جوان و درک صحیح از مسئله خوشبختی

کسب دانش همیشه در سراسر جهان ارزشمند بوده و در حقیقت ساختار دنیا طوری است که تنها کسانی که در کسب علم و دانش سخت کوش هستند، در آن جایی دارند. شعارهای مشهور و قدیمی مانند: «توانا بود هر که دانا بود» هم اکنون پس از گذشت ده‌ها سال ارزش واقعی خود را حفظ کرده اند.
– جدیت در کسب علم
شما باید در دوران جوانی با اشتیاق و پشتکار فراوان آینده ای روشن برای خود مهیا سازید. زیرا طرز زندگی در دوره جوانی، باعث صعود یا سقوط تان در آینده خواهد بود. بنابراین در کسب علم کوشا بوده و جدیت کنید.
– تقسیم علم و ثروت با دیگران
در مرحله بعدی علم خود را به دیگران بیاموزید و دانش خویش را با مردم پیرامونتان ـ که واقعا به دنبال آموختن هستند ـ تقسیم کرده و در این زمینه، به هیچ عنوان بخیل و خسیس نباشید.
این بخشش نباید به فراگیری مطالب محدود شود. بلکه باید دیگران را در ثروت خود نیز سهیم سازید. زیرا خودپرستی چه از نظر روانی و یا مالی، به طور یکسان، برای انسان زیان‌آور است.
– زیستن برای دیگران
زیستن برای دیگران بسیار اهمیت دارد. چون به محض این که برای سایرین زندگی کنید، دنیا به کانونی پرحرارت‌تر، نورانی تر و شادمانه تر تبدیل شده و زندگی در این صورت با ارزش تر می شود.
– مفهوم خوشبختی
وقتی جوانی در منتهای بی تفاوتی، تنها در فکر آسایش و راحتی خود است، رفتارش به شدت موجب ناراحتی است. زیرا این فرد، نه فقط از فایده‌هایی که جامعه برایش دارد، بی اطلاع می باشد، بلکه به مفهوم واقعی خوشبختی نیز پی نبرده است.
– ثروتمندان واقعی
خوشبختی در این است که دیگران را نیز از علم و ثروت خویش بهره‌مند سازید.
آدم ثروتمندی که دارای همه چیز است ولی نمی داند چگونه بخشنده باشد، در حقیقت ثروتمند نیست. دولتمندان حقیقی کسانی هستند که بخشش فراوان دارند. بنابراین کسانی که می دانند چگونه بخشنده باشند، ثروتمندان واقعی دنیای امروز به شمار می‌آیند.
– خوشبختی حقیقی چیست؟
می توان ادعا کرد که خوشبختی واقعی، ارتباط چندانی با دارایی، قدرت و شهرت ندارد. بیشتر مردم بعد از این که از نظر امکانات مالی به وضعیت خوبی رسیدند، به صراحت می گویند که بهترین دوران زندگی‌شان، زمانی بود که از نظر مادی در پایین‌ترین سطح ممکن، قرار داشتند. این سخن برای آن است که فلسفه «زندگی برای دیگران» را از جوانی سرمشق خود قرار نداده و اکنون که امکانات مالی بهتری دارند، پیروی از این فلسفه برایشان بسیار دشوار است.
– فلسفه زندگی
شما باید فلسفه «زندگی کردن برای دیگران» را بر پایه «محبت ورزیدن به سایرین» پی ریزی کرده و به عنوان عضو این جامعه، بر خودپسندی خود غلبه نمایید.
– در جستجوی خوشبختی
خوشبختی را می توان در «محبت» جستجو کرد. زیرا خوشبختی از محبت، سرچشمه می گیرد. مردم دنیا، تقریبا همگی یک خواسته مشترک دارند. یعنی همه آنها خواستار خوشبختی هستند. در حالی که راه بدست آوردن آن را نمی‌دانند. راه رسیدن به خوشبختی این است که برای دیگران زندگی کنید و به آنان مهر بورزید.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2304

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: