جوان و ایثار

یکی از مهمترین اموری که موجب رشد شخصیت جوانان می گردد و آنها را برای رسیدن به بزرگی و آقایی مهیا می سازد، ایثار است. ایثار واژه ای عربی است که در زبان فارسی به «از خودگذشتگی» معنا می شود. انسان از خود گذشته، کسی است که برای خانواده، اطرافیان و جامعه خویش فداکاری می کند، زیرا وی فردی است که تنها به خویشتن نمی اندیشد و اهل خودخواهی نیست.
– آموختن ایثار
ایثار را باید از نوجوانی و جوانی آموخت و بدان عادت کرد. در غیر این صورت، در دوران میان سالی، نمی توان توقع ایثار از کسی داشت. بهترین نمونه ایثار در تاریخ معاصر کشور ما، بیش از چند صد هزار جوانانی هستند که برای دفاع از میهن اسلامی و اعتقادات خویش در جبهه های نبرد حق علیه باطل، به شهادت رسیدند. شکی نیست که اگر «از خودگذشتگی» آنان نبود، امروز دیگر ایرانی وجود نداشت.
– فردگرایی غربی
با گذشت آن سالیان حماسه و جوانمردی، به نظر می رسد که امروز برخی از جوانان از شنیدن کلمه « ایثار» بیزارند و جز به خود، به چیز دیگری نمی اندیشند. این طرز فکر نادرست، متأثر از فضای جامعه غربی است که بر «فردگرایی» تاکید داشته و به دنبال یک زندگی بی درد و لذت لحظه ای، می باشد.
– ایثار و مسلمانان
در حالی که ما مسلمانان قرن ها است که با این کلمه آشنایی داشته و با عمق جان خویش، ایثار و فداکاری را در تمام لحظات زندگی خود، احساس می کنیم. یکی از مهمترین واژه هایی که دین مقدس اسلام به مسلمین آموخت، ایثار بود.
ایثار، بخش بزرگی از معنویت است و معنویت بدون آن، قابل تعریف نیست. در روایات و داستان های تاریخی ملت های مسلمان، صدها نمونه از ایثارگری های جوانان و پیران مسلمان در جنگ ها و زندگی شخصی آنان دیده می شود.
– فداکاری برای آینده
بر اساس نکات بیان شده شما جوانان باید برای آینده فداکاری کنید و برای بهبود جامعه، فردی ازخودگذشته باشید. برآورده کردن خواسته های فردی بسیار دلچسب است، ولی اگر خواسته هایتان را فدای آرمان های والاتری کنید، به مراتب ارزشمندتر می باشد.
– خطر افراد تازه به دوران رسیده
امروزه، کشور ما به ازخودگذشتگی فراوانی نیاز دارد. باید از کسانی بیم داشت که با افراط کاری مخصوص تازه به دوران رسیده ها، طوری رفتار می کنند که گویا عضو جامعه کشورهای صنعتی بزرگ هستند.
بیدار نمودن روحیه فداکاری
اینک در زمانی زندگی می کنیم که جامعه ما نیازمند سخت کوشی مستمر است. بایستی بار دیگر روحیه فداکاری و جهادگری گذشته را در خود بیدار کنیم. اگر فداکاری را به مفهوم ازخودگذشتگی یک نسل برای رفاه نسل آینده بدانیم، پس لازم است هر نسل برای ایجاد آینده ای بهتر، فداکاری کند. چون رضایت یک نسل از زندگی خویش، خودخواهی و روی آوردن به خوشگذرانی را به دنبال داشته و همیشه منجر به نارضایتی نسل بعدی خواهد شد.
شرط خوشبختی نسل آینده
آری، رفاه نسل آینده بستگی به فداکاری های نسل کنونی دارد. در حقیقت تامین رفاه و آسایش، بدون فداکاری امکان پذیر نیست. اگر بخواهیم از نظر فردی این موضوع را بررسی کنیم باید گفت خوشبختی بچه ها، بستگی به فداکاری و ازخودگذشتگی والدین آنها دارد. اشک ها و رنج های یک نسل، باعث رشد و رفاه نسل دیگر می شود. به موازات آن والدین غیر مسئول و تن پرور، مسیری پر از نکبت و بدبختی را در مقابل فرزندانشان قرار می دهند.
– معنای فداکاری
منظور از فداکاری برای فرزندان این نیست که والدین از صبح تا شام زحمت بکشند و غذا، پوشاک، مسکن، تفریح و دیگر امکانات را برای آنان آماده سازند تا جوانانشان بخورند، خوش بوده و هیچ مسئولیتی نداشته باشند. بلکه مراد از فداکاری این است که والدین برای تربیت صحیح فرزندان خویش وقت بگذارند و آنها را برای مبارزه با مشکلات، ایستادگی در برابر دشواری ها، عبور موفقیت آمیز از موانع متعدد زندگی، آماده سازند. رفاه امروز هر کشوری نتیجه مستقیم فداکاری ها و ایثارهای نسل پیشین آن ملت است.
– آلمان جدید
این موضوع در مورد همه ملت های پیشرفته دنیا صادق است. موفقیت یک جامعه بر شالوده فداکاری های تمامی یک نسل بنا می شود. بازسازی یک کشور نابود شده در جنگ جهانی دوم ـ به نام آلمان ـ جز با کار طاقت فرسا و شبانه روزی تمام مردم آن مملکت برای برپایی آلمان جدید به دست نیامد. داستان تجدید حیات ژاپن، بعد از بمباران دو شهر هیروشیما و ناکازاکی توسط دولت آمریکا نیز به همین شکل اتفاق افتاده است.
چیزی رایگان بدست نمی آید
از مجموع مطالب ذکر شده، به این نتیجه می رسیم که هیچ چیز در زندگی، رایگان بدست نمی آید و هیچ رویدادی تصادفی نیست. از قدیم گفته اند که برای رسیدن به آب، باید زمین را بیشتر حفر کنید تا چاه عمیق تری به وجود آید و هرچه عمق آن افزایش یابد، آب با کیفیت بهتری به دست خواهد آمد.
– چراغ تابناک مسیر تاریخ
بدون تردید نسل های فداکار، الگوهای مهم و تأثیرگذاری در مسیر تاریخ هستند که اگر عزم راسخ آنان برای ایجاد ملتی مرفه و خوشبخت نبود، نسل ها بعدی نمی توانستند به رفاه امروز برسند. نسل فداکار، نسلی است که همه چیز را تنها برای خود نمی خواهد و به فکر آیندگان نیز هست.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1596

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: