کدو قلقله زن نمایشی شاد و موزیکال با تاکید بر زبان و فرهنگ بومی گیلان است

باز باران خبر، نمایش گیلکی کدو قلقله زن به کارگردانی سیده مهسا نقیبی،  نوشته جواد ذوالفقاری و شادی پورمهدی و ترجمه گیلکی سیده سارای میرسعیدی از ۱۱ الی ۲۰ بهمن (بجز ۱۹ بهمن) در پلاتوی آموزشگاه سینمایی هفت رشت به روی صحنه می رود.

این نمایش تابستان گذشته به صورت نمایشنامه خوانی اجرا و با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده بود. سیده مهسا نقیبی کارگردان این نمایش که از بازیگران خوب تلویزیون و تئاتر گیلان است، پس از چندین سال تجربه در عرصه مربیگری کودک این کار را در مقام کارگردان به روی صحنه می برد.

وی در گفتگویی راجع به این نمایش گفت: در طی این سالها همه کارهایی که در جشنواره های هفت به صورت هنرجویی انجام می‌شد، به نوعی کارگردانی می کردم ولی برای اولین بار در کدو قلقله زن به دنبال مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفتم، چون در سالهای قبل احساس می کردم هنوز آن آمادگی برای محک زدن خودم در عرصه حرفه ای را ندارم. چون وقتی نمایشی بلیط فروشی می شود و چندین شب اجرای عمومی برای آن در نظر گرفته می شود دیگر جنبه حرفه ای دارد‌ و آزمون و خطای آن رفع شده است. فکر می کنم بعد از هشت سال مربیگری در عرصه کودک، زمان آن فرا رسیده که بعنوان کارگردان محک بخورم. ناگفته نماند قبل از ورودم بعنوان بازیگر در صدا و سیمای مرکز گیلان، چند سالی کار کودک انجام دادم.

وی افزود: کدو قلقله زن در ابتدا به صورت نمایشنامه خوانی اجرا شد و با بازخوردها و استقبالی که شد تصمیم بر اجرای عمومی آن به صورت تئاتر گرفتیم. با توجه به اینکه امسال هم از سوی آموزش و پرورش سفارش و تاکید بسیاری بر آموزش و ترویج زبان گیلکی به کودکان و جلوگیری از فراموشی زبان مادری شد، سعی کردیم کاری را انجام دهیم که صفر تا صد آن را کودکان انجام دهند. کار ترجمه و برگردان این متن را سیده سارای میرسعیدی انجام داد که با همفکری هم متن را آماده کردیم. با کودکان خیلی روی زبان و ادای کلمات گیلکی تمرین کردم که بتوانند خوب و مسلط صحبت کنند و باور پذیر باشد. این نکته هم برایم بسیار حایز اهمیت بود که کودکانی برای این کار انتخاب شوند که خودشان به زبان گیلکی علاقمند باشند و من آن را به آنها تحمیل نکنم. این حوزه علاقه شخصی من نیز هست و کارهای دیگری نیز در دست دارم که در آینده انشالله انجام خواهم داد.

نقیبی با تشکر از علی حلوی مدیر آموزشگاه سینمایی هفت که بستر اجرای کارها رو فراهم و بسیار حامی بخش کودک هستند افزود: آموزشگاه هفت در کنار سایر فعالیت های خود، در زمینه آموزش کودک و نوجوان با نگاهی حرفه ای، به کار کودک اهمیت بسیاری می دهد و از همان ابتدا کودکان را برای ورود به عرصه حرفه ای آماده می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر برای اجرای این اثر تمرین شده گفت: ما حدود دو ماه برای اجرای نمایشنامه خوانی و حدود سه ماه هم برای اجرای صحنه ای تمرین کردیم و در مجموع حدود ۵ ماه تمرین برای این اجرا در نظر گرفته شد.

نقیبی در ادامه با دعوت از خانواده ها و کودکان برای دیدن کدو قلقله زن گفت: امیدوارم خانواده عزیز گیلانی فرزندانشان را برای دیدن این نمایش به سالن بیاورند تا علاوه بر دیدن یک نمایش شاد و موزیکال با فرهنگ بومی ما بیشتر آشنا شوند‌. سعی کردیم از بخش های شاد و متنوع مانند لباس، رنگ، گریم و صحنه، دکور و… استفاده کنیم که برای کودکانی که شاید برای اولین بار به دیدن یک تئاتر گیلکی می آیند جذاب باشد و بیشتر به این زبان سوق پیدا کنند. تا زمانی که در کار آموزش کودک هستم به زبان گیلکی و اجراهای نمایش به این زبان اهتمام خواهم داشت. ضمن اینکه مخالف کار فارسی نیستم و کارهای بسیاری به فارسی داشتم و پس از این نیز در کنار کارهای گیلکی کار فارسی هم اجرا خواهیم کرد.

کارگردان کدو قلقله زن راجع به دلایل انتخاب متن کدو قلقله زن برای اجرا گفت: تمایل من این بود که داستانی را انتخاب کنم که برای مردم خاطره انگیز باشد و هم مخاطب بزرگسال داشته باشد و هم مخاطب کودک و صرفا برای رنج سنی خاصی نباشد و با جلوه های بصری که در نظر گرفته شده، برای همه سنین جذاب باشد و به نوعی سنین ۳ تا ۹۳ سال می توانند مخاطب این نمایش باشند.این نمایش هم آموزنده است و هم سعی شده به بچه ها یاد بدهد که در زندگی ناامید نشوند و دست از تلاش و کوشش برندارند و هم با هم دوست و مهربان باشند. این کار علاوه بر اینکه سرگرم کننده است، جنبه آموزشی نیز دارد.

سیده مهسا نقیبی ادامه داد: کار موسیقی این کار را محسن میرزایی انجام داده که با ترانه های ماندگار بومی و محلی گیلانی انتخاب شده است. بازیگران کودک این نمایش همگی از چهره‌های مستعد و خوب کلاس کودک آموزشگاه سینمایی هفت انتخاب شده اند که چند نفر از آنها در سریال پرمخاطب جایزه هم ایفای نقش می کنند.وی در پایان با تشکر عوامل و گروه خوب کدو قلقله زن اضافه کرد : به عنوان کسی که سالهاست کار کودک می کنم می توانم بگویم که بستر مناسبی
برای اجرای پیوسته و دائم تئاتر کودک نداریم. یعنی مثل تئاتر خیابانی دائمی که الان هست، تئاتر دائمی کودک داشته باشیم. کودکان با زبان نمایش خیلی از مسائل و امور را می آموزند و بنظرم این جنبه آموزشی تئاتر خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

گفتگو: اکبر حیدرپور

عکس: یاسمن مژدهی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=7178

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: