وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پدر ویراستاری نوین ایران دیدار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاد احمد سمیعی گیلانی (پدر ویراستاری نوین ایران) در رشت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر پنجشنبه (١٣ تیر ٩٨) در حاشیه سفر یک‌روزه به استان گیلان با «احمد سمیعی گیلانی» نویسنده، مترجم و ویراستار برجسته کشور در رشت دیدار و گفتگو کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن  گرامیداشت روز قلم، اظهار کرد: استاد احمد سمیعی ٧٠ سال در حوزه زبان و ادبیات فارسی خدمت کرده است و یادگاری های بسیاری از خود به جا گذاشته است.

وی با بیان اینکه قلم استاد در عرصه زبان فارسی و ویرایش و ویراستاری بسیار ارزشمند است، افزود: در این ٧٠ سال شاگردان بسیار زیادی در مکتب استاد سمیعی پرورش یافته و تقدیم حوزه فرهنگ و ادب فارسی شدند.

صالحی، خدمات استاد سمیعی را کمک کار فرهنگ ایران دانست و خاطرنشان کرد: خراسان و مشهد نیز جایگاه ویژه ای در ادبیات دارد و محافل ادبی مشهد که با حضور استاد سمیعی برگزار میشد پایگاه اصلی ادبیات است لذا به دنبال خرید و معرفی خانه فرخ به عنوان خانه ادبیات ایران هستیم.

احمد سمیعی، نویسنده گیلانی و پدر ویراستاری نوین ایران نیز، با بیان اینکه خودم را در برابر بزرگان ادبیات فارسی کوچک می دانم، عنوان کرد: خراسان پرورش دهنده ادبیات فارسی است و مشهدی ها به واسطه وجود بزرگان فرهنگی و ادبی خودشان را مالک زبان فارسی می دانند.

وی با اشاره به علاقمندی خود به فرهنگ و ادب فارسی، اضافه کرد: در دانشگاه علوم مهندسی می خواندم، اما می دانستم که هرگز مهندس خوبی نخواهم شد لذا به سراغ ادببات رفتم و در این عرصه از پرفسور رضا الهام می گرفتم.

نویسنده گیلانی، با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند فرهنگ و ادبیات است، تصریح کرد: فرهنگ مانند ضربه گیر است و جامعه ای که فرهنگ داشته باشد کمتر دچار آسیب های اجتماعی می شود.

سمیعی ادبیات را جلوه ای از فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد: با زبان و ادب فارسی روابط ملایم تر و ظریف تر و فرهیخته تر خواهد شد و جامعه هویت پیدا می کند.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در این دیدار، خود را شاگرد استاد احمد سمیعی دانست و عنوان کرد: استاد در دانشگاه گیلان حلقه سمیعی را تشکیل داد و دانشجویان رشته زبان و ادب فارسی را جمع کرد لذا امیدواریم ادامه دهنده راه و روش استاد سمیعی باشیم.

در پایان این دیدار، مجموعه آثار فرشچیان با دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد سمیعی اهدا شد.

احمد سمیعی گیلانی که به پدر ویراستاری نوین ایران شهرت یافته است در سال ١٢٩٨ در کوچهٔ افشارها، سنگلج تهران در خانواده‌ای گیلانی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران تحصیل و از محضر اساتید معروفی چون ملک الشعرای بهار، استاد فروزان فر، کاظم عصار، دکتر علی اکبر سیاسی و دکتر یحیی مهدوی استفاده کرد. در اواخر دههٔ ١٣۴٠ به‌عنوان ویراستار در انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دورهٔ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران می‌گذراند.

او در کنار حرفهٔ ویراستاری، چند کتاب در زمینهٔ آیین نگارش و ویرایش تألیف‌کرد و مقاله‌های ارزشمندی را در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید. سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند.

بیش از ۵۰ عنوان ترجمه و تالیف، ویرایش بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و انتشار ده ها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی تنها گوشه ای از ۶۰ سال کار فرهنگی احمد سمیعی، ادیب گیلانی است. وی به زبان و ادب فارسی، فرانسه و انگلیسی تسلط کامل دارد و از تالیفات شاخص این استاد گیلانی می توان به کتاب های آیین نگارش، نگارش و ویرایش، شیوه نامه دانشنامۀ جهان اسلام و ادبیات ساسانی اشاره کرد.

همچنین وی ترجمه هایی چون برادرزاده رامو اثر دیدرو، دلدار و دلباخته از ژرژ ساند، خیال پردازی های تفرج گر انزواجو اثر ژان ژاک روسو و چیزها از ژرژ برک را در کارنامه خود دارد.

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان گیلان دیدار با استاد احمد سمیعی گیلانی به مناسبت روز قلم
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2332

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: