عدالت اجتماعی و امید به آینده / جواد نجارتمیزکار – کارشناس ارشد پژوهش

 

باز باران خبر/ یکی از شاخص‌های مهم زندگی امید به آینده است. امید به آینده به انسان انگیزه شادی و نشاط می‌دهد؛ امید به آینده با زندگی ارتباط مستقیم دارد از این رو در قرآن کریم به مومنان و متوکلان بشارت داده شده است و به همین منظور با انس به قرآن و تلاش برای عمل به آن می‌توان به تقویت به امید به آینده نزدیک شد.ضمن اینکه کسب فضایل و ترک رذایل امیدبخش امید به آینده است و این دو باید پا به پای هم پیش بروند.
یکی از مثال‌های بدیع در این خصوص تعمق در آیات شریف سوره یوسف می باشد؛ سوره یوسف مملو از داستانها و آموزهایی است که می‌توان آنها را بعنوان نمادی از امید به آینده در نظر گرفت. بطور مثال «صبرو ایمان»،«قدرت بخشش و آشتی »،«غلبه بر سختی ها»و«وعده های الهی »از نمونه‌های بارز امید در سوره یوسف است.
به قول مولوی:
آنقدر گفتم باقی فکر کن
فکر اگر راکد بود رو ذکر کن
عدالت اجتماعی: شادمانی اجتماعی موضوعی است که باید در ساختار جامعه قرار گیرد، همه اجزای جامعه در ایجاد شادمانی در جامعه نقش دارند؛ نا امیدی به آینده باعث عدم تحرک جهت رسیدن به اجتماعی پویا می‌شود.
جامعه  «نگران به آینده» باعث ایجاد افسردگی می‌گردد و در جامعه غمگین انرژی انسان مصروف برطرف کردن غم و اندوه گردیده و فرصت ایجاد شادمانی را از آن سلب می‌کند. «عدالت توزیعی ، عدالت مراوده‌ای ، عدالت رویه‌ای و… بر شادمانی جامعه می‌افزاید، از این رو و بر اساس نظریه جامعه شناسان عدالت اجتماعی تاثیر بسزایی در ایجاد نشاط و شادمانی در جامعه دارد.
داشتن شناختی درست از شادی:
شادی نوعی ارزیابی عقلی از زندگی است محققین بر این باورند که شادی باعث طول عمر، ارتقای سلامت، افزایش قابلیت‌های روانی و بهبود عملکرد انسان می‌شود. اما این مقوله باید با اصول و روشهای درست انجام پذیرد. بطور طبیعی انسان ها در زندگی مواردی را تجربه می‌کنند که باعث ناراحتی و اندوه می گردد و یا عده ای بصورت ارثی بدخلق و یا عبوث می‌باشند که با شناخت درست از اصول زیستی ، اصول روانشناسی، اصول اجتماعی و اصول معنوی می‌توان به شادی در زندگی نزدیک شد.
داشتن تغذیه مناسب ، تحرک ، خواب و استراحت مناسب ، روابط عاطفی سالم ، داشتن اعتدال در زندگی، استفاده از ذهن خلاق،  روحیه سپاسگزاری، ابراز محبت، دوستیابی مناسب و به دنبال هدف درست در زندگی و در کنار این شاخصه‌ها ارتباط نزدیک با خدا و شاکر بودن می‌توان به شاد بودن در زندگی دست پیدا کرد.

تفاوت بین شادی واقعی و شادی کاذب:
متاسفانه با توجه به عدم دستیابی به شادی در زندگی، برخی به دنبال شادی‌های کاذب می‌رودند که دستیابی به آن بسیار پرهزینه و بی‌خردانه است! برخی بر این باورند که برای داشتن زندگی شاد باید هزینه های سنگینی را متحمل شد؛ این دسته از افراد با نگرشی نادرست از شادی ثروت ، تجمل گرایی ، فردگرایی و فاصله از دینداری را شاخصه‌های شادی در زندگی می‌دانند در حالی که هر کدام از این مقوله ها می‌توانند انسان را از درک درست دستیابی به شادی دورنماید.
لزوم برنامه‌ریزی مدیریت شهری در ایجاد نشاط در جامعه:
خلق شادی در انسان به نیاز روانی و فطری برمی‌گردد و تا ذات آدمی به دنبال شاد بودن نباشد نمی‌توان آن را به فرد تزریق کرد اما با این وجود ایجاد زمینه برای این مقوله بی‌فایده نبوده و در این خصوص مدیریت شهری می‌تواند تاثیر خوبی در ایجاد روند شادی در وجود شهروندان داشته باشد.
شهر شاد شهری است متشکل از فضاهای شاد و برنامه‌ریزی‌های متناسب با شادی مردم. داشتن شهری شاد بسته به همکاری همگانی دارد و مختص به فرد یا گروه یا سازمان خاصی نیست بلکه دستگاههای حاکم بر شهر نیز در آن دخیل  هستند. ایجاد بسترهای مناسب فضاهای شهری ، معماری‌های خاص و متناسب با تاریخ و  فرهنگ،  رنگ، نور ، فضای سبز، مدیریت ترافیک و آلودگی های صوتی و… همه و همه می‌توانند در ایجاد فضای بصری ونزدیک شدن به روحیه شاد شهروندان کمک نمایند.
شادی یک مفهوم جمعی است که می‌تواند همه مولفه‌های شهری را در برگیرد، در این بین برنامه‌ریزان شهری نیز نقش پررنگی در پیشبرد اهداف آن دارند البته زیبایی شناختی و روانشناختی و مطالعه با علم و درک درست این افراد نیز از لازمه های برنامه ریزی صحیح شهری می‌باشد.
به موازات تعمق در این نوع برنامه‌ریزی‌ها که عموماً بر دوش مدیران شهری و شهرداری‌ها و دستگاه‌های دیگر نیز باید بسترهای دیگری همچون رفع بزهکاری در جامعه ، کاهش رشد بیکاری ، مهار تورم ، اعتیاد ، تکدی گری  و ایجاد فضاهای ورزشی و برنامه‌ریزی جهت تقویت آن و افزایش فعالیت‌های فرهنگی هنری را فراهم آورند که پرداختن به هر یک از این موضوعات در این مقال نمی‌گنجد و کوتاه سخن اینکه شادی و نشاط نه تنها در زندگی فردی بلکه بر کل جامعه نیز تاثیر مثبت می‌گذارد افراد شاد به طور کلی از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردارند، تمایل بیشتری به

معاشرت با دیگران دارند، ایجاد روابط جدید و حفظ روابط موجود را دارند، با همدلی و درک بیشتری با دیگران رفتار می کنند  و به حل تعارضات به طور موثرتر می پردازند. خلاق تر با انگیزه تر و متعهدتر به کار خود می پردازند. جامعه‌ای که در آنها افراد شاد و فعال زندگی می‌کنند از سطح بالاتری از مشارکت مدنی اعتماد اجتماعی  و حمایت اجتماعی برخوردار هستند که البته این جامعه دارای جرم و جنایت کمتری بوده و از نظر اقتصادی قوی‌تر هستند.
افراد شاد در برابر استرس و سختی‌ها مقاوم‌تر و بهتر با چالش‌ها کنار می‌آیند و در نهایت اینکه شادی و نشاط برای افراد جامعه ضروری است و با تشویق به فعالیت و شادی در بین افراد می‌توانیم به ایجاد دنیایی سالم تر ،شادتر و مرفه تر دست پیدا کنیم.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35217

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: