خانه تاریخی صادقی لاهیجان مرمت شد

مرمت خانه صادقی لاهیجان به عنوان یکی از خانه های تاریخی شاخصِ استان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به اجرا در آمد.
به گزارش باز باران خبر، خانه محمد صادقی یکی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر لاهیجان قرار دارد و در تاریخ  ۲۴ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۴۹۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خوشبختانه هم اکنون این بنای تاریخی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لاهیجان قرار دارد.
فاز اول عملیات مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا در سال ۹۶ با اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال انجام شد. فاز دوم عملیات مرمت به جهت تکمیل مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا ، احیا سر در ورودی قدیمی و مرمت سرویس بهداشتی نیز با اعتبار ۱۷۵۰ میلیون ریال ریال از ابتدای تابستان ۹۸ آغاز شد و ظرف مدت ۳ ماه به پایان رسید.
 ساختمان این بنای تاریخی از یک تالار و یک شاه نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس کاری شده و ارسی های مشبک با شیشه های رنگی تشکیل شده است. اتاق¬های جنبی آن نیز تزئینات نقاشی و گچبری دارد. تزئینات این بنا بسیار ظریف و استادانه اجرا شده است و به طور کامل مشخصات معماری مسکونی دوره قاجار را در گیلان به تصویر می کشد. دو در ورودی آن به شاه-نشین بنا مرتبط شده و بالای درها، پنجره های مشبک نصب شده اند. یک نوار مقرنس نیز ایوان را که دو ستون چوبی دارد، احاطه کرده است. طاقچه ها و دیوارهای داخل تالار و اتاق ها همه دارای نقش های تزئینی با رنگ روغن است. تزئینات گچبری این بنا بسیار زیبا و دیدنی است و ایوان و اتاق های جنبی آن نیز به به این گچبری های دیدنی و نقاشی های چشم نواز مزین شده اند.
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=4019

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: