جوان و غرق شدن در کار و فعالیت

اگر قدری درباره اقتصاد کشورهای شمال اروپا مثل سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند با دقت مطالعه کنید، می بینید که این کشورها از شرایط مالی بسیار خوب و سطح رفاهی بالایی برخوردارند. در حالی که مردم جنوب اروپا (شامل: ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و دیگر کشورهای ساحلی مدیترانه) وضعیت اقتصادی ضعیف تری دارند. شاید یکی ازمهمترین دلایل این عقب افتادگی، خواب نیم روزی و استراحت هنگام ظهر مردم جنوب اروپا باشد. در کشور ما نیز چنین وضعیتی میان استان ها وجود دارد.
ـ پرهیز از خواب بعد از ناهار
بر اساس گزارش رسانه ها، ملت های کرانه دریای مدیترانه ـ چه شهری و روستایی ـ به طور سنتی عادت دارند که بعد از ناهار، یکی دو ساعت بخوابند. البته طبیعی است که هرکس بعد از خوردن یک غذای کامل، مقداری کسل و خواب آلود می شود و اگر هوا هم گرم و شرجی باشد، میزان این خواب آلودگی افزایش می یابد.
ـ اوقات با ارزش
نکته قابل توجه این است که هرچند اکثر صاحبان مشاغل و کارکنان درکشورهای جنوبی قاره اروپا، از فرصت خواب نیم روزی استفاده می کنند، ولی بازهم ساعت شروع و پایان کارشان، مثل شروع و پایان کار شمال اروپا است. اما درک این مسئله قدری دشوار است که چگونه افرادی ـ به ویژه جوانان ـ می توانند اوقات باارزش روز را با خوابیدن در وسط روز، از دست بدهد؟
ـ نتیجه پشتکار
متاسفانه در برخی استان های کشور ما نیز حالاتی شبیه به جنوب اروپا دیده می شود که موجب عقب ماندگی اقتصادی آنان از استان هایی گردیده که همانند مردم شمال اروپا، سخت کوش و پرتلاش هستند. البته اشاره به تعدادی از کشورهای اروپایی و مقایسه آن ها، صرفا به عنوان مثال است وگرنه در کلیه کشورها، این مسئله صادق است که پشتکار و خسته نشدن هر قوم یا ملتی از کوشش، احساس مسئولیت و جدی بودن در کلیه کارها، موجب تقویت توان اقتصادی اش می شود و بالعکس.
ـ از دست رفتن نیروی کار عظیم
وقتی تمام مردم جامعه ای این گونه عمل می کنند، مسلما نیروی کار عظیمی از دست می رود. با دقت بیشتر در روحیه ملت های جنوب اروپا، می توان دریافت که یک نوع تنبلی و کندی در روحیه آنان به وجود آمده و تا حدودی نیز به صورت احوال شخصی و حتی ملی، ظاهر گردیده است. همچنین این مطلب می تواند انعکاس اعتقادات مردم از زندگی، سرنوشت و سرخوشی باشد.
ـ کار به اندازه رفع تکلیف
از دیدگاه جامعه شناسان، بی خیالی ملت های جنوب اروپا، نه تنها در نتیجه روحیه رمانتیک، راحت طلبی و تن آسایی آنان است، بلکه ملل یاد شده، به نوعی بیماری دچارند که می توان آن را مرض«کار، به اندازه رفع تکلیف» نامید. یعنی انجام معینی از کار در مقابل استفاده کردن از حد مناسبی استراحت و سرگرمی. به نظر می رسد که این موضوع، دلیل اساسی اختلاف وضعیت اقتصادی بین ملت های شمال اروپا و جنوب آن باشد.
ـ تلف نکردن وقت به بیهودگی
مردمی که تمام سعی و کوششان بر این است که وقتشان بیهوده تلف نشود و برای کار حد و مرز نمی شناسند، از کسانی که تنها درحد انجام وظیفه یا رفع مسئولیت، کار می کنند، قطعا موفق تر هستند. مسلما کسی که در حد «رفع تکلیف» کار می کند، نه برای خودش مفید است و نه سودی برای جامعه دارد.
ـ انجام کار به بهترین شکل
مهم این نیست که من و شما به انجام چه کاری مشغولیم. نکته اساسی این است که هر کاری را که شروع می کنیم و مسئولیتش را می پذیریم، باید به نحو احسن و تا انتها، انجام دهیم. این، کلید رمز موفقیت است. ما باید بکوشیم این اصل مهم را به افراد خانواده، همکاران و زیردستان خود، القا و تفهیم کنیم که نه فقط برای امور خصوصی، تولید کالا و ارایه خدمات، بلکه تا پایان کار، دقت، ممارست و پیگیری کنند. این روش باید به صورت یک سنت و فرهنگ گرانبها در زندگی شخصی همه ما متجلی گردد.
ـ تنها شرط موفقیت جوانان
اگر جوانان واقعا به دنبال موفقیت هستند، باید خلاقیت نشان دهند، نه این که تابع سیل جمعیت شده یا نگاهشان به کشورهای غربی و راهکارهای ارایه شده توسط آنان بوده، مطالعات، کار و تلاش خود را در حد «رفع نیاز» متوقف کنند.
ـ تلاش امروز برای موفقیت فردا
جوانان عزیز ما باید راه صحیحی برای خود انتخاب نمایند. توانایی های خود را بیابند. استعدادهای پنهان خود را کشف کنند و همه آن ها را برای سازندگی جامعه خویش، در اختیار کشورشان قرار دهند.
فقط درسایه دست و پنجه نرم کردن با سختی ها، مشقت ها و تلاش های امروز است که فردایی روشن و تابناک در پیش خواهیم داشت. اگر شما در حال تحصیل هستید یا به هر نحو دیگری زندگی می کنید، سعی و کوشش خود را در حد «رفع نیاز» و «رفع تکلیف» محدود و متوقف نکنید. زیرا نیاز آینده، بسیار بیشتر از تلاش امروزتان بوده و تکلیف شما نیز به مراتب سنگین تر و دشوارتر خواهد بود.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1035

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: