و صنعتی که همچنان بدون حامیست…!

سخن امروز

و صنعتی که همچنان بدون حامیست…!

حسین سروی

اواسط بهار سال جاری بود که وزیر نیرو از کمبود برق واحتمال قطع برق صنایع در ماههای آینده خبر داده بود. عدم سرمایه گذاری مورد نیاز در صنعت برق طی یک دهه اخیر و فرسودگی شدید در نیروگاه ها که برخی از آنها قدمت شان به بیش از ۵ تا ۶ دهه می رسد، فرسودگی شبکه انتقال و توزیع وعدم بسترسازی مناسب برای ترویج الگوی بهینه مصرف و….همگی از دلایل این پیش بینی و اتفاق ناگوار می باشند.
طبق پیش بینی ها قطع برق صنایع بمدت ۱۲ ساعت در هفته از میانه خرداد آغاز شد و بعد از مدت کوتاهی به ۲۰ ساعت در هفته در طی دو نوبت روزانه افزایش یافت. آن هم در ساعاتی که تقریبا همه  واحدهای تولیدی و…در حال تولید و فعالیت هستند. میزان خسارت وارده به صنعت و صاحبان صنایع به جهت قطع برق آنقدر سنگین و بالاست که امکان محاسبه آن به راحتی میسر نیست.
طبق اظهار نظر دکتر صادقی نیارکی معاون سابق وزارت صمت و عضو کنونی هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ارزش تولیدات صنعتی کشور درحال حاضر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می گردد. یعنی ماهیانه بالغ بر ۸ میلیارد دلار؛ حال اگر ساعت مفید کار عمده ای صنایع کشور را که تنها در دو شیفت فعالیت می کنند در طول هفته حدود ۹۶ تا ۱۰۰ ساعت در نظر بگیریم در آن صورت طی سه ماه گذشته حداقل ۲۰ درصد این زمان بخاطر قطع برق از دست رفته است؛ به بیان دیگر اگر بسیار خوشبینانه تصور کنیم که ۵۰ درصد واحدها توانسته باشند از طریق مولدهای برق شخصی، مشکل خود را تا حدودی کاهش دهند که این امری باور نکردنیست در بهترین حالت ممکن نیز ۱۰ درصد زمان مفید تولید از دست رفته است. یعنی خسارتی معادل ۸۰۰ میلیون دلار (بخوانید ۴۰۰۰۰ میلیارد تومان) در هر ماه و بعبارتی نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در طول بیش از سه ماه که از برنامه قطع گسترده برق صنایع می گذرد.
متاسفانه علیرغم وعده های مسئولین کشوری و استانی مبنی بر پایان برنامه قطعی ها از ۱۵ شهریورماه، نه تنها خبری از عدم قطعی ها به گوش نمی رسد بلکه از کاهش آن هم خبری نیست و صاحبان صنایع همچنان باید تاوان ضعف مدیریت در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی را بپردازند و حق هیچگونه اعتراضی هم ندارند!
نکته تاسف بار در این میان عدم هرگونه واکنشی از سوی وزارت متولی صنعت در کشور و حتی سازمان های استانی آنهاست. به نظر می رسد دوستان در وزارت مذکور جز صدور مجوزهای بی پشتوانه و بدون برنامه برای احداث یا توسعه صنایع و ارایه آمارهایی که چندان با آثار همراه نیست، وظیفه دیگری را برای خود متصور نیستند.
بهر حال تا کمتر از ۸ ماه دیگر مجددا به فصل گرم سال خواهیم رسید. به نظر نمی رسد تا آن زمان تحولی در برنامه های تولید در صنعت برق کشور روی دهد اما قطعا با افزایش مشترکین و فرسودگی بیشتر امکانات و تجهیزات صنعت برق کشور، میزان کاهش برق تولیدی بیشتر خواهد شد و احتمالا برنامه قطع برق به سه نوبت در هفته برای بخش تولید افزایش خواهد یافت جز اینکه بخشی از سهم قطعی برق به سمت منازل و خانوارها هدایت شود که آن هم مشکلات خاص خودش را بدنبال خواهد داشت.
و در آخر پرسشی که مطرح است اینکه سکوت مدیران وزارتخانه های صمت و نیرو در این مقوله تا کی استمرار خواهد داشت و چه مشکلی را حل خواهد کرد؟راستی زمستان نزدیک است برنامه قطع گاز صنعت کی اعلام خواهد شد؟
حسین سروی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=32633

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: