۴۰ هزار کودک در گیلان، غربالگری بینایی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان گفت: ۴۰ هزار کودک در این استان تحت پوشش برنامه پیشگیری از تنبلی‌ چشم (آمبلیوپی) قرار گرفتند.

به گزارش باز باران خبر به نقل از ایرنا، فرحناز نوبخت راد اظهار داشت: این تعداد کودک در استان گیلان در آبان ماه گذشته، با آغاز اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان این که با غربالگری به موقع می‌توان تنبلی چشم یا (آمبلیوپی) را تشخیص داد و بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم ، سنین زیر پنج سالگی است، افزود: عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم می تواند موجب کاهش بسیار شدید و دائمی دید یک یا هر دو چشم و گاه نابینایی شود، در حالی که با تشخیص زود هنگام و درمان به موقع، چشم دید خود را به دست خواهد آورد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان گیلان خاطر نشان کرد: تشخیص هرچه دیرتر تنبلی چشم، درمان را دشوارتر می کند، به طوری که اگر درمان در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود، دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

وی بیان داشت: توجه بیشتر با یک چشم، کج کردن سر، انحراف یا پایین افتادن یک چشم (زمانی که کودک خسته و بیمار است و یا در معرض نور زیاد قرار می گیرد)، تمایل کودک به بستن یک چشم به ویژه زمانی که در معرض نورآفتاب قرار می گیرد، مالیدن چشم، پلک زدن زیاد و نزدیک گرفتن اشیاء به چشم از علائم وجود احتمالی اختلال بینایی است.

وی با بیان این که در اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، ۷۴ پایگاه دائمی و یک هزار و ۷۰۰ پایگاه غیردائمی در نظر گرفته شده، خاطر نشان کرد: اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در مهدهای کودک، مجتمع های بهزیستی، مدارس دارای پیش دبستانی و غیره انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح شامل غربالگری بینایی، بینایی سنجی و چشم پزشک اظهار داشت: کودکان مشمول این طرح در سه مرحله شامل غربالگری اولیه و بینایی‌ سنجی شرکت و در صورت حاد بودن به چشم پزشک ارجاع داده می‌ شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان با بیان این که اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا چهار سال با دستگاه و چهار تا شش سال توسط ای چارت انجام می شود، از خانواده ها خواست نسبت به  تحت پوشش قرار دادن کودکان ۳ تا شش سال خود در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم اقدام کنند.

در اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در سال گذشته، ۷۴ هزار و ۵۰۰ کودک سه تا شش سال در استان گیلان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند که از این تعداد ۲۱۳ کودک دچار تنبلی چشم بودند. 

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل چشمی است که حدود ۲ تا ۳ درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند، این بیماری اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات منفی جدی بر زندگی افراد می‌شود، در این بیماری، معمولا در یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می‌گویند، دید مرکزی به خوبی تکامل نمی‌یابد.

آمبلیوپی معمولا در دوران شیرخوارگی شروع می‌شود، در این زمان ارتباط چشم و مغز به خوبی تکامل نیافته و یک چشم تنبل شده و چشم دیگر غالب می‌شود، گاهی آمبلیوپی به حدی شدید است که منجر به نابینایی چشم می‌شود، در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی خواهد ماند، اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهرا طبیعی است ؛ ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند.

آمبلیوپی، عموما قبل از سن ۶ سالگی ایجاد می‌شود، علائم معمولا توسط پزشک یا والدین یا به هنگام معاینه در مدرسه کشف می‌شود، اگر طفل، چشم خود را جمع کند و یا در نور، یک چشم خود را ببندد ممکن است دچار آمبلیوپی باشد، علائم دیگر شامل دید کم، خستگی و احساس فشار چشم‌ها و سردرد است.

درمان تنبلی چشم هرچقدر زودتر انجام شود بهتراست، در ابتدای تولد ارتباطات پیچیده‌ بین چشم و مغز در حال شکل‌گیری است، بهترین نتایج زمانی به دست می‌آیند که درمان پیش از سن ۷ سالگی آغاز شود، البته نیمی از کودکان و نوجوانانی که بین سنین ۷ تا ۱۷ سال هستند هم واکنش مثبتی به درمان نشان می‌دهند.

برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان ماه جاری در استان گیلان ادامه دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5173

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: