انتقال اندیشه مفاخر و بزرگان به نسل کنونی ضروری است

باز باران خبر- مریم زارع درخشان: فرماندار رضوانشهر در اولین همایش بزرگداشت پیرشرفشاه دولایی پدر شعر گیلکی، گفت: انتقال اندیشه مفاخر و بزرگان به نسل کنونی ضروری است و از ابزار هنر باید در این مسیر استفاده کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری رضوانشهر، مهندس سید نادر صفوی میرمحله در اولین همایش بزرگداشت پیرشرفشاه دولایی پدر شعر گیلکی در جمع هنرمندان، پژوهشگران و مسئولین این شهرستان در ابتدای این مراسم درگذشت پژوهشگر، نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی شهرستان رضوانشهر دکتر علی عبدلی که از چهره‌های نام‌آشنا حوزه فرهنگ و پژوهش به‌ویژه تحقیق در تاریخ ، ادبیات و زبان مناطق غربی گیلان است، را به خانواده، شاگردان و دوستان آن مرحوم و جامعه فرهنگی، علمی و هنری شهرستان تسلیت گفت.
وی ضمن قدردانی از عوامل اجرایی برگزاری همایش بزرگداشت پیر شرفشاه (پدر شعر گیلکی) گفت: برگزاری این مراسمات به تقویت بنیادها و بنیان فرهنگی شهرستان بسیار کمک می‌کند و باید استمرار داشته باشد.
فرماندار رضوانشهر افزود: سید شرفشاه دولایی نخستین شاعر گیلانی است که به گیلکی شعر گفته و دیوان اشعاری از خود به جا گذاشته و اکثر اشعار وی دارای مضامین اخلاقی، عرفانی و دینی است. آرامگاه این شاعر برجسته در روستای دارسرای رضوانشهر قرار دارد و مورد احترام مردم وشیفتگان علم وادب وعرفان است.
نماینده عالی دولت در رضوانشهر با بیان اینکه توجه به مفاخر از اولویت‌های حوزه فرهنگی است، تاکید کرد: انتقال اندیشه مفاخر و بزرگان به نسل کنونی ضروری است و از ابزار هنر باید در این مسیر استفاده کرد.
صفوی بیان داشت: آثار شاعران، نویسندگان و عالمان برجسته در راستای تحکیم و پیوند جوامع مختلف بوده تا بین انسان ها زبان مشترک بیافرینند و نگاه توحیدی را در جامعه تقویت کنند.
وی افزود: یکی از مسائلی که دشمن همیشه به دنبال تخریب و متأثر کردن آن است مسائل علمی، فرهنگی و اعتقادات کشور است، لذا باید در راستای تقویت آن ها اقدام جدی داشته و روحیه بزرگان و مفاخر خود را به خوبی به نسل جوان و آینده معرفی کنیم.
گفتنی است سید شرفشاه ، شاعر و عارف نامدار گیلانی و نخستین شاعری است که به گیلکی شعر گفته، اشعاری از وی به زبان گیلکی و تالشی در مجموعه ای به نام دیوان پیر شرفشاه جمع آوری شده است.
شایان ذکر است: آرامگاه سید شرفشاه دولایی یکی از معروفترین زیارتگاههای منطقه است که در روستای دارسرای بخش مرکزی رضوانشهر واقع شده و براساس شجره نامه موجود در آرامگاه، نسب وى از ده پشت به امام موسى کاظم (ع) مى‌رسد، همچنین آرامگاه مادرش سیده بانو نیز در جوار آن قرار دارد، هر ساله در ایام تاسوعای حسینی مردم روستاهای همجوار جهت مراسم سوگواری بصورت دسته های عزاداری به این محل آمده و عزاداری می کنند، از زیارتگاه‌های معتبر و مورد وثوق و اعتقاد عمیق اهالی؛ اعم از شیعیان و اهل سنت منطقه تالش‌دولاب و گیل‌دولاب است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=31309

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: