جوان و پرهیز از ظواهر فریبنده

یکی از نکاتی که می تواند باعث پیشرفت جوانان و حرکت به سوی پیشرفت می گردد، رها شدن از مسئله «پرداختن به اموری ظاهری و خودنمایی» می باشد که متأسفانه در جامعه ما جا افتاده و در حال گسترش و فراگیر شدن است.
وقتی به پیرامون خویش می نگریم، انسان های بسیاری را می بینیم که گرفتار ظاهرسازی در امور مختلف مانند: لباس، آرایش، خانه، ماشین، تحصیل، تفریح و حتی نحوه غذا خوردن هستند. آنان با این روش خود را می فریبند و از اصل ماجرای زندگی عقب می مانند.
در کشورهای خارجی مرسوم است که معمولا پس از صرف شام در رستوران از پیشخدمت آنجا می خواهند یک کیسه پلاستیکی برایشان بیاورد تا باقیمانده غذای خویش را در آن ریخته و با خود به خانه ببرند.
– آموختن شیوه های صحیح
البته برای دیدن چنین صحنه هایی نیازی نیست که به خارج سفر کنید. بعضی از خارجی ها هم همین کار را در ایران انجام می دهند و برخی از هموطنان ما نیز از آنان این روش را آموخته اند. شیوه یاد شده فوق العاده جالب است، زیرا موجب پیشگیری از اسراف و دور ریختن غذاها می گردد. اما برخی از هموطنان، هر قدر هم که غذا گرانقیمت باشد، هرگز چنین کاری نمی کنند.
برای گروههای زیادی از ایرانیان، تقاضای بردن پس مانده غذا عملی ناپسند است. به همین دلیل اصلا قادر به انجام آن نیستند. زیرا پیش خود فکر می کنند این عمل، انعکاس نامطلوبی از آنان بر جای خواهد گذاشت. شاید هم بیم دارند که دیگران فکر کنند که آنها خیلی فقیر یا سطح پایین می باشند.
– تلاش بیش از اندازه برای حفظ ظاهر
به نظر می رسد که ما بیش از اندازه برای حفظ ظاهر اهمیت قائلیم و تمایل زیادی به تظاهر داریم، در حالی که اصلا اندیشه درستی نیست. در مسایل دیگر نیز اینچنین است. به عنوان نمونه بعضی از افراد کم سواد تظاهر می نمایند که اهل دانش هستند. برخی که پول مختصری در جیب دارند، برای تحت تاثیر قرار دادن طرف های مقابل خویش ولخرجی می کنند.
– ظاهرسازی
البته این رفتار، شامل همه نمی شود، ولی بسیاری از ما، زیبایی باطن را فدای ظاهر کرده و گمان داریم که باید برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران، به گزافه گویی روی آوریم. تعداد زیادی از ما با باطن های پوک و تهی تنها با ظاهرمان خودنمایی می کنیم.
– رشد درون
جوانان موفق هرگز پیرو این شیوه فرهنگی نامناسب نیستند. شما نیز زندگی تان را برای تظاهر کردن هدر ندهید. جوانی دورانی است که شما را برای رشد درون، وقف کنید. راه و رسم زندگی، از ظاهر انسان سرچشمه نمی گیرد. بلکه منشاء آن از باطن آدمی است.
– نفوذ در دیگران با عمل
گفتگو و مذاکره، قوی ترین روش برای متقاعد ساختن دیگران نیست. گرچه صحبت کردن، مهم است و شما باید بتوانید خیلی خوب و صادقانه صحبت کنید تا دیگران را تحت تاثیر افکارتان قرار دهید. اما در واقع اعمال شما است که انسان ها را تحت تاثیر و نفوذ حقیقی قرار می دهد نه کلماتی که از دهانتان خارج می شوند.
– با صداقت عمل کنید
پاره ای اوقات ممکن است صحبت ها به نتیجه مطلوب نرسند، اما به عمل درآوردن کلمات و ایده ها، هرگز شکست نمی خورد. چنانچه واقعا مایلید به شما اطمینان و اعتماد شود، با صداقت عمل کنید و طرف مقابل را متقاعد سازید.
– افرادی با قابلیت های حقیقی
افرادی که دنیای امروز نیازمند آنها است، کسانی نیستند که با ظاهری آراسته، شیک و اتوکشیده، رفت و آمد می کنند. بلکه ما محتاج افرادی با قابلیت های حقیقی هستیم. کسانی که اهل گزافه گویی و فخرفروشی نیستند، ولی در همه جا، مورد احترام و ستایش می باشند.
بنابراین شما باید در زمان جوانی، قابلیت های خود را در حد بالایی، پرورش داده و تا حد امکان، دانش بیاموزید. برای توفیق در زندگی، نیازمند دید باز، رشد تخصص ها و خبرگی در امور، هستید.
– جوانی زودگذر
جوانی، خیلی زودگذر است. بدین خاطر آن را از روی نادانی و به خاطر ظواهر، از دست ندهید. زیرا در زمان پیری، برای هر دقیقه ای که در جوانی به هدر داده اید، ساعت ها افسوس و تأسف خواهید رفت.
– افزایش قابلیت ها
اگر قابلیت، اعتماد به نفس و قدرت های درونی خود را به بالاترین سطح برسانید، به آینده درخشان تر جامعه تان کمک کرده اید. بکوشید همانند لوله های سیمانی و پولیکا، خالی نباشید، قابلیت و قدرت های درونی خود را رشد دهید و یکی از ستون های اصلی پیشرفت ملتتان باشید.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2726

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: