مرکز وکلای قوه قضاییه با هدف رفع نیازهای حقوقی مردم فعالیت می کند

آزمون سراسری وکالت توسط مرکز وکلای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

به گزارش باز باران خبر، رییس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه استان به بررسی عملکرد و دستاوردهای مرکز وکلای قوه قضاییه و فرآیند برگزاری آزمون سراسری وکالت پرداخت و در این خصوص گفت: مرکز وکلای قوه قضاییه در کشور از سال ۷۹ تاسیس گردید و یکی از دلایل تاسیس این مرکز دسترسی آسان مردم به وکیل برای رفع نیازهای حقوقی آنان و افزایش سطح آگاهی مردم از مسایل روز حقوقی است.

غلامرضا رشاد صیقلانی افزود: از خدماتی که این مرکز ارایه می دهد می توان به راهنمایی و مشاوره حقوقی بصورت رایگان، ارائه خدمات و وکالت رایگان برای افرادی که از نظر مالی توانمند نیستند، ارائه خدمات حقوقی توسط وکلای تسخیری برای پرونده هایی نظیر مواد مخدر، سیاسی، قتل … در استان گیلان و همچنین برگزاری آزمون در سطح استان گیلان که همزمان با سراسر کشور اما بصورت مجزا اشاره داشت.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون وکالت  گفت: ۱۰۰ هزار نفر در کشور در این آزمون شرکت می کنند که سهم گیلان ۳۸۶۰ نفر است.

رشاد اضافه کرد: این آزمون برای اولین بار بصورت مجزا و استانی برگزار می شود که از ۳۸۶۰  شرکت کننده دانش آموخته و فارغ التحصیلان رشته حقوق و رشته های ذیربط در گیلان ۲۰۳۰ نفر مرد و ۱۸۳۰ نفر زن هستند که ۲۹ آذر ماه ۹۸ در دانشگاه های پیام نور و دانشگاه گیلان برگزار می شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان نحوه برگزاری این آزمون را در دو مرحله کتبی و شفاهی عنوان کرد و گفت: آزمون مذکور به صورت دو مرحله کتبی و شفاهی برای بالابردن سطح کیفی آزمون برگزار می شود که حدنصاب نمره قبولی در آزمون کتبی ۵۰ است که پذیرفته شدگان در دو مرحله و گذراندن ۱۸ ماه دوره آموزشی موفق به اخذ پروانه از این مرکز خواهند شد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۲۳ هزار وکیل و ۱۵ هزار کارشناس و مشاور در حال ارائه خدمات حقوقی و مشاوره هستند، اظهار داشت: در ۱۰ سال نخست تاسیس این مرکز ۲۰ هزار وکیل و ۱۰ هزار ۷۴۰ کارشناس توسط این مرکز جذب و موفق به اخذ پروانه شدند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با بیان اینکه در حال حاضر در گیلان ۱۰۵۰ نفر وکیل زیر نظر این مرکز فعالیت می کنند، افزود: آزمون مذکور به صورت دو مرحله کتبی و شفاهی برای بالابردن سطح کیفی آزمون برگزار می شود که حدنصاب نمره قبولی در آزمون کتبی ۵۰ است که پس از قبولی در دو مرحله و گذراندن ۱۸ ماه دوره آموزشی موفق به اخذ پروانه از این مرکز خواهد شد.

رشاد با تاکید بر اینکه  مرکز وکلای قوه قضاییه در موازات با کانون وکلای دادگستری در حال ارائه خدمت است، افزود: هر دو مجموعه به موجب قانون تاسیس شده اند و در یک جهت و در موازات هم بدون تعارض با یکدیگر در راستای اهداف حقوقی خود خدمت رسانی می کنند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با بیان اینکه دولت در هزینه های این مجموعه نقشی ندارد، ادامه داد: جامعه ای که دارای پزشک و وکیل خانواده باشد دچار مشکل نمی شود و اجباری بودن وکیل با صرف هزینه ها توسط دولت و مردم مانعی در بروز بسیاری از مشکلات در جامعه و آگاهی مردم درباره مسائل روز حقوقی می شود.

وی با اشاره به طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده ها در دادگاه، گفت: ۱۸ میلیون پرونده در کشور وجود دارد که با توجه به دو طرفه بودن هر پرونده ۳۶ میلیون نفر درگیر این پرونده ها هستند که بسیاری از آنها بدلیل نداشتن وکیل با تاخیر به نتیجه می رسند  برهمین اساس این مرکز این امکان را خواهد داد تا از توانمندیهای وکلای جوان و خبره برای پیشبرد و تسریع در حل و مختومه شدن پرونده ها بهره برد.

گزارش: فاطمه لطیفی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5843

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: