برادران لیلا، فیلمی که می توانست ماندگار شود!

برادران لیلا فیلمی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در تعطیلات عید دیدم.


فیلمی که در جشنواره ی فیلم کن حضور داشت. و سومین فیلم بلند سعید روستایی، یعنی فیلم متری شیش و نیم و فیلم ابد و یک روز، اثری رئالیستی و اجتماعی است .
این فیلم به تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی و سعید روستایی» موفق شد برنده جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم جشنواره کن شود.

بعد از جارو جنجالهایی که سازمان سینمایی در خصوص مجوز نداشتن برادران لیلا برای حضور در جشنواره ی کن راه انداخت و همچنین به علت عدم تبعیت از دستور سازمان سینمایی برای سانسور فیلم، مجوز پروانه نمایش در داخل ایران نگرفت! اما در دنیای مجازی نسخه کامل آن منتشر و جنجال آفرین شد.

فیلم سینمایی برادران لیلا می توانست یکی از فیلم های موفق ایرانی باشد با توجه به این که در آن هنرپیشه های سرشناس و موفقی ایفای نقش می کنند. اما زیاده گویی وشعاری بودن فیلم مانع آن شد البته این دلیل نمی شود که فیلم را فاقد ساختار منسجم بدانیم.

ایده ی جانشینی بزرگ فامیل و جاروجنجالهایی که برای آن به وجود می آید از نقاط قوت فیلم است جایی که اعضای فامیل دست قارداشعلی را میبوسند .
در فیلم ما با پدری روبروییم ( با بازی سعید پورصمیمی ) که مقادیری سکه را برای روز مبادا مخفی کرده! . فقط لیلا دختر این پیرمرد (ترانه علیدوستی) از مخفیگاه سکه ها خبر دارد. .
لیلا با بازی ترانه علیدوستی دختری که ازدواج نکرده و در یک خانواده دچار مشکلات اقتصادی زندگی می نماید.
لیلا مشغول به فعالیت در دفتر اداری پاساژی می باشد که در واقع فقط او در خانواده دارای درآمد ثابت است. با این وجود هیچ کدام از برادران و پدرش به سخنان او گوش نمی دهند.هرچند سمبل کسی است که می خواهد خانواده را نجات دهد.اما رنگ روسری قرمز در این فیلم مفهومی نداشت.
پدر اسماعیل ( سعید پورصمیمی در نقش پدر خانواده) مردی اهل مواد مخدر تریاک می باشد که به تازگی علائمی از بیماری آلزایمر را از خود نشان می دهد. شروع اعجاز گونه فیلم و رویارویی با شخصیتی ملموس که در پیرامون ما زندگی می کنند.کسانی که عشق بزرگ بودن را دارند‌.
علیرضا برادری ( نوید محمدزاده در نقش علیرضا) با رفتار معقولانه است که به دلیل اختلاس مالک شرکت تعدیل نیرو گردیده، بیکار شده است. جامعه کارگری را نشان می دهد.
پرویز ( فرهاد اصلانی در نقش برادر لیلا) در پاساژی که لیلا کار می کند، بعنوان خدمه دریافت کننده عوارض دستشویی فعالیت می نماید. کسی که با تمام وزنی که دارد پست ترین شغل را انتخاب می کند.
فرهاد ( محمد علی محمدی در نقش فرهاد)هم دارای کار ثابتی نبوده و پیوسته مشغول بدنسازی می باشد. نماد جوانانی که در توهمات رویاگونه زندگی می کنند.و منتظر کار پشت میزی هستند.
منوچهر ( پیمان معادی ) نیز فردی فریبکار بوده که مدام برادران خود را تشویش به گونه ای کلاهبرداری می نماید. سمبل کسانی که می خواهند یک شبه ثروتمند شوند.
این فیلم سرشار از نماد و سمبل و استعاره است.
پدر خانواده اسماعیل تعدادی سکه به عنوان پس انداز نگه داشته که لیلا دخترش می گوید سکه ها را بفروشند و با پول آن یک واحد تجاری در پاساژ (مکان کنونی دستشویی های پاساژ) خریداری نمایند تا یک مغازه لباس فروشی راه اندازی کنند.
از سوی دیگر غلام بزرگ طایفه از دنیا می رود و پدر لیلا که همیشه در پی این موقعیت بوده است، با داشتن این مقام می تواند قسمتی از هدایای جشن های عروسی اقوام را تصاحب نماید، بنابراین بر اساس آیین خانوادگی باید سکه های خود را بعنوان هدیه عروسی پیشکش دهد اما
لیلا و برادرانش به شدت در جستجوی سکه ها هستند تا مشکلات اقتصادی خویش را برطرف کنند.

برادران لیلا، فیلمی که می توانست ماندگار شود به شرط آنکه روستا از بعضی سکانس ها وشعارها و صداهای اضافه در فیلم کم می کرد.

یادداشت/ مجیدمصطفوی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30059

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: