نقش و رسالت سنگین شورای ششم رشت

باز باران خبر/ رشت مرکز استان گیلان از آن مراکز استانی است که میان کلانشهر بودن و نبودن متوقف مانده است. این شهر زیبا و قدیمی از منظر قرار گرفتن در مرکز یک استان و جمعیت بالای یک میلیون نفری در ساعات روز با چندین درجه تخفیف کلانشهر است، اما به لحاظ وضعیت شهری ، مالیات ارزش افزوده و جمعیت بومی و امکانات و زیر ساخت ها قابلیت دفاع برای کسب این امتیاز را ندارد.

براساس آمار ارائه شده در سرشماری عمومی نفوس تعداد شهرهای کشور از ۲۰۱ شهر در سال ۱۳۳۵ به ۱۲۴۵ شهر در سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است، اما کلانشهر به شهری گفته می‌شود که از نظر موقعیت و اثرگذاری اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جمعیتی در بین سایر شهرها سرآمد باشد.
شهرهای تهران، مشهد و اصفهان جزو سه کلانشهر پرجمعیت کشور هستند، پس از آن به ترتیب کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، کرمان، یزد، اردبیل، بندرعباس و اراک از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شوند، اما آیا همه این شهرها به واقع کلانشهر هستند؟
براساس تعریف بین المللی کلانشهر که از سوی سازمان ملل متحد ارائه شده، شهری که بیشتر از چهار میلیون نفر جمعیت داشته باشد کلانشهر است، اما مفهوم کلانشهر براساس سطح فعالیت‌ها، حوزه نفوذ شهر و جمعیت‌پذیری در هر کشور متفاوت است، در ایران شاخص جمعیت بیشترین اثرگذاری را در تعیین یک نقطه جغرافیایی به عنوان شهر یا کلانشهر دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19780

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: