح دهم.

در حالی که به شدت به هم ریخته بودم گفتم آقای شوقی کار شما در این جلسه مثل این می‌ماند که مورچه‌ای را زیر میکروسکوپ بگذاریم و راجع به کله پاچه مورچه صحبت کنیم! این بودجه مقدارش اینقدر ناچیز است که قابل صحبت کردن نیس!

شما ببینید بودجه سازمان فرهنگی ورزشی مثل تهران و اصفهان۱۰ درصد بودجه کل شهرداری است. ولی در شهر رشت این رقم کمتر از یک درصد بودجه شهرداری می‌باشد و تازه این رقم کمتر از یک درصد نیز معمولاً ۲۰ درصد آن محقق می‌شود و بقیه فقط روی کاغذ است، یعنی ۸۰ درصد این بودجه هم محقق نمی‌شود!

شما به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی این مسئله را اول حل کنید. از نظر من این بودجه نه قابلیت حرف زدن دارد نه قابلیت دفاع کردن و به آقای عاطفی گفتم من در خدمت شما کماکان به طور رایگان هستم و مشاوره می‌دهم ولی دیگر هیچ وقت از من نخواهید تا وارد صحن شورای شهر شوم، چون در توان من نیست در اینجور جلسات شرکت کنم!

…آقای شهردار این قصه پرغصه هنوز با همان شدت ادامه دارد، بودجه سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران، شیراز و اصفهان برای امسال  ۱۲ درصد بودجه کل شهرداری است.

به خبرهای مندرج در سایت‌های خبری نگاهی بیندازیم.

افزایش بودجه ۷۶ درصدی سازمان فرهنگی ورزشی تهران  در سال۱۴۰۲.

بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شیراز ۲۲۰۰ میلیارد تومان.

یک عنوان بودجه برای پروژه ثبت جهانی هگمتانه همدان ۵۰ میلیارد تومن.

با توجه به بودجه شهرداری شهرهای کشور رقم بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برای سال ۱۴۰۳ باید رقمی حدود ۷۲۰ میلیارد تومان باشد، حدود ۱۲ درصد بودجه کل شهرداری رشت در سال جاری!

 

آقای شهردار! شاه عباس حدود ۴۵۰ سال پیش این موضوع را درک کرد که باید هنرمندان را در کنار خود داشته باشد تا آنها کاری کنند که منجر به ماندگاری در تاریخ شود. اوج معماری، اوج خوشنویسی، اوج نگارگری و شهرسازی و ایجاد کاروان سراها و همچنین تجارت در زمان صفویه بود.

هنوز تمام شهرت جهانی اصفهان و زیبایی‌های آن را مرهون معماران و هنرمندان زمان شاه عباس هستند و بعد از شاه عباس تا الان کدام حکمران و خصوصا مدیران شهری ما این مسئله را درک کرده‌اند.

آقای شهردار شما وارث ۴۰ سال اهمال کاری، ندانم کاری، ندانستن و ندیدن هیچ افق فرهنگی و هنری برای شهر رشت هستید؛ مقصر شما نیستید ولی می‌توانید این رویه را عوض کنی!

 

آقای شهردار عزیز شخص جنابتان باید این کار را انجام دهید وگرنه این افق دید نه در مدیر عامل سازمان فرهنگی شهرداری دیده می‌شود،  نه در افق دید رییس کمیسیون فرهنگی شورا که در این دوره فعلی مانده‌ایم بین چند واژه که چه کسی دروغ گفت، چه کسی خیانت کرد  ویا چه کسی رشوه گرفت!

اگر بودجه بخش فرهنگی را مثل شهرهای دیگر یعنی رقم ۱۰ الی ۱۲ درصد بودجه شهرداری ببینید می‌توانیم روی نقطه صفر قرار بگیریم و کارهای زیرساختی مثل ایجاد فرهنگسرا، ایجاد خانه‌های فرهنگ، سرای محله، موزه و سالن‌های ورزشی برای سطح شهر برنامه‌ریزی کنیم.

شما بله اول را بگویید در یادداشت‌های بعدی به تفصیل در این مورد خواهم نوشت.

آقای شهردار!

بله؟!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35245

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: