محیط زیست و منابع طبیعی؛ اولویت سند آمایش گیلان است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، به تاکید سند آمایش استان بر مسئله زباله و پسماند اشاره کرد و یادآور شد: سند آمایش استان گیلان را الگوی سبز – آبی توسعه می دانند، زیرا اولویت آن برای سه دهه آینده محیط زیست و منابع طبیعی است.

به گزارش باز باران خبر، کیوان محمدی در جمع اصحاب رسانه در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به نقش آفرینی حضرت زینب کبری(ع) در پیام رسانی و آگاهی بخشی نهضت عاشورا، اظهار کرد: امروز رسانه ها و مطبوعات همین وظیفه را در عصر مدرن ایفا می کنند.

وی خبرنگاران را مدافعان منافع مردم در برابر قدرت های ناروا و ذی نفوذ دانست و افزود: رسانه ها از حریم مردم دفاع می کنند و لذا نباید تکریم خبرنگاران را محدود به یک روز و یک هفته بدانیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، رسانه را حلقه وصل دولت و مردم در نظام های دموکراتیک داسنت و تصریح کرد: شفافیت رسانه ها به فراخور سطح اجتماعی و اقتصادی جوامع است و در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون، همواره سعی شده حداکثر آزادی برای رسانه ها و مطبوعات فراهم و ارتباط بین دولت و مردم برقرار شود.

محمدی، با اشاره به گزارش عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از هفته دولت سال ۹۸ تا هفته دولت امسال، عنوان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که سال گذشته برای استان گیلان افتاد، تصویب سند آمایش استان در کمیسیون عالی آمایش بعد از ۱۳ سال بود. این سند بعد از برگزاری ۱۱۰ جلسه با مقامات علمی و اجرایی به تصویب رسیده و به زودی مبنای برنامه ریزی استان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۴۲ پروژه با اعتبار ۱۵۶۳ میلیارد تومان داشتیم، گفت: این آمار در مقایسه با سال ۹۷ نشان دهنده کاهش ۱۰ درصدی در تعداد پروژه ها و افزایش ۲۵ درصدی در اعتبارات است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، از افزایش سرانه هر پروژه از ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ به ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ خبر داد و اضافه کرد: سیاست کلی دولت تخصیص اعتبارات لازم برای پروژه های نیمه کاری و کاهش کلنگ زنی پروژه های جدید است تا بتوانیم منابع بیشتری را برای پروژه های مهم اختصاص دهیم.

وی با اشاره به توزیع پروژه ها و اعتبارات مذکور بین ۱۱۷ دستگاه اجرایی استان، یادآور شد: از ۴۱۴۲ پروژه، بنیاد مسکن با ۷۴۴ پروژه، راه و شهرسازی با ۴۳۶ پروژه، نوسازی مدارس با ۲۸۸ پروژه و جهاد کشاورزی با ۲۷۳ پروژه بیشترین پروژه ها را طی سال گذشته در اختیار داشتند. از لحاط اعتباری نیز ۱۹۶ میلیارد تومان متعلق به آب و فاضلاب، ۱۸۴ میلیارد تومان متعلق به آب منطقه ای، ۱۳۴ میلیارد تومان متعلق به راه و شهرسازی و ۱۱۴ میلیارد تومان متعلق به جهاد کشاورزی بود.

محمدی، از طبقه بندی هشت گانه این ۴۱۴۲ پروژه خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۶.۸ درصد این پروژه ها احداثی بودند و ۱۵.۱ درصد توسعه ای، ۲۵.۵ درصد تعمیر، ۱۲.۱ درصد تجهیز، ۸.۹ درصد خدماتی، کمتر از یک درصد مطالعه و تحقیق، ۱۰.۹ درصد مطالعه و طراحی و دو درصد مطالعات و تعهدات را شامل می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، اعتبارات بخش تعمیر و تجهیز را نوعی تکریم کارمندان دانست که در نهایت موجب افزایش بهره وری می شود و گفت: از ۱۵۶۳ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی و تخصیص نیز، ۸۶۴ میلیارد تومان به پروژه های احداثی، ۲۳۳ میلیارد تومان به پروژه های توسعه ای، ۲۹۳ میلیارد تومان به پروژه های تعمیر، ۷۸ میلیارد تومان به پروژه های تجهیز، یک میلیارد تومان به مطالعه و تحقیق، ۱۳ میلیارد تومان به مطالعه و طراحی و شش میلیارد تومان به مطالعات و تعهدات تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته به واسطه شیوع بیماری کرونا پیشرفت خوبی در حوزه توسعه و تجهیز بیمارستان های استان داشتیم و دو بیمارستان تالش و لنگرود را به بهره برداری رساندیم، اظهار کرد: میلیاردها تومان به بخش بهداشت و درمان استان مساعدت شد و امیدواریم در ماه های آینده شاهد افتتاح بخش اورژانس بیمارستان حشمت رشت باشیم.

محمدی، به تاکید سند آمایش استان بر مسئله زباله و پسماند اشاره کرد و یادآور شد: سند آمایش استان گیلان را الگوی سبز – آبی توسعه می دانند، زیرا اولویت آن برای سه دهه آینده محیط زیست و منابع طبیعی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، تاخیر در بهره برداری از برخی پروژه ها را به واسطه تحریم های غیر منطقی و وحشیانه قدرت های جهانی دانست و عنوان کرد: علیرغم اینکه در برجام حسن نیت خودمان را نشان دادیم و دنیا فهمید که ملت ایران اهل مذاکره است، متاسفانه دشمنان حتی در حوزه دارو و درمان نیز محدودیت های رسمی و غیر رسمی برای ما ایجاد می کنند.

وی معادلات ارزی، کمبود تخصیص ها و پرداخت های غیر نقدی را از دیگر عوامل تاخیر در افتتاح پروژه های عمرانی دانست و تاکید کرد: برجام نشان داد خودمان باید دست به دست هم بدهیم و با اتحاد و انسجام و همدلی مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12689

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: