کارگاه رفتارشناسی تخصصی DISC در پژوهشکده تعلیم و تربیت رشت برگزار شد

بازباران خبر/ عصر سه‌شنبه ۲۴ خرداد کارگاه رفتارشناسی (DISC) در دبیرستان دخترانه “صبورا” در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا این کارگاه آموزشی یک روزه به همت مدیریت دبیرستان صبورا واقع در پژوهشکده تعلیم و تربیت در منطقه گلسار رشت و با حضور تعدادی از اولیاء دانش آموزان ، مدرسان و اصحاب رسانه برگزارگردید.

هدف از برگزاری این کارگاه رفتارشناسی، ایجاد تعامل میان دانش‌آموزان با اولیاء و شناخت الگوهای رفتاری فرزندان و بزرگسالان در جامعه و با سخنرانی معین مهدیزاده ماسوله، کارشناس ارشد MBA بوده است.

با مطالعه الگوهای رفتاری”DISC” ، فرزندان و اطرافیان خود را بهتر بشناسیم

استاد مهدی‌زاده در این جلسه ضمن تشریح انواع الگوهای رفتاری تاکید کرد:

تمامی افراد یک جامعه در رفتارهای خود تابع یک یا چند الگوی رفتاری مشخص از چهار گروه کلی هستند که ما با استفاده از آنها به نام الگوهای رفتاری DISC نام میبریم.

وی توضیح داد: ما والدین با شناخت این چهارالگوی رفتاری به روش برخورد با نوجوانان خود پی خواهیم برد. باید کوشید از هر الگو، رفتارهای مثبتها را حمایت و رفتارهای منفی را تغییر دهیم و دقیقا تا زمانی که تیپ رفتاری خود و فرزند خود را نشناسیم نخواهیم توانست به آنها سو و جهت داده و رفتارها را به سوی مطلوبها پیش ببریم.
این صاحب‌نظر در حوزه MBA، همچنین تاکید کرد: در تمامی تعاملات بین‌فردی در خانواده‌ها، ارتباط بین همسران، دوستان و اطرافیان با شناخت تیپها و الگوهای رفتاری میتوان آنها را بسوی زندگی سالم و مدرن امروزی پیش برد.

وی در ادامه جلسه به تفصیل به بررسی این چهار تیپ الگوی رفتاری پرداخت و گفت: هر چقدر تجربه و سن افراد بیشتر میشود، طبیعتا تلفیق بین الگوهای رفتاری بیشتر میگردد اما برخی افراد بطور مشخص در چهارچوب یک نوع الگوی رفتاری باقی میمانند که ما آنها را مدل ( های _ hi ) مینامیم و به همین ترتیب در الگوهای رفتاری، مدل “D های”_ “I های”“S های” و “C های” خواهیم داشت و همانطور که گفته شد به مرور زمان تلفیق در گونه های رفتاری، در بسیاری افراد پیش خواهد آمد و اندکی از مردم نیز کماکان در مدل hi باقی میمانند.

وی تاکید کرد: افراد موفق و خردمند معمولا رفتارهای تلفیقی دارند و معمولا یک رهبر در جامعه یا یک کدخدا در جامعه کوچک، آیتم های مثبت از هر چهار مدل رفتاری را دارا هستند. ‌ وی در ادامه به تشریح هر یک از چهار گونه رفتاری پرداخت و خصوصیات هر کدام را یک به یک نام برده و اظهار کرد: هر یک از این مدلها دارای بیش از ۱۵ علامت در رفتار هستند که البته تمامی آنها ممکن است در فرد ظهور نکند و با دیده چهار یا پنج آیتم از ۱۵ مورد، میتوان شخص مورد نظر را متعلق به ان گروه رفتاری دانست. معین مهدیزاده این چهار الگوی رفتاری را به شکل زیر توصیف نمود:

مدل D که آنرا در اینجا با رنگ قرمز میشناسیم، افراد با الگوی رفتاری D برونگرا هستن
شعار الگوی رفتاری D “از سر راه من برو کنار” است.

زوج های D چالشهای فراوان با هم خواهند داشت و تعامل کمتر در آنان دیده میشود اما در فضاهای کاری، از یک D بزرگتر از خود حرف شنوی دارند.

به عبارتی یک dبا D بزرگتر از خود سازگار است. “دی” ها سلطه‌گر وقوی اراده هستند.

روش انتقاد از d روشی است موسوم به “پف پف تق”
یعنی ابتدا دو یا سه تعریف از وی داشته باش و بعد یک انتقاد.

الگوی رفتاری I با رنگ زرد:
شعار گروه I
” تفریح، تفریح ، تفریح” است.
افراد الگوی رفتاری” آی” رابطه گرا هستند.
از هر قشر و دسته ای دوستانی دارند.
افراد “آی” روابط عمومی خوبی دارند، شاد و سرزنده، آموزش پذیر و قابل حرفه‌ای شدن در هر فن که به آن علاقمند شوند.
افراد ” آی” تشنه توجه هستند، عکس زیاد میگیرن، از رنگهای شاد بیشتر استقبال میکنند، به جزییات توجهی ندارند، کلی گرا و بخشنده هستند. والدین تیپ I برای فرزندان پدرو مادرهای آسانگیرتری هستند و معمولا سختگیری نمیکنند.
از عیبهای تیپ” آی” این است که معمولا اشتباهاتشان را نمی‌پذیرند، مدیر خوبی نیستند اما احتمالا رهبرهای خوبی خواهند شد.

تیپ شخصیتیS:

تیپ S با رنگ سبز شناخته میشود.
شعار: “بیا با هم دوست باشیم”
اس ها درونگرا هستند.
تیپ ” اس” پدرو مادرهای وفادار و صبوری خواهند شد.
اس ها صلح طلب هستند و معمولا خوبیهای خود را به رخ نمیکشند.
زوجهایی که شامل یک تیپ “اس” و یک تیپ “آی” هستند ، معمولا زوجهای موفقی خواهند بود. تیپ اس خوش تیپ و خوش لباس است و عیب بزرگ تیپ اس نیز “ناتوانی در نه گفتن” است که این عیب آنان لازم است به مرور و با تمرین و تکرار تغییر کند.
“اس” ها از لحن آمرانه و حرف های زورگویانه بسیار آزار میبینند.
” اس” ها قانونمند و علاقمند به کارهای گروهی هستند و چهارچوب محورند و اگر احیانا کسی تخلف کند، خود را بیش از طرف مقابل مقصر میدانند. اس ها انتقاد پذیرند.

الگوی رفتاری C:
الگوی رفتاری c با رنگ آبی شناخته میشود. “سی” ها وظیفه گرا هستند و شعار آنها این است: “با من با سند و مدرک حرف بزن”.

تیپ شخصیتی c افرادی محکم، و پایبند به اصول و چهارچوب هستند.
میتوان گفت cها بیش از اندازه کمالگرا و بسیار منضبط هستند.
بطور کلی اگر فرزندی با مشخصات c دارید، مراقب باشید یک فرد I در مقابل او قرار نگیرد.
” سی” ها بسیار دقیق هستند و این موضوع گاه باعث آزار خودشان و دیگران میشود. اگر به یک فرد C قولی دادید، حتما و به موقع به آن قول عمل کنید، زیرا در غیر اینصورت، محبوبیت و اعتبار خود را در برابر شخص “سی” از دست خواهید داد.

افراد ارتشی غالبا دارای تیپ شخصیتی C هستند. مچ‌گیر هستند و بدون سند و مدرک حرفی را قبول نخواهند کرد. C ها, حتی در روابط دوستانه و اجتماعی نیز از نزدیک شدن و تماس با افراد تا جای ممکن خودداری میکنند و مایلند دیوارهایی نامرئی، بین آنان و اطرافیان تا جای ممکن حفظ شود. تیپ “سی ” در روابط و دوستیها برعکس تیپ “آی” هستند. اما نکته جالب این است که گاه سی ها، یک نفر دوست تیپ “آی” برای خود انتخاب میکنند و دیگر ارتباطاتشان معمولا با تیپهای سی است.
عبارت کلیشه ای “مردم چی میگن؟!” برای افراد تیپ سی مصداق دارد و در مورد همه موضوعات چرایی و چگونگی برایشان مهم است.
سی ها معمولا میگویند انتقاد پذیر هستند اما در عمل خیر، انتقاد اثری روی آنان ندارد.

در پایان این جلسه به سوالهای حضار پاسخ داده شد و مجددا بر این نکته تاکید گردید که لازم است تیپهای شخصیتی فرزندان شناخته شود، بدون آنکه مستقیما به آنان بگوییم که صاحب چه تیپی هستند، باید به رشد آیتمهای مثبت آنان کمک کرد و در صدد رفع آیتم های منفی شخصیتی نوجوانان و حتی بزرگسالان برآمد.
ضمن اینکه باید دانست، درصدی از این تیپهای شخصیتی ذاتی بوده و درصدی دیگر همواره اکتسابی هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=25278

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: