جوانان و ضرورت آینده نگری

جوانی که می خواهد به قله های افتخار و سربلندی دست یابد، لازم است که در قدم اول انسان آینده نگری باشد. گاهی با افراد میانسال یا کهنسالی مواجه می شویم که افکارشان متعلق به سال های جوانی است و همه گفته هایشان را با این کلمات آغاز می کنند: «در گذشته، من چنین و چنان بودم و…»، به وسیله خیالات خود، نابینا شده و فاقد هرگونه تصوری از آینده می باشند. البته تمرکز زیاده از حد بر افکار و اندیشه های زمان حال نیز مسئله ساز است. اسیر گذشته بودن و راحتی و آسایش امروز را طلبیدن، مانع از دیدن افق های جدید خواهد شد.
– ارزش های آینده ساز
برای ساختن جامعه به «ارزش های آینده ساز» نیاز است. این ارزش ها شامل فداکاری و سرمایه گذاری امروز برای رسیدن به خوشبختی فردا نیز می شود. شما باید نگرشی به افق های دوردست داشته باشید، زیرا زندگی یک سفر طولانی و پر از ناشناخته ها است. بدین خاطر لازم است که جوان جویای نام، هنر درک فرصت ها و استفاده به موقع از آن ها را برای ایجاد آینده ای بهتر، در خود پرورش دهد.
– فداکاری امروز برای فردای بهتر
یکی از مسابقات ورزش دو و میدانی، مسابقه «ماراتن» است که طی آن دونده باید یک مسیر را به طول ۱۹۵/۴۲ کیلومتر طی کند. برای تحقق این امر، چنین فردی لازم است با در نظر گرفتن خط پایان، قدرت بدنی، میزان تنفس و سرعت دویدن خود را در سرتاسر این مسافت، به دقت تنظیم نماید.
به همین ترتیب شما نیز باید برای رسیدن به فردای بهتر، امروز فداکاری کنید. کوتاه نظری و تنبلی را کنار بگذارید و از روی نادانی و غفلت، منافع درازمدت را به خاطر فایده های لحظه ای، از دست ندهید. زیرا زندگی در یک روز خلاصه نمی شود.
– رهبران و قهرمانان آینده
همیشه در افکار و رؤیاهای خود بیاندیشید که می توانید در زمره برجستگان و قهرمانان فردا باشید. زیرا اگر چنین نکنید در صحنه زندگی به جای حضور در نقش اول، تنها سیاهی لشکر خواهید بود و دیگران به شما دیکته خواهند کرد که باید چگونه فکر کرده و به چه شکلی رفتار نمایید.
– داشتن دیدگاهی وسیع
با این که دنیا بسیار بزرگ است اما طی سال های اخیر، به صورت آپارتمان های یک مجتمع مسکونی درآمده که دارای تعداد زیادی بلوک های چند طبقه است. ما اکنون می توانیم در عرض چند ساعت، مسافت های بسیار طولانی بین قاره ای یا بین کشورها را بپیماییم. چیزی که در گذشته، چند ماه و گاه تا چندین سال به طول می انجامید.
بنابراین باید دیدگاه خویش را نسبت به تحولات جهانی، باز کرده و قدرت ادراک خود را افزایش دهیم. مورچه ای که در آب اندک یک استکان افتاده، هیچگونه فهمی از وسعت دنیای پیرامون خود ندارد. به همین خاطر گمان می کند که دنیا دارد در آب غرق می شود. از سوی دیگر، کسی که در دامنه کوه قرار دارد، دیدگاهش محدود است و هر قدر که از کوه بالا برود، چشم انداز وسیعتری پیش روی او قرار خواهد گرفت.
– مشاهده دنیای عظیم
مشاهده جهان پهناور، بینش شما را رشد داده و کمک می کند تا بر خودپسندی و کوتاه نظری پیروز شوید. داشتن دید وسیع و هدف بلند، یک نعمت بزرگ است که نصیب هر کسی نمی شود.
جوانان هر مملکت، قهرمانان آینده کشورشان هستند و امید دارند که سرانجام، قهرمان دنیا شوند. به همین دلیل باید بکوشند که چشم انداز وسیعی از جهان محل زندگی خویش را پیش روی خود قرار داده و با این دیدگاه، به پیش رفته و بدون توقف، حرکت کنند.
آنان نباید در دوران گذشته و زمان حال خود، درجا زده و خودشان را در مرزهای جغرافیایی کشورشان زندانی کنند. زیرا قرار است که آینده و جهان، متعلق به آن ها شود. پس برای بدست آوردن آنها، باید از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1717

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: