لایحه بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه نوشته شده و لازم است واقع بینانه بررسی شود

باز باران خبر/ نشست خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با حضور جمعی از اصحاب رسانه  و شرکت ویدئو کنفرانسی جمعی دیگر از خبرنگاران استان، در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

در این جلسه کیوان محمدی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰، توضیحاتی نیز ارایه داد. در ادامه این جلسه خانم شراره کاوسی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با بودجه ۱۳۹۹ و محمدتقی اقدامی، مشاور سازمان نیز پیرامون اعتبارات سال ۹۴ تا ۹۸ مطالبی ارایه کردند.

لایحه بودجه با توجه به اصلاح ساختار بودجه

رییس سازمان با بیان اینکه لایحه بودجه حاصل کار و زحمات طاقت فرسا و شبانه روزی همکاران و کارشناسان برنامه و بودجه کشور است گفت: بودجه ای که دولت ارایه داده همانطور که آقای رییس جمهور هم گفتند در چارچوب اصلاح ساختار بودجه است که در سال ۹۶ بحث شد و از سال ۹۷ بر مبنای آن عمل کردند. محورهای این بودجه نیز اقتصاد مقاومتی از توصیه های مقام معظم رهبری، سیاست های جمعیتی نظام، تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی و عدم اتکا به نفت، مقابله با ویروس کرونا و تاکید ویژه بر تکمیل طرح های نیمه تمام است.

وی ادامه داد: این دولت این رویه را نداشت که هر جا پروژه جدید شروع کند، بلکه برای تکمیل طرح های نیمه تمام اهتمام داشته است. همچنین به رغم همه ی ظلمی که جهانخواران به ما روا داشتند توجه ویژه به معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی  همیشه در اولویت بوده به گونه ای که یا کمبود نداشتیم و یا خیلی کم در مواردی با کمبود مواجه شدیم.

شدیدترین فشارهای تاریخی به کشور ما

وی در بخش دیگری از این نشست رسانه ای گفت: دیگران پیش بینی کرده بودند که ما در سال ۹۹ دچار بحران شویم، یعنی فضای تیره و تاری را ترسیم می کردند، اما الان می گوییم ما در سال ۹۹ انشااله هیچ مشکلی از بابت تامین حقوق و مزایای کارکنان نخواهیم داشت، البته بدین مفهوم نیست که شرایط خیلی عالی است. ما در جنگ تحمیلی جلوی ۴۰ کشور دنیا ایستادیم. الان هم تمام دنیا را وادار کردند ما را تحریم کنند، می گویند دارو تحریم نیست ولی سیستم بانکی جهانی اجازه نمی دهد کار انجام شود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه شدیدترین فشارهای تاریخی به کشور ما اعمال می شود که حتی در جنگ تحمیلی هم چنین نبوده ولی کارها در حال انجام است و این ثمره مقاومت دولت و ملت است.

بودجه ریزی در شرایط فعلی

محمدی با بیان اینکه برخی ها ممکن است بگویند«بودجه غیر واقعی است» گفت: سازمان برنامه و بودجه مدعی نیست که این بودجه هیچ ایرادی ندارد، بلکه کارشناسانی که در مجلس هستند نظر می دهند و ما مکلف به اجرای مصوبه مجلس هستیم.  در مورد تعیین رقم دلار هم باید بدانیم که این رقم با توجه به فرمول هایی محاسبه و اعلام می شود. مجلس می تواند با دلایلی این رقم را بیشتر یا کمتر کند. اما نباید فراموش کنیم که ما در شرایط عادی نیستیم بلکه در شرایط جنگی قرار داریم. امروز بسیاری از کشورها اگر هم بخواهند با ما کار کنند بخاطر قفل شدن سیستم بانکی نمی توانند، زیرا منافع خودشان را در نظر می گیرند. ما نیز بر مبنای منافع خودمان عمل می کنیم و چاره اندیشی کارشناسان چنین بوده است.

تکمیل پروژه های مهم در این دولت

وی در پاسخ به اینکه آیا بودجه سال قبل محقق شده یا نه به انجام پروژه های مهمی در استان اشاره کرد و با طرح این سوال که راه آهن کی شروع شد و کی انجام شد، گفت: امروز خوشحالم که می توانم به تکمیل ساختمان بیمارستان حشمت و رازی و افزایش تخت اورژانس بعضی از بیمارستان ها اشاره کنم در حالی که بعضی از آن ها بنای نیمه کاره ۱۸ ساله بوده اند. اینها بخشی از عملکرد دولت و البته ملت است که در سایه صبر و مقاوت حاصل شده است. همچنین ساخت و بازسازی استادیوم ها و دیگر پروژه ها از جمله کتابخانه مرکزی که امیدوارم طی چند ماه آینده آن را افتتاح کنیم. راه آهن رشت به کاسپین نیز انشااله در همین دولت به افتتاح برسد.

تامین بودجه از منابع قانونی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به برآورد بشکه های نفت برای صادرات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که با انتقاداتی روبرو بوده گفت: گاهی در اینکه آیا بودجه محقق شده یا می شود فقط یک طرف مسایل دیده می شود، اما دولت به رغم کاهش صادرات نفت توانست با صرفه جویی سه هزار میلیارد تومان را تامین کند و بقیه نیز از محل منابع قانونی که در اختیار داشته تامین کرده است. بنابراین دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ هم سوپاپ هایی را گذاشته که یکی از اینها نفت ۴۰ دلاری است و امیدوار است این رقم افزایش هم داشته باشد. (البته امروز هم قیمت نفت پنجاه دلار و ۴۰ سنت است.)

پیش بینی صادرت نفت با توجه به ظرفیت ها

محمدی در همین راستا با بیان اینکه از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۰ بطور متوسط روزی بیش از دو میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم گفت: پس این ظرفیت را داریم که تا دو و نیم بشکه نفت صادر کنیم، اما اینکه آیا دنیا و قدرت های جهانی این اجازه را به ما می دهند یا نه جای تامل دارد؛ چون از یک طرف پیام های دوستی برایمان می فرستند و ما نیز آنچه که حق طبیعی ما است و ظرفیت های ما اجازه می دهد را در لایحه بودجه آورده ایم. ممکن است پرسیده شود اگر این بودجه محقق نشد آیا تمهیداتی خواهیم داشت؟ بله، مطمئن باشید سناریوهای دیگری هم داریم. بنابراین دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز با توجه به توانایی ها و ظرفیت هایمان برآورد شده است.

موضوع امنیت ملی یک موضوع جناحی نیست

وی با بیان اینکه ما ملتی نیستیم که از مذاکره بترسیم گفت: رییس جمهور بداخلاق تر از ترامپ که نخواهیم داشت، الان باید از موضع برابر با هم صحبت کنیم. البته این فرصت را در برجام به آن ها داده بودیم. ما نه از مذاکره می ترسیم و نه عاشق سینه چاک مذاکره هستیم.

محمدی با تاکید براینکه موضوع امنیت ملی یک موضوع جناحی نیست ادامه داد: دولت آینده هر کس که باشد ما موظف هستیم به آنها کمک کنیم. دولت آینده از کره مریخ که نمی آید از افراد همین کشور هستند و ما برای حفظ امنیت ملی موظف هستیم با آنها همکاری کنیم همینطور که الان موظف به حفظ امنیت ملی کشور هستیم. بنابراین لایحه بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه نوشته شده و لازم است واقع بینانه هم بررسی و کارشناسی شود.

احیای اخلاق، نجات اقتصاد و تعامل با دنیا

وی با اعتقاد به اینکه ما راهی جز احیای اخلاق، نجات اقتصاد و تعامل با دنیا نداریم، افزود: برای تحقق این سه رویکرد مهم باید با تمام ظرفیت و توان تلاش کنیم و در شرایط کنونی توجه داشته باشیم که لایحه بودجه نظر یک شخص نیست بلکه حاصل تلاش کارشناسان و خبرگان این کشور است و کسانی که خبره کار هستند باید نظر بدهند.

طی سال های ۹۴ تا ۹۸ حدود ۲۰ درصد رشد سالانه داشتیم

 محمدتقی اقدامی، مشاور سازمان نیز در این جلسه با بیان اینکه عمده اعتباراتی که به استان ها تعلق می گیرد در دو بخش اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای است گفت: بخش اعتبارات هزینه ای مربوط به هزینه های دستگاه های اجرایی در ارایه خدمات حوزه وظایف شان به مردم است و بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای نیز مختص پروژه های عمرانی است که به صورت مداوم برای اجرای آنها از طرف دولت تامین اعتبار می شود.

وی با اعلام این خبر که در این دو بخش عمده ما در سال های ۹۴ تا ۹۸ شاهد رشد متناسبی در استان بودیم افزود: حداقل بطور متوسط شاهد حدود ۲۰ درصد رشد سالانه بودیم. البته این میزان رشد در بعضی از سال ها به حدود بیش از ۳۰ درصد رسیده و در بعضی سال ها حداقل حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: اما چیزی که در نهایت طی این سال ها اتفاق افتاده این است که در سال ۹۴ در مجموع در بخش اعتبارات هزینه ای بالغ بر  ۳۵۳ میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم که این مبلغ با افزایش سالانه به ۶۵۱ میلیارد تومان در انتهای سال ۹۸ رسید، یعنی ۸/۱ برابر شد.

اقدامی افزود: بخش اعتبارات عمرانی نیز در سال ۹۴ در مجموع حدود ۷۴۶ میلیارد تومان بوده که این میزان در پایان سال ۹۸ به حدود ۱۳۹۰ میلیارد تومان رسید که تقریبا رشد دو برابری را نشان میدهد. اما در مجموع در این سالها استان گیلان  ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای و عمرانی دریافت کرد که با رشد خوب ۲۰ درصدی در سال همراه بوده و در انتهای سال ۹۸ به ۲۰۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: مجموع اعتباراتی که طی این سال ها دریافت کردیم بطور متوسط  ۳۲ درصد برای اعتبارات هزینه ای دستگاه ها و حدود ۶۸ درصد اعتبارات برای پروژه های عمرانی بوده است. در این موارد قسمت عمده اعتبارات عمرانی یعنی حدود ۶۵ درصد از منابعی تامین می شد که بطور مستمر در جداول قانون برای استان مشخص شده و اقدام می شود. ۳۵ درصد مابقی متفرقه نیز از محل مندرج در جداول ۷ و ۹ قانون طی سال بتدریج به استان اختصاص می یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=17080

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: