انقلاب اسلامی ایران و لزوم ظهور مدیریت منطبق با آن

باز باران خبر/ در مبحث مدیریت اسلامی، حاکم بودن ارزش‌های اسلامی و معیارهای الهی بر مدیریت در کنار بهره مندی از ساختارهای علم مدیریت است، یعنی اگر بتوان در علم مدیریت از احکام، راهکارها و ارزش های اسلامی بهره جست به موفقیت حقیقی جامعه اسلامی خواهیم رسیم.
در دورانی که عزت و شوکت اسلامی توسط استثمارگران و دشمنان اسلام پایمال می شد و اخلاق و ارزش های اسلامی به بوته فراموشی سپرده شده بود، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع پیوست و فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی را به ارمغان آورد و یک امیدی در دل و جان میلیون ها مسلمان در گوشه و کنار دنیا زنده کرد و باعث تجدید حیات اسلام و زنده شدن مجد و عظمت دیرینه جهان اسلام شد.
پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی ایران با فرمان امام خمینی(ره) سبکی از مدیریت گذارده شد که مبنای آن را نظام ارزشی اسلامی تشکیل می داد؛ این مدل از مدیریت باعث شد تا روش های عملی مدیران بار ارزشی گرفته و درک ضروریات و نیازهای جامعه همراه با روح معنوی، دینی و شعور انقلابی موردنظر و عمل مدیران قرار گیرد.
رهبری دینی توانست با طرح گفتمان جدید اسلامی با ارائه راهکارها برای حل بحران های جهانی و گرفتاری های دنیای معاصر، نظام سلطه جهانی را دچار چالش های اساسی کند.
جامعه اسلامی نیاز به نوعی از مدیریت دارد که با ارزش های انسانی و دینی و مبانی اخلاقی آن پیوستگی داشته و آرمان های اسلامی را مورد توجه و عنایت قرار دهد، یعنی طوری که مدیریت اسلامی بر مبنای ارزش های الهی اسلام، زمینه های رشد و شکوفایی انسان، نگاه ارزش بنیان براساس آموزه های دینی، اسلامی و در نهایت انقلابی فراهم خواهد آورد. اما طبق اذعان اغلب کارشناسان هنوز نقش ارزش ها و جاری سازی آنها در سازمان ها برای تحقق اهداف سازمانی به درستی درک و حتی اجرا نشده است.
مدیریت انقلابی روش جدیدی از مدیریت است که علاوه بر داشتن ویژگی های نوین و به روز علم مدیریت، دارای برخی ویژگی های ارزشی و اعتقادی همچون تمایلات و ویژگی های فردی، رویکرد ساختاری ارزشی، رویکرد ارتباطاتی باز برمبنای اسلام، اولویت دادن به مسائل معنوی و ارزشی، توجه به مبانی اسلامی و انقلابی، نظارت و کنترل ارزشی است که از جهاتی می توان گفت که این ویژگی ها همان ابعاد ارزشی و فرهنگی است که به عنوان یک حلقه گمشده در مکاتب نوین مدیریتی مانند پست مدرنیسم به آنها اشاره شده است و امروزه ما می توانیم با بکارگیری این سبک مدیریت در نهاد ها و سازمان ها، بسیاری از مشکلات و گره هایی را که بر اثر استفاده از سبک های مدیریتی که سنخیتی با ارزش های ما ندارند، ایجاد شده را حل کنیم، زیرا سبک مدیریت انقلابی هم منطبق بر سبکهای نوین مدیریت و هم منطبق بر ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اسلامی ماست و اولین قدم انتخاب و تربیت مدیر اصلح می باشد یعنی باید معیارها و ارزش گذاری ها را با افراد تطبیق دهیم نه اینکه صرف سفارش حضرات یا نماینده و یا… فردی را صاحب مسئولیت کنیم که متاسفانه این مشی ضد مدیریت اسلامی است و ضربه آن را روز به روز بیشتر خواهیم خورد!
امروزه با روند بسیار کند انتصابات و آن هم باندی کمی تزلزل را به جامعه تزریق کرده ایم، البته معتقدیم به جای تخریب باید از نصایح و کمک به دولت دریغ نکرد، زیرا کم نیستند قدرت طلبان دنیوی که با استفاده از رسانه های مختلف در صدد ضربه زدن هستند.
رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی هایشان، مدیریت فعال، متدین، انقلابی و کارآمد را راه حل مشکلات کشور می دانند که واضح است پیش نیاز آن ارزشهای الهی و اسلامی مشخص در تمام سطوح است. بنابراین توجه به فرهنگ و ارزش ها اهمیت بسیار دارد.
همچنین تمسک به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و الهام گرفتن از بیانات ایشان که مفاهیم صادره از یک انسان کامل است، می تواند راهگشای حل تعارضات، بهبود و ارتقاء جامعه، سازمانها و نهادها در پیمودن مسیر رشد و کمال الهی باشد.
انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، حاصل عزم و ایمان و نیروی انقلابی مردم ایران بود که حول ولایت امام خمینی(ره) بسیج
شد و طومار رژیم استبداد پادشاهی را در هم پیچید و حکومت جمهوری اسلامی را تشکیل داد. مسلما حکومت جمهوری اسلامی ایران برای دوام و بقای خود و دستیابی به اهداف والای انقلاب به نیروی انقلابی نیازمند است.
همچنین اتحاد و همدلی مردم و مسئولین، فضای سنگ اندازی دشمنان و استکبار جهانی را باقی نمی گذارد. در اداره جامعه اسلامی، رفتار مسئولین با رفتار مردم رابطه مستقیمی دارند یعنی هر اندازه مدیران کاربلد و متعهد وجود داشته باشند مردم هم دلگرم تر و حمایتگر تر می شوند و بلعکس… به عنوان مثال مدیری که در اوایل انقلاب وضعیت مالی بسیار معمولی داشت اما هم اکنون خود و خانواده اش ثروت فراوانی دارند برای افکار عمومی جای سوال دارد و غیر قابل هضم! متاسفانه چنین افرادی در همه جای کشور وجود دارند!
سخنم را با یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری به پایان می برم که ایشان می فرمایند: بکوشید و برای رسیدن به کمالات و اهداف انقلاب اسلامی عظیم، فرصت ها را مغتنم شمارید و معرفت و فهم دینی را در ذهن و دل خود وسعت و عمق بخشید. با تهذیب نفس و تقویت روح مسئولیت، صحنه های انقلاب را خصوصاً آنچه که به پاسداری از ارزش ها و فرهنگ و روحیه ی انقلابیست پر کنید و پیوند خود را با جامعه و اقشار مختلف تقویت کنید و از حیله های شیطانی و دسایس و ترفندهای ابلیسی که گاه حتی در لحن و قالب دلسوزی است برحذر باشید. خود را آماده پیشاهنگی در خط صحیح و بیان حراف نگهدارید و هوشمندانه خط صحیح و مستقیم را از کج راهه های انحرافی باز شناسید و صبغه الهی را ترویج و شعایر
اسلامی را تعظیم کنید.(دهه فجر/۱۳۷۰)

صابر صلاح کار

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=22783

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: