تهدیدات سایبری نرم

(قسمت اول)

رابطه کامپیوتری بین انسان ها روز به روز فراگیرتر می شود.کامپیوترها روز به روز از طریق شبکه های محلی و جهانی و نیز از طریق فناوری بی سیم به یکدیگر پیوند می خورند. ارتباط گسترده، هر روز بیش از پیش سرعت انتقال عکس، صدا، فیلم و اطلاعات را افزایش می دهد. در بافت اینترنت، انسان صرفاً با ابزارهای دیجیتالی تعامل ندارد بلکه، این ابزارها انسان را وارد فضایی مجازی با طیفی از امکانات ارتباطی و فرهنگی می کند. این امر سبب شد، قدرت های استعماری دنیا درصدد برآیند تا از این فضا نیز بعنوان عرصه جدیدی برای سیطره بر کشورهای عالم بهره ببرند و این میدان به عرصه جدیدی برای تقابل میان کشورها تبدیل گردیده است.

جنگ نرم

جنگ نرم عبارت است از هرگونه اقدام غیر خشونت آمیز که ارزشها و هنجارها را مورد هجوم قرار می دهد و در نهایت منجر به تغییر در الگوهای رفتاری و خلق الگوهای جدیدی می شود که با الگوهای رفتاری نظام حاکم تعارض دارد.جنگ نرم در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای است که جامعه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ رایانه ای، جنگ رسانه ای برای ایجاد تصویر سازی و کنترل اذهان و قلوب مردم، براندازی نرم و راه اندازی شبکه های رادیویی و تلویزیونی و شبکه سازی در بین مسلمانان ، از اشکال جنگ نرم هستند. در یک تعریف کامل تر می توان گفت، جنگ نرم یک اقدام پیچیده و پنهان متشکل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف است.

تهدیدات سایبری نرم

امروزه جنگ نرم مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین

حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است.

جنگ نرم به اعتماد عمومی، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملت را از بین می برد و مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند.

گروه‌های هدف در جنگ نرم، رهبران، نخبگان و توده‌های مردم هستند. نخبگان نیروهای میانی این نبرد را تشکیل می‌دهند و می‌توانند به عنوان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان یک حکومت مطرح باشند. در جنگ نرم دشمن می‌کوشد تا با آماده کردن افکار عمومی به عنوان یکی از مهمترین عناصر توجیه حرکات سیاسی و نظامی، زمینه را برای رسیدن به اهداف خود توسط عناصر درونی جامعه هدف فراهم کند.

ادامه دارد

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=15164

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: