دکتر فائق با پیوستن به حافظه فرهنگی گیلان، ماندگار شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه دکتر فائق از امروز به حافظه فرهنگی استان ملحق می‌شود، اظهار کرد: دیگر کسی نمی‌تواند در مورد گیلان و رشت سخن بگوید و نامی از وی نیاورد.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مراسم وداع با پیکر مرحوم دکتر محمدعلی فائق، پیشکسوت فرهنگ و رسانه گیلان، روز دوشنبه (١١ شهریور) در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت برگزار شد.

فیروز فاضلی در این مراسم با بیان اینکه دکتر فائق بزرگ‌مردی در عرصه فرهنگ است که خاطرات بسیاری را برای مردم رشت موجب شد، گفت: وی عاشق مردم دیارش بود و باید وی را با عشق توصیف کرد؛ طبیب عاشق، فرهنگی عاشق، عاشق فرهنگ، عاشق رسانه، هرچه در وصفش بگوئیم کم گفته‌ایم. وقتی قلم می‌شکافد زبان به لکنت می‌افتد؛ عشق توصیف کردنی نیست بلکه باید آن‌را تجربه کرد؛ عشق واگویه ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه وی از هیچ کاری برای رشد و توسعه شهرش فروگذار نکرد، افزود: دکتر فائق از امروز به حافظه فرهنگی استان ملحق می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد گیلان و رشت سخن بگوید و نامی از وی نیاورد؛ عمر دکتر فائق از امروز دیگر پایان ندارد.

وی با بیان اینکه دکتر فائق باید الگویی برای نسل‌های متعدد باشد تا راهش تداوم یابد، تصریح کرد: حافظه فرهنگی تا ابد جاودان بوده و چیزی به نام مرگ ندارد؛ این حافظه، سینه یه سینه، مکتوب به مکتوب و تصویر به تصویر منتقل خواهد شد.

فاضلی در پایان با اشاره به جمله‌ای از گابریل گارسیا مارکز با این مضمون «باید دنیا را کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته‌ای؛ تحویل دهی، خواه با فرزندی خوب، خواه با باغچه‌ای سرسبز، خواه با اندکی بهبود شرایط اجتماعی، و اینکه بدانی حتی فقط یک نفر با بودن تو ساده‌تر نفس کشیده است؛ این یعنی تو موفق شده‌ای!» اذعان کرد: همه ما باید به روح پرفتوح دکتر فائق بگوئیم که بسیار موفق بوده؛ چرا که همه آنهایی که در کنارش قرار می‌گرفتند نفس راحتی می‌کشیدند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

پیکر دکتر فائق، پس از این مراسم با مشایعت جمعی از اندیشمندان، مفاخر و مدیران گیلان تا آرامستان سلیماندارب رشت بدرقه و در کنار مزار سردار جنگل آرام گرفت.

شایان ذکر است؛ «محمدعلی فائق» طبیب ٩۵ ساله گیلانی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و رسانه گیلان و صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه «گیلان ما» شامگاه (شنبه، ٩ شهریور) بر اثر بیماری و کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

وی که تیرماه ١٣٠٣ خورشیدی در کوچه حاجی یعقوب واقع در محله کهن صیقلان رشت زاده شد و کنیه‌اش را به سبب میلادش در عید قربان «حاج فخرالدین» نهادند؛ رفتن به مکتبخانه و آموختن را از همان محلی آغاز کرد که به تأکید وی، سنگ‌فرشش به هیبت فرشی شهری، نظیر نداشت و به محض پدیدار شدن اندک خرابی در تار و پود سنگینش، نیروی ترمیم شهرداری وقت حاضر بود.

دکتر فائق، پزشکی مردمی و فرهیخته بود که به شعر و نویسندگی علاقه زیادی داشت. وی پس از گذر سالیان طبابت – که به گفته ادیبان این سرزمین نه‌تنها هیچ‌گاه چشم بر جیب و دست کسی ندوخت بلکه همه وقت خویش را وقف مردم بی‌بضاعت کرد – با فصلنامه‌ای ٧٠ ساله و انجمن فرهنگی ٢۵ ساله با قامتی برای علم و انسانیت خم کرده، با عصایی چوبین و شکوهی برآمده از سال‌ها درست‌کوشی و پیوسته‌کوشی همگام با مفاخر استان، عضو ثابت محافل فرهنگی گیلان بود.

کتابخانه شخصی دکتر فائق که از کتابخانه‌های غنی و معتبر، از نظر موضوع، محتوا و شمارگان ارزشی بسیار دارد؛ حاصل عمری معرفت‌اندوزی است و مرجعی شایان توجه محققان است.

وی در طول زندگی خود مسئولیت‌های ادارای و درمانی متعدد را بر عهده گرفت و کانون‌های مستقلی مانند شورای دبیران فصلنامه «گیلان ما» و دوفصلنامه «ره‌آورد گیل» و انجمن «مهرورزان گیل» و نهاد نظام‌مند مؤسسه فرهنگی هنری «مهرورزان گیلان پژوه» را با دوستان خود از جمله دکتر حسین تائب، پروفسور محمود بهزاد، استاد فریدون نوزاد، استاد جعفر خمامی‌زاده، استاد سید محمدتقی میر ابوالقاسمی و مهندس احمد محامد ساماندهی و اداره کرد.

دکتر فائق با همراهی جمعی از مفاخر گیلان، جمع‌آوری واژگان گیلکی، مثل‌ها – ضرب‌المثل‌ها و تلمیحات، آداب – سنن – آئین‌ها – باورداشت‌ها، بررسی احوال رجال و مشاهیر گیلان، بررسی اوضاع اجتماعی – اقتصادی – تاریخی شهرستان‌های گیلان، چاپ و نشر آثار مربوط به گیلان و… را پی گرفت.

وی، افزون بر محافل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در محافل صنفی پزشکی نیز همواره از چهره‌های شاخص و از پزشکان صاحب نام، صاحب نظر و ماندگار این دیار است.

یادش بر بلندای فرهنگ این سرزمین ماناست.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=3671

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: