رشت با توجه به ظرفیت های تئاتری خود حداقل به پنج سالن نمایش دیگر نیاز دارد

باز باران خبر/ مصاحبه اختصاصی: نمایش سه قطره خون نوشته صادق هدایت، به تهیه کنندگی و کارگردانی دکتر افشین عموزاده در سالن سایه تالار مرکزی رشت به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد به همین بهانه گفتگویی با دکتر افشین عموزاده کارگردان این نمایش که مسئولیت مدیرعاملی خانه تئاتر گیلان را نیز دارد، انجام داده ایم.
وی در ابتدا در خصوص دلایل انتخاب سه قطره خون برای اجرای عمومی گفت: بعضی از آثار هدایت دیالوگ محور هستند و این فرصت را می دهند که از دیالوگ های این آثار بهره ببریم تا کار آسان شود.
اما من میخواستم چالشی برای خود ایجاد کنم و سراغ اثری از او رفتم که در آن هیچ اثری از دیالوگ وجود ندارد و تماما روایت یک فرد دیوانه در یک تیمارستان است که توضیح می دهد که من در تیمارستان بودم اوضاع چگونه بود و…
علت انتخابم این بود که بتوانم برای اولین بار این کار را انجام دهم. به جرات می توانم بگویم این اولین بار در کشور است که سه قطره خون اجرا می شود.
وی اضافه کرد: پیش از به نمایش در آوردن این اثر، به واکاوی وجوه شخصیتی صادق هدایت پرداختم و دیدم او در درونش زن بوده و به نوعی از لحاظ شخصیتی با کمتر آدمی کنار می آمده و آدم گوشه گیری بوده است. هدایت گیاه خوار و حامی حقوق حیوانات بود. نکته جالب این است که این داستان ۹۰ سال پیش نوشته شده و اینکه او در آن زمان حامی حقوق حیوانات بوده جالب توجه بود.
عموزاده به فانتزی اجرا شدن این نمایش هم اشاره کرد و افزود: مردم از کارهای صحنه ای انتظار حرکت و اتفاق و به نوعی عمل نمایشی دارند. به همین خاطر سعی کردم فضا را فانتزی کنم و یک جاهایی از کار شاد است. در حالی که وقتی به اسم صادق هدایت می آید اینطور تصور می شود که باید کار غمگین باشد.
کارگردان سه قطره خون در خصوص گروه جوان این کار که همگی برای اولین بار تئاتر حرفه ای را تجربه می کنند افزود: از ابتدا تمایل خودم این بود که از بازیگران چهره استفاده نکنم. چون وقتی آنها را گریم صادق هدایت می کنید، مخاطبان با پس زمینه ذهنی که از آنان دارند کمتر آنها را در نقش هدایت باور می کنند.
وی راجع به استقبال مردمی از این کار نیز گفت: با توجه به اینکه سالن ما صد نفره است و ما هرشب بین ۷۰ الی ۸۰ تماشاچی داشتیم، برای من راضی کننده است.
عموزاده با تشکر از همکاری عوامل و مدیریت تالار مرکزی رشت که سه قطره خون در آنجا اجرا شد، گفت: کشش شهری که جمعیت یک میلیون نفری دارد باید سالن های بیشتری داشته باشد و وجود تالار مرکزی و پلاتوی جدید دیگری که بزودی در رشت افتتاح می شود، اتفاق خوبی است. به نظر من و با توجه به ظرفیت های موجود حداقل ۵ سالن دیگر در رشت نیاز دارد.
عموزاده که مدیر عامل خانه تئاتر گیلان است، به بیمه رایگان هنرمندان در این مرکز اشاره کرد و گفت: بزودی یک مجمع عمومی برای خانه تئاتر گیلان برگزار و کارت های بیمه رایگان هنرمندان در آن برنامه اهدا خواهد شد. سایر کارهای حمایتی مانند فروش بلیط های حمایتی و… نیز بزودی اجرایی خواهد شد.

گفتگو: اکبر حیدرپور

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5953

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: