آرشیو ملی جایگاه امنی برای اسناد اهدایی است

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان تاکید کرد : آرشیو ملی جایگاه امنی برای اسناد اهدایی است و مردم نسبت به حفظ و احیاء اسناد اهدائی اطمینان داشته باشند.

به گزارش باز باران خبر، ژاله حساس خواه روز پنجشنبه در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه شفاف سازی وظیفه مسئولان است، افزود: اسناد به واقع نماد هویتی ماست و باید این هویت به نسل های نو منتقل شود؛ بر این اساس، دارندگان اسناد باید نسبت به آن اهتمام داشته و اجازه ندهند اسناد هویتی و تاریخی این سرزمین کنج گنجه ها و طاقچه ها بپوسد.
وی اظهار داشت : اهدای اسناد موضوعی است که در جامعه ما مغفول مانده و صاحبان اسناد در واهمه و ترس از اهدا سر می کنند؛ حال آنکه سازمان اسناد سعی می کند با تمام قوا در انجام رسالت خود یعنی نگهداری از اسناد فرهنگی – هویتی این ملت و سرزمین اهتمام داشته باشد.
حساس خواه، فرهنگسازی برای شناسایی سند و  اهمیت دادن و صیانت از آن را یکی از اولویت های اصلی این سازمان عنوان کرد.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در بخش دیگری از سخنانش به فضاسازی های ایجادشده در خصوص اسناد مشروطه گیلان از سال گذشته تا کنون اشاره کرد و اظهار داشت: ورود سازمان اسناد به بحث اسناد مشروطه ورود داوطلبانه ای نبوده و بر حسب وظایف سازمانی انجام شده است بطوریکه پس از مطرح کردن ایجاد خانه مشروطه و موضوع خرید برخی از اسناد مشروطه از مالک شخصی اسناد در دو مرحله ارزشیابی می شود و اصالت سند در مرحله اول تایید می شود.
حساس خواه ادامه داد: مدیرکل فراهم آوری ارزشیابی سازمان اسناد به مدیریت اسناد استان بر اساس نامه ای اعلام کرد که برابر قانون اسناد ملی ایران و مقررات موضوعه، خرید اسناد صرفا توسط سازمان اسناد کتابخانه ملی انجام می شود و در صورت نیاز دستگاه ها می توانند از منابع در اختیار سازمان برای رفع نیازهای اسنادی  بهره گیرند.
وی اضافه کرد: این خبر به شهرداری ابلاغ شد و مالک به سازمان اسناد مراجعه کرد و اسناد را بدلیل مخالفت و عدم رضایت از قیمت پیشنهادی تحویل گرفت و موضوع، مختومه اعلام شد.  
وی تصریح کرد: تحویل اسناد مشروطه به تبریز صحت ندارد و فضاسازی های انجام شده در ارتباط با اسناد مشروطه شاید با نیت خیر اما ناآگاهانه انجام شده است.
حساس خواه با تاکید بر این موضوع که فضا سازی ها موجب کاهش انرژی مدیران می شود، گفت: دانستن؛ حق مردم است و وظیفه هر مسئولی هم آن است که شفاف سازی کند.  
طرح مصوب شورای شهر رشت مبنی بر تغییر کاربری ساختمان اداری شورای شهر رشت (عمارت میرزا خلیل رفیع) به خانه مشروطه در زمستان ۹۶ ارائه شد و این طرح در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی گیلان مورد موافقت قرار گرفت.
خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان، خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده که اکنون بعنوان ساختمان شورای شهر رشت مطرح است.
این خانه در دیماه سال ۱۳۸۱ در اولین دوره شورای اسلامی رشت از مالکان وقت خریداری و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر انجام شد.

عملیات بازسازی در اواخر سال ۱۳۸۲ به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5929

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: