تشکیل پرونده بیش از ۷ میلیارد و ۲۱۵ میلیونی برای کالای قاچاق در گیلان

کالای قاچاق، باعث اخلال در بازار و تضعیف انگیزه تولیدکنندگان داخلی


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در اولین جلسه کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه ذیل کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق گیلان در سال جدید در محل سالن اجتماعات سازمان، اظهار داشت: در سال گذشته پرونده هایی برای کالاهای قاچاق مکشوفه در گیلان به ارزش بیش از ۷ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال تشکیل شده است که جرائم آن در تعزیرات حکومتی از ۲ تا ۵ برابر ارزش کالا اِعمال می گردد.
به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان؛ دلق پوش با بیان اینکه وضعیت جغرافیایی سوق‌الجیشی استان به لحاظ دارا بودن بزرگترین مرز ترانزیتی کشور بسیار مهم است، افزود: این موضوع هم فرصت است و هم می‌تواند در مقوله وقوع پدیده قاچاق در صورت عدم نظارت مستمر خطرآفرین باشد چون گیلان نقطه ثقل بسیاری از امور تجاری و اقتصادی می باشد.
وی از بیکاری و اشتغال کاذب به عنوان یک دستاورد شوم پدیده قاچاق یاد کرد و گفت: البته هم باید به تولید داخل و ارتقاء کیفیت توجه داشته باشیم و هم به سطح درآمد و معیشت مردم در نقاط مرزی توجه نماییم چون توسعه‌نیافتگی این مناطق موجبات قاچاق را فراهم می سازد و انگیزه قاچاق کالا را تقویت خواهد کرد که برای حل این مشکل برنامه ریزی و سیاست مناسبی را در سطح کلان، دولت اتخاذ نماید.
دکتر دلق پوش سوق دادن نبوغ و توان اقتصادی به سوی سرمایه‌گذاری مولد را نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مطلوب افکارعمومی دانست و تاکید کرد: اگر سرمایه و ایده در مسیر تولید به کار گرفته شود از اشتغال کاذب و زودگذر مقطعی پیشگیری خواهد شد وانگیزه ای برای قاچاق وجود نخواهد داشت.
وی ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی را یکی دیگر از پیامدهای ناگوار قاچاق کالا توصیف نمود و ادامه داد: این موضوع حتی باعث ضعیف شدن اعتقادات فرهنگی و مذهبی در جامعه می شود وحتی مصرف کالای خارجی؛ تعصبات ملی در حمایت از کالا و تولیدات داخلی و هنجارهای ارزشمند جامعه را تقلیل خواهد داد.

متولی تولید و تجارت استان گیلان، کالای قاچاق را باعث اخلال در بازار با بوجود آمدن چند نرخی کردن قیمت کالا قلمداد کرد و خاطر نشان کرد: ایجاد نوسان درنظم بازار، توسعه قانون شکنی درنظام توزیع و عرضه و بطور کل در سیستم اقتصادی یکی دیگر از عوارض مهم پدیده قاچاق است.
وی تصریح کرد: وقتی تولید کننده شاهد جولان کالاهای قاچاق در جامعه باشد، عملاً انگیزه خود را برای تولید و ایجاد اشتغال در کشور از دست خواهد داد و این آغاز یک چالش اقتصادی بزرگ است.
رئیس سازمان صمت گیلان از اشاعه برخی امراض به جهت قاچاق کالا‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد به کشور مثل لوازم آرایشی و بهداشتی سخن گفت و تشریح کرد: حتی انتقال و تسری ویروس کرونا هم از طریق پدیده قاچاق محتمل است و به همین دلیل یکی از اولویتهای نظارتی ما همواره در صنایع غذایی و بهداشتی و بطور کل محصولات سلامت محور است.
دکتر دلق پوش خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهایی که در مواجهه و مقابله با قاچاق در سال گذشته در استان اجرا نمودیم” پویش خرید کالای ایرانی” بود که استاندار پرتلاش استان و سایر اعضاء کمیسیون نیز از آن حمایت نمودند.
وی تشویق و ترغیب مردم به استفاده از صنایع بومی و دستاوردهای داخلی را در مسدود کردن مسیر قاچاق را موئلفه ای تاثیر گذار دانست و عنوان کرد: در این راستا در سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان” نهضت فرصتهای ساخت داخل” با هدف تحقق رونق تولید و داخلی سازی نیازهای صنایع در گیلان برگزار کردیم و در باکو نیز نمایشگاه صنعت گیلان اجرا شد.
این مسئول ضمن تقدیر از تعامل و عملکرد مناسب اعضای کارگروه در سال گذشته با اهداء لوح تشکر و قدردانی نمود و برهوشیاری بیشتراعضاء در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد همواره کاسبان شرایط بحرانی هستند و لازم است هوشمندانه با این قبیل موارد با جدیت و به طور قانونی برخورد گردد.
رئیس کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه استان گیلان بر ثبت کلیه موجودی انبارها در سامانه جامع تاکید نمود و به صراحت اعلام کرد: همه اصناف و تولیدکنندگان مکلّف و موظفند موجودی انبار خود را در سامانه ( www.nwms.ir) به صورت واضح و روشن ثبت نمایند و گرنه در صورت گزارش و بازرسی، بعنوان کالای قاچاق و احتکار محسوب شده و حسب قانون با متخلفین رفتار می گردد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=9462

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: