عبور از بحران خشکسالی و کم آبی فقط با مصرف یک لیوان آب کمتر!

 

کریم خورسندی مژدهی

با وجود کاهش بارش ها در سالجاری و نباریدن برف و باران در دی ماه و سردترین ماه سال و در پی بروز شایعاتی در خصوص نصب سیستمی توسط چینی ها در شمال کشور که ابرها را به سوی عربستان و کشورهای عربی هدایت می کند، باعث تشویش اذهان عمومی و نگرانی هایی برای مردم شده است؛ خصوصا که این روزها با وجود کاهش بارش ها در کشورمان مشاهده می کنیم که در عربستان سعودی که کشوری با آب و هوای گرم و خشک است برف می بارد و…
البته پدیده خشکسالی و یا همان دوره گذار «ال نینو» که عامل گرم شدن کره زمین شده سالهاست که دانشمندان دنیا را به خود مشغول کرده و دانشمندان آمریکایی از ۵ سال پیش خطر خشکسالی در کالیفرنیا که یکی از سرسبزترین و زیباترین ایالت های این کشور است را پیش بینی کرده اند.
در همین زمینه همه نهادها احساس خطر کرده و به اماکنی مثل کارواش ها و استخرهای شنا دستور داده شده  که از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنند تا از همان آب مصرفی دوباره استفاده کنند.
همچنین شهرداری ها استاندارد شیرهای آب دستشویی ها و حمام ها را عوض کرده و همه ساختمان ها موظف شده اند تا از شیرآلاتی استفاده کنند که حجم کمتری از آب را از خود بیرون می کنند.
در این ایالت آب آپارتمان ها و محاسبه هزینه اش بر اساس تعداد افراد تعیین شده و خانه هایی که اتومبیل می شورند و یا آب زیادی به چمن ها می دهند جریمه های سنگین می شوند. همچنین همه دانشگاه ها و ادارات دولتی موظف شده اند تا سه سال آینده از چشم های الکترونیک برای شیر دستشویی های خود استفاده کنند و  حتی استانداردهای حجم آب سیفون توالت ها هم تغییر کرده است.
بر این اساس شرکت های تحقیقاتی روی شیوه جدید آبیاری کشاورزی کار کرده و میزان آب مصرفی کشاورزی ۴۱ درصد کمتر شده و خلاصه اینکه همه چیز در جهت صرفه جویی آب است.
با این تدابیر گفته می شود که خطر کم آبی در  ایالت کالیفرنیای آمریکا نسبت به دیگر ایالت ها ۷ سال عقب تر می افتد؛ اما اصل ماجرا شاهکار کالیفرنیایی ها روی پدیده ای بود به اسم Embodied water یا آبی که به چشم نمی آید.
اما داستان چیست؟ شما حجم زیادی برگه در پرینترتان دارید یا چرک نویس های روزانه؛ آیا می دانید برای تولید هر برگه A4 تا رسیدن به شما یک لیتر آب مصرف می شود؟! آیا می دانید برای تولید هر کفش چرم زنانه یا مردانه ۸۱۱ لیتر آب مصرف شده است؟ آیا می دانید برای تولید یک عدد نان سنگک که هر روز مردم می خورند ۲۰۱ لیتر آب صرف شده و آیا می دانید هر شلوار لی که هر یک از ما می پوشیم برای تولیدش هزار لیتر آب صرف شده است؟
…اینها آب پنهان در زندگی ما هستند؛ مصرف آب پنهان ما انسان ها ۹۱ درصد مصرف آبی است که هر روز استفاده می کنیم که بخش زیادی از آن مربوط به محصولات خوراکی و پوشش و لوازم زندگی می شوند.
وقتی یک کشور می گوید با خطر خشکسالی روبروست، معنی اش این است که تاثیرش پشت همه این خوراکی ها و لباس ها و حتی مانیتور و کتاب و یک لیوان شیر روی میز شماست که اگر تمام شود این محصولات هم کم کم دیگر تولید نمی شوند.
پس باید باور کنیم که این یک بحران است و باید به آن توجه کنید؛ چون اگر  همین امروز یک کیلو سیب زمینی خریدید، حواستان باشد که در مصرفش دقت کنید، چون برای تولید آن ۱۱۱ لیتر آب از آب ایران کم شده و آن ۱۱۱ لیتر به سختی جایگزین می شود!
گفتنی است با توجه به نقشه های هواشناسی تا سه ماه آینده فقط سه الی چهار روز بارندگی در برخی استانها و احتمالا کل کشور خواهیم داشت و با توجه به اینکه در کشورمان تاکنون فقط بیست میلی متر باران باریده، باید شاهد شدیدترین خشکسالی سالهای اخیر باشیم که خود این موضوع اوضاع امنیتی را صد چندان به مخاطره می اندازد و عدم رعایت مصرف بهینه آب همه ما را به منجلابی سخت خواهد انداخت.
متاسفانه ایران تشنه است و اگر همه  مردم کشورمان فقط روزی یک لیوان آب کمتر مصرف کنند قطعا در جلوگیری از خشکسالی کمک کرده ایم.
طبق گفته های ناسا ایران از ۸ سال پیش وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی ( ال نینو) شده و اگر همه مردم ایران و کل جامعه و دولت به فکر نباشیم تا  ۱۰ سال آتی ایران کاملا بیابان خواهد شد! طبق گزارش ناسا شدت خشکسالی در ایران به حدی هست که اگر در مصرف آب رعایت نکنیم کشاورزی  به کل نابود و کشورمان تبدیل به وارد کننده محض محصولات زراعی خواهد شد و اگر تدابیر جدی گرفته نشود به گفته ناسا ایران از کشور نیمه خشک به یک کشور خشک تبدیل خواهد شد!
و جالب اینکه فقط با انجام ۲۵ درصد صرفه جویی از این بحران عبور می کنیم! پس همه وظیفه داریم این هشدارها را جدی بگیریم و موقع شستن ظروف، لباس، اتومبیل و حتی مسواک زدن و وضو گرفتن هم به اهمیت و ارزش آب فکر کنیم.
پس لطفا از خودمان و از همین امروز صرفه جویی را شروع کنیم.  باور بفرمایید که موضوع خیلی مهم است!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34126

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: