ماجرای کمبود شیر خشک و سرگردانی خانوادها!

ماجرای کمبود شیر خشک و سرگردانی خانوادها!

 

کمبود شیرخشک و نبودن یکسری از برندهای مطرح و با کیفیت شیرخشک نوزادان شایعه یا جوسازی رسانه ای نیست! نگارنده که پسر یک ساله ای دارم، چند ماهی است که برای پیدا کردن شیر خشک به تمام داروخانه های شهر رشت مراجعه  کرده ام و متاسفانه هرچقدر بیشتر می گردم، کمتر پیدا می کنم.

برخی از داروخانه ها نیز در صورت داشتن شیرخشک فقط یک قوطی و آن هم با ارائه کارت ملی نوزاد توزیع می کنند که  جای تعجب دارد!

به هرحال بعد از سرگردانی بسیار از این داروخانه به آن داروخانه مجبور شدم به دستور پزشک متخصص نوزادان نوع شیرخشک را تغییر دهم و با اینکه تغییر شیر باعث عوارض گوارشی شده اما از اینکه مارک گیگوز ۳ (برند جدید شیرخشک) در داروخانه ها بود خوشحال شدم ولی بعد از دو هفته این برند هم متاسفانه در هیچ داروخانه ای نبود و باز هم سرگردانی در داروخانه ها برای یابتن شزر خشک شروع شد به تک تک داروخانه رفتم که ۹۰ درصدشان شیرخشک نداشتن و ده درصد باقی مانده هم به علت سهمیه بندی فقط یک الی ۲ قوطی شیرخشک مجاز به توزیع به هر نفر بودند!

با تمامتلاش ها و دوندگی ها به سختی توانستم چند قوطی شیرخشک و برای چند روز تهیه کنم و حالا ماندم که بعد از این چند روز چه باید کرد؟ نمیدانم تا کی باید در  سرگردانی شیرخشک نوزادان و اطفال باشیم.

در همین ارتباط جدیدا در سایتی خواندم  که یک مسئولی در همین زمینه گفت: موجودی شیرخشک کشور کافی است ولی مصرف غیر منطقی شیرخشک در سبد خانوار وجود دارد، چون در گذشته خانواده ها بعد از ۶ماهگی نوزاد خود را با غذای سفره آشنامی کردند اما اکنون خانواده ها تا دو سالگی برای نوزاد شیرخشک استفاده می کنند برای همین کمبود شیرخشک وجود دارد در ثانی باید قیمت ها اصلاح شود که مصرف غیرمنطقی و احتمال قاچاق آن به کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن قیمت کاهش یابد و…

هرچند که سخنان ایشان پر بی راه نیست ولی در همین یادداشت خواستم خدمتشان عرض کنم که آقای مسئول خوب است یاد آورشوم که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که همه نوزادان در۶ ماه اول زندگی خود فقط شیر تغذیه کنند و از ۶ ماهگی به بعد شروع به خوردن غذا کنند در عین حال شیردادن به آن ها تا دو سالگی ادامه یابد، تا دوسالگی!

ضمنا چه انتظار و توقعی دارید که مثلا یک طفل یک ساله که ساعت ۴ صبح بیدار می شود و نیاز به شیر یا تغذیه دارید، نان و پنیر و چای  و یا  برنج و خورشت به وی بدهیم؟!

آقای مسئول یکسری از خانواده ها در این اقتصاد خراب کشور سفره ای برایشان نمانده که کودک خود را بر سر آن بنشاند و با غذای سفره آشنایش کنند! ضمن اینکه از من گرفته تا برخی از خانواده ها از خدایشان است که دیگر شیر خشک نخرند که حداقل یک هزینه از هزینه های زندگیشان کم شود اما شرایط نوزادان می طلبد که تا ۲ سالگی و گاها بیشتر شیربخورند!

مسئول محترم اعتقاد شما براین است که برای عدم قاچاق شیرخشک به کشورهای همسایه قیمت اصلاح شود اما به نظرم با این روش هم  مسئله حل نمی شود بلکه مشکلات مردم را دوچندان می کنید. خانوارهایی که  با تشویق فرزند آوری هم اکنون چند فرزند دارند تهیه همین شیرخشک قوطی ۵۰ هزارتومان برایشان سخت است چه برسد که قیمت شیرخشک را افزایش هم دهید؛ بهتر است دولت عزیز ابتدا یک فکر اساسی برای تغذیه نوزادان بکند، قبل از اینکه خانواده ها را تشویق به فرزندآوری نماید و وام ۲۰ میلیونی به آنها ارایه دهد!

لطفااول زیرساخت ها را فراهم کنید؛ چرا که  دادن مشوق و  وام علاج کار نیست آن هم با این قیمت های نجومی اجناس، خصوصا ملزومات کودک از پوشک و شیرخشک و لباس گرفته تا بقیه مایحتاج آن!

در خاتمه خدمت دولتمردان  معروض می دارم که کودکان این سرزمین را درگیر ارز ترجیحی و نیمایی و از این قبیل دسته ها نکنید؛ آنها چیزی از سیاست و اقتصاد و امثال آن نمی دانند!

معصومه مهری

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=32703

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: