سلطان مار در انزلی روی صحنه می رود

” سلطان مار” نمایشی نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی بهزاد دوگهرانی توسط گروه تئاتر تلخک در انزلی اجرا می شود.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر انزلی، نمایشنامۀ “سلطان مار”، داستانی طنز از زندگی شاه و وزیری است که فرزند ندارند.

به توصیه درویشی از درختی که باغ آن توسط دیوها محافظت میشود، دو سیب سفید و قرمز چیده و به همسرانشان می دهند تا صاحب فرزند شوند. پسر شاه به صورت مار متولد می شود. شاه با شنیدن این خبر به پیشنهاد وزیر خودکشی میکند و مقام او به طور موقت به وزیر واگذار می شود. پسر بزرگ می شود و متوجه می شود هر گاه بخواهد میتواند از جلد مار خارج شود. او باید بنا به وصیت پدر با خانم نگار دختر وزیر ازدواج کند.  وزیر وقایع ثبت شده را عوض می کند تا مانع این ازدواج شود. سلطان مار جلد را کنار می نهد و خود را به دختر می نمایاند. دختر با راهنمایی دایه خود جلد مار را میسوزاند. سلطان مار به نزد دیوها می گریزد. دختر سر به بیابان می گذارد و به جست و جوی شوهر می پردازد. بعد از فرسودن هفت دست لباس آهنین، به شوی خود می رسد و او را راضی می کند تا بازگردد و مردم را از ظلم و ستم داروغه و سفرای خارجی نجات دهد.

بهزاد دوگهرانی کارگردان نمایش گفت: در اجرا از انواع تکنیک های نمایش ایرانی نظیر نقالی، تعزیه، روحوضی استفاده شده و فضای کار مثل مجلس های تقلید در نمایش ایرانی بیشتر شادیانه است .

وی با اشاره به این که گروه تئاتر تلخک بندرانزلی از اول مهر ماه ۹۴ شروع به کار کرده یاداور شد: این چهارمین کار صحنه ای گروه تلخک است و کارهای قبلی گروه خداحافظ ، خورشید، دایره بوده است.

نوازندگان نمایش رامین راقب، محمود اسدی و امیرحسین قویدل هستند.

مقلدین نمایش مریم نژاد، طاهره آقاسی، بهاره قربان پور، آتیلا بیجاری، مینا پور بهلول، معصومه محمد نژاد، مریم حبیبی، فاطمه روزه دالاری، دلارام بیجاری، هانیه سلمی، هستی عمیدی ،الهام نداف آزاد، مهرانه نداف آزاد، مینو سیاهکلی مرادی ، فاطمه رضایی نژاد.

سلطان مار نمایشنامه‌ای است از بهرام بیضایی، نوشته به سال ۱۳۴۴، که نخستین بار در ۱۳۴۸ به کارگردانی نویسنده به نمایش درآمد.

در بخشی از نمایش نامه چنین آمده : هیچ چیز برای همیشه نمی ماند. زمان در حرکت خود به چیزی ارزش می بخشد و چیزی را نابود می کند. کسی برای همیشه عزیز نمی ماند و بسا که آفتاب از سیاه چالی بتابد. میوۀ رسیده اگر بماند فاسد می شود و دانۀ حقیر میوه بر می آورد. احمق کسی است که دل به مال دنیا ببندد. او که تا چند لحظه پیش جهانی غرور بود حالا ارزشی بیش از یک مشت خاک ندارد.

گفتنی است زمان اجرا شنبه ۱۴ تا چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸ ساعت شش دراداره فرهنگ و ارشاد انزلی جنب باشگاه صیدگرمی باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=6354

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: