مقام معظّم رهبری و انتخابات

 

یادداشت/ سیدعبدالباقی اسحاقی

یکی از اموری که دین مقدس اسلام روی آن تأکید زیادی دارد، انجام کارهای شایسته توسط هر کدام از مسلمانان است که در اصطلاح به نام «عمل صالح» مشهور است.

عمل صالح به کار یا کارهایی گفته می شود که رضایت پروردگار متعال از شخص انجام دهنده ـ زن یا مرد، پیر یا جوان، تحصیلکرده یا عادی، مشهور یا ناشناخته ـ را به دنبال دارد.

کلیه کارهای خوب و مفید در جامعه به دلیل آن که موجب شکوفایی اقشار مختلف در زمینه های گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی می گردند، ظرفیت آن را دارند که به عنوان عمل صالح تلقی شوند.

از این دیدگاه  شرکت فعال و چشمگیر در انتخابات یک رویکرد اجتماعی شایسته است. زیرا موجب تقویت مدیریت کشور و ناامیدی دشمنان از ضربه زدن به ملت می گردد.

نکته دقیق و ظریف در این بحث آن است که برای انجام دادن کارهای خوب فرصت دایمی وجود ندارد؛ در نتیجه وقتی شرایط مناسب برای اجرای یک کار شایسته و مفید پیش آمد با ایجاد شک و تردید، منفی بافی، بدبینی، سهل انگاری و بهانه های دیگر نباید فرصت را از دست داد.

عمل صالح را باید اشتیاق فراوان و به موقع انجام داد. حال اگر ما فرصت یک کار عالی خداپسندانه را از دست بدهیم، معلوم نیست که دیگر به این زودی چنین امکانی برایمان فراهم شود. به عنوان مثال رأی دادن برای انتخابات مجلس هر چهار سال و

برای مجلس خبرگان رهبری، هر هشت سال است و معلوم نیست که در چهار سال بعد ما کجا و در چه وضعیتی هستیم؛ همچنین معلوم نیست که در طول این چهار سال اوضاع مملکت به کدام سو خواهد رفت، پس باید از فرصت ها، درست و به روز، بهره برد.

در طول چهار دهه از گذشت عمر انقلاب اسلامی مکرر دیده ایم که دشمنان ملت به محض نزدیک شدن زمان انتخابات ـ ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان، شورای شهر و روستا ـ فعالیت های گسترده شان را شروع می کنند تا:

۱ ـ فضای انتخاباتی را مسموم و نا امن جلوه دهند.

۲ ـ مردم را نسبت به یکدیگر و کاندیداها، بی اعتماد نمایند.

۳ ـ  انتخابات را بی رونق و سرد کرده و از شور و نشاط آن بکاهند.

۴ ـ  از ورود افراد مؤمن و شایسته به مجلس جلوگیری کنند.

۵ ـ اشخاص موردنظر خودشان را به شکلی ظریف و خزنده به عنوان نفوذی وارد خانه ملت نمایند.

۶ ـ مردم را نسبت به سرنوشت جامعه و آینده آن بی تفاوت کنند.

۷ ـ نقاط ضعف مسئولین ارشد، میانی و پایین در دستگاه های دولتی و نیز عملکرد نمایندگان مجلس را مرتب بزرگ نمایی کنند تا مردم با دیدن آن ها دیگر رغبتی برای رأی دادن نداشته باشند و…

دشمن همیشه دشمن است و هیچگاه دوست نخواهد شد، حتی اگر گاهی برای ما لبخند بزند و یکی دو بار هم چراغ سبز نشان دهد. نکته جالب آن که دشمنان بارها این مسئله را به مسئولین کشور در دوره های مختلف، تذکر داده اند ولی باز هم بعضی از مدیران هنوز معتقد به تعامل با آن ها هستند.

دشمن می خواهد با ترفندهای گوناگون به منافع مورد نظر خویش دست یابد و هرگز به فکر آبادی ایران و پیشرفت ایرانی نیست و نخواهد بود. فهم این مسئله آسیب های بسیاری را از مردم، انقلاب و جمهوری اسلامی دور خواهد کرد؛ به همین دلیل همه باید مراقب کلیه امور باشند؛ چه مردم،چه مسئولین و چه فعالان سیاسی!

چند توصیه انتخاباتی مقام معظّم رهبری:

مقام معظم رهبری در سالیان گذشته ـ از ابتدای انقلاب تا به امروز ـ همیشه در صدر مهمترین مدافعین «مردمسالاری دینی» در جامعه بوده و هستند و در دوران رهبری خود بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید کرده و اصرار می ورزند. اینک به برخی از توصیه های ایشان در سال های گذشته نگاهی می کنیم.

۱ ـ «همه باید تلاش کنند که این انتخابات، پُرشور برگزار شود. این انتخابات نشان‌دهنده‌ واقعی حضور مردم در صحنه‌ سیاسی کشور می باشد. هر انتخاباتی که پُرشور شود، کشور را بیمه می کند…».

منبع: سخنان رهبری در تاریخ ۱۵/۷/۱۳۷۷.

۲ ـ «… این‌که چه کسی انتخاب شود، مسأله‌ اوّل نیست؛ مسأله‌ دوم است. مسأله‌ اوّل این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسی را که می خواهند، انتخاب کنند. انتخابات خودش مهمّ است؛ حضور مردم در انتخابات مهمّ است».

منبع: سخنان رهبری در تاریخ ۱۵/۷/۱۲۷۷.

۳ ـ «… شرکت در انتخابات تعیین‌کننده است. بعضی توجّه نمی کنند؛ وقتی شما پای

صندوق رأی نیامدید، این احساسات را، این میل را، این کشش را، این هویّت را منتقل نکردید به صندوق رأی، کار مشکل خواهد شد…».

 

منبع: سخنان رهبری در تاریخ ۸/۲/۱۳۹۵

 

۴ ـ «در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه‌ انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخاب هایی که می کنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفی بر دوش آنها است. در نظام اسلامی مردم تعیین ‌کننده‌اند. این هم از اسلام سرچشمه می گیرد».

منبع: سخنان رهبری در تاریخ ۱۴/۳/۱۳۸۰

۵ ـ « این [= انتخابات] همان حضور مردمی است که هنر بزرگ انقلاب اسلامی بوده و در این کشور تا قبل از انقلاب اسلامی در طول تاریخ و در طول قرن ها سابقه نداشته است».

منبع: سخنان رهبری در تاریخ ۱۴/۳/۱۳۷۲

نتیجه بحث: نتیجه این که حضور حداکثری در انتخابات به معنای مشارکت در اساسی ترین مسایل کشور است. حال اگر همدلی عمومی کم رنگ شود، انواع تهدیدها و آسیب های از جوانب مختلف افزایش خواهد یافت.

بنابراین لازم است آحاد ملت به طور گسترده در پای صندوق های آراء، حاضر شوند و هم در امر رأی دادن، بسیار دقت کنند تا افرادی که احیانا اصل نظام اسلامی را قبول ندارند به مجلس راه پیدا نکنند.

در سایر کشورهای دنیا ـ به ویژه آمریکا و اروپا با آن که دایما شعار آزادی سر می دهند ـ نیز همین طور است و آن ها هم هرگز چنین افرادی را به مجالس خودشان راه نمی دهند. حتی با اندک شک و تردیدی درباره فلان فرد، او را از ثبت نام و کاندیدا شدن منع می نمایند و از این بابت نه چیزی را پنهان می کنند و نه ابایی از این کار دارند.

پس ما نیز باید به دنبال تأمین منافع ملی خودمان باشیم و از تمسخر، عیب جویی و ملامت های دشمنان خارجی و دست نشاندگان داخلی آنان ترسی به دل راه ندهیم؛ همچنان که در چهل و چهار سال گذشته به همین شکل رفتار کردیم.

■ کلید واژه ها: انتخابات، مقام معظّم رهبری، حضور حداکثری، تأمین منافع ملی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34777

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: