” تو هم بخوان ” انزلی دو ساله شد

” تو هم بخوان” پویش اهالی فرهنگ و هنر انزلی با هدف ترویج کتابخوانی، تبادل کتاب وهمچنین توجه دادن مردم به ضرورت کنشگری برای داشتن جامعه ای آرمانی و زیستگاهی بهتر به دو سالگی رسید.

به همین مناسبت فعالان این پویش باهمراهی انجمن طرفداران توسعه انزلی و انجمن داستان هزار و یک شب انزلی  طی آیینی در مجتمع فرهنگی ارشاد انزلی این مناسبت خجسته را جشن گرفتند.

جشنی که علاوه بر مردم خوب انزلی علیرضا محمودی ایرانمهر داستان نویس ، منتقد، فیلمنامه نویس و برنده جایزه ادبی بهرام صادقی، سمیرا رستگارپور و گلاره جباری دو تن از کنشگران اجتماعی و مروجان شناخته شده کتابخوانی کشور، رضا فتحعلی زاده آرسون از نوازندگان مطرح هنگدرام ایران و مزدک مهراز نوازنده برجسته سه تار با آن همراه بودند.

*حافظ خوانی خصوصی

علیرضا محمودی ایرانمهر نویسنده بنام خراسانی سکنا گزیده در گیلان بخشهایی از رمان در دست نگارش خود با عنوان ” حافظ خوانی خصوصی” را برای حاضران قرائت کرد و به پرسشهای مجری در باب نویسندگی و چگونگی ترویج کتابخوانی در جامعه پاسخ داد.

وی از چگونگی ورود خود به جهان نویسندگی و خلق داستان ابر صورتی و سفر آن به سرزمین های دیگر از مسیر ترجمه و  علاقه اش به خواندن شاهنامه سخن گفت.

ایرانمهر در جواب سئوالی در باب مطالعه بیان کرد : ادبیات به ویژه رمان، شکلی از شناخت هستی است. خواندن رمان جهان را بر ما آشکار می سازد، نور بر هستی و جهان ما می تاباند. اینجاست که  دیگر رمان نمی خوانی برای این که سرگرم شوی یا این که کار فرهنگی انجام داده باشی بلکه رمان می خوانی چون  ضروت فهمیدن جهان و ارتباط با انسانها و امکانی برای هستی است . مثل عینک برای فردی که چشمش ضعیف است ، بدون آن نمی توانی جهان را ببینی برای این کتاب می خوانیم که زندگی کنیم .

ایرانمهر متولد ۱۳۵۳ مشهد، منتقد، داستان نویس و فیلمنامه نویس ایرانی است که  کتاب های “بریم خوش گذرونی” ، “سفر با گردباد”، “ابر صورتی”، “فریدون پسر فرانک”  از جمله آثار داستانی اوست. فیلمنامه فیلم های دل خون، راز و شطرنج باز را تاکنون نوشته است.

*تاثیر معلم و خانواده بر کتاب خوان شدن

سمیرا رستگارپور برای حاضران از تاثیر معلم و خانواده در کتابخوان شدن  و تغییر روش زندگی، و همچنین تجارب و اقدامات خود در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی در نقاط محروم کشور سخن گفت .

وی از تاثیر فناوری روی خواندن حرف زد و این که کتاب الکترونیک امکان دسترسی راحت تر، ارزان تر و مطالب متنوع تر را به ما می دهد .

*پویشی برای ترویج کنشگری فرهنگی و اجتماعی

آرمین صافدل مدیر پویش تو هم بخوان در ادامه این مراسم از چگونگی شکل گیری این حرکت فرهنگی از آبان سال ۱۳۹۶گفت از این که چطور این رویداد که هر دو ماه یک بار برگزار می شد به صورت یک مطالبه مردمی هر ماه به اجرا در آمد  .

وی با بیان این که سطح آگاهی مردم در حد مطلوب است اما کنشگری مطلوب ندارند خاطرنشان کرد: ما با اجرای این برنامه مشارکتی برای افزایش سطح کنشگری جامعه تلاش کردیم .

این تلاشگر فرهنگی از این رویداد بعنوان فعالیتی ترویجی و مدنی یاد کرد که امکان برقراری گفت و گو و رابطه افقی بین بخشهای مختلف جامعه را مهیا می سازد.

وی با اشاره به برگزاری قدمهای این پویش در مکانهای تاریخی و طبیعی برای توجه دادن شهروندان به لزوم حفظ این داشته ها از ثبت تالاب گمشده در فهرست میراث طبیعی و به جریان افتادن پرونده ثبت بنای اداره هواشناسی و ضرورت حفظ خانه های قدیمی بعنوان برخی نتایج این پویش یاد کرد.

صافدل با اشاره به برگزاری نخستین گام از این پویش در پای برج ساعت انزلی و این که اکنون چشم انداز این بنای تاریخی با قدمت ۲۰۴ سال بدلیل ساخت و ساز غیرقانونی به خطر افتاده از این پویش بعنوان عاملی برای شروع اعتراضات به تجاوز به حریم بصری برج ساعت و تخریب منظر شهری و اقدامات خلاف قانون یاد کرد.

این کنشگر اجتماعی با بیان این که پویش تو هم بخوان بعد از دو سال به پایان می رسد و حرکت جدیدی با عنوان “چنان” ترکیب ساخته شده برای معنای ( کتاب چو نان و نمک) و با هدف آرمانی برای حیاتی شدن کتاب و مطالعه آغاز می شود.

به گفته وی در این برنامه جدید هر فصل یک کمپ کتابخوانی از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برپا خواهد شد.

صافدل از هیات مدیره انجمن طرفداران توسعه انزلی ، مریم ساحلی داستان نویس و موسس انجمن داستان هزار و یک شب انزلی و حامد سمیعی کارشناس مسئول روابط عمومی شهرداری انزلی و تمامی کنشگران همراه برای کمکهایشان در اجرای این پویش فرهنگی مردمی قدردانی کرد. 

* ضرورت فعالیت داوطلبانه عام المنفعه

گلاره جباری از مروجان کتابخوانی و اعضای سازمان مردم نهاد حامی ( حمایت از فضاهای فرهنگی)  نیز با تاکید بر اهمیت کار در سمن ها یاداور شد : ما توانستیم تاکنون ۳۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان و ۷۰ کتابخانه در سیستان و بلوچستان و کردستان ایجاد کنیم .

وی اظهار داشت: همچنین با اجرای طرحی با عنوان کوله کتاب هر ماه یکهزار عنوان کتاب در روستاهای مناطق سخت گذر کردستان در اختیار افراد قرار می دهیم .

این کنشگر فرهنگی همچنین از آغاز طرح پیش خرید کتاب با عنوان “همبودگاه”  برای کمک به امکان چاپ و نشر کتاب در کشور بعنوان یکی دیگر از اقدامات جدید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی خبر داد.

*کتابم کو

زهرا میری هنرمند خلاق عرصه تئاتر و سینما بعنوان مجری این برنامه از طرح  کافه کتاب بوکا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان ” کتابم کو” یاد کرد که در آن ۶۰ کتاب طی این هفته در ۱۰ نقطه شهر جاگذاری می شود و افرادی که کتاب را یافته و با آن عکس گرفته و ارسال کنند از تخفیف ۱۰ درصدی در این کافه بهره مند می شوند .

*صدای سخن عشق

در خلال این برنامه فرهنگی پربار حاضران به اجرای زیبای موسیقی رضا فتحعلی زاده آرسون از نوازندگان مطرح هنگدرام ایران و مزدک مهراز نوازنده برجسته سه تار گوش جان سپردند .

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=4967

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: