رسانه ها فرهنگ مالیاتی را در جامعه نهادینه کنند

باز باران خبر/ نشست خبری مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های گیلان برگزار شد.

به گزارش باز باران خبر؛ در این جلسه که به منظور ارائه گزارش عملکرد مدیرکل امورمالیاتی گیلان و آغاز ارائه اظهارنامه های مالیاتی از اول خرداد ماه برای اشخاص حقیقی برگزار شد، مدیرکل مالیاتی گیلان گفت: سازمان امور مالیاتی به سمت هوشمند سازی وصول مالیات حرکت می کند و در رویکرد جدیدیش اعتماد به مودیان مولفه اصلی این سازمان است که با تشکیل بانک اطلاعاتی با همکاری سایر ادارات و سازمانها تشخیص مالیات “داده مبنا” می شود.
محسن محمدی پور در این نشست خبری ضمن گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و هفته روابط عمومی و ارتباطات با برشمردن جایگاه ونقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در راستای پیشرفت و امید آفرینی در جامعه اظهار داشت: درسال‌های جنگ تحمیلی خبرنگاران مانند رزمندگان لباس رزم به تن کردند و با کمترین امکانات درعرصه جهاد با دشمن حاضر شدند و درمیدان دفاع مقدس با رساندن خبر پیروزی رزمندگان به مردم امید آفرینی داشتند و فریضه خود را انجام دادند.
وی افزود: زمان چندانی از شادی پیروزی دفاع مقدس نگذشته بود که دشمن با فراهم ساختن جنگی دیگر به دنبال ضربه زدن به ایران اسلامی شد و جنگ تحریم ها و جنگ اقتصادی را آغاز کرد که بخش مهمی از سربازان این جنگ کارمندان امورمالیاتی هستند و اکنون که در عصر ارتباطات هستیم برای گذر از این جنگ اقتصادی رسانه ها نقش پررنگی دارند که با آگاه سازی شهروندان می توانند فرهنگ مالیاتی را در جامعه نهادینه سازند.

وی با بیان اینکه تحریم و جنگ اقتصادی نقاط مثبتی نیز درایران اسلامی داشته و آن نیز دور شدن اقتصاد کشورمان از وابستگی به نفت است، افزود: حسن تحریم‌ها این بود که اهمیت و جایگاه مالیات بیشتر مشخص شد تا جایی که در سال های اخیر بخش بیشتری از بودجه به مالیات تخصیص یافته که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد کشور به مالیات اختصاص می یابد.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان خاطرنشان کرد: استفاده از تبصره ماده ۹۷ و ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در بحران کرونا موثر واقع شد.
وی با تاکید بر اهمیت گسترش فرهنگ مالیاتی درجامعه به زمان تحویل اظهارنامه های مالیاتی مودیان اشاره کرد و گفت: اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) تا پایان خرداد ماه جاری و اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری تا پایان تیرماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ خود را از طریق سایت سازمان به آدرس www.intamedia.ir تکمیل و ارائه دهند.
محمدی پور تاکید کرد: صاحبان املاک اجاری که متقاضی استفاده از معافیت ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم هستند باید تقاضای خود را همراه با اظهارنامه مالیاتی ارائه نمایند.
وی افزود: برای عملکرد سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۳۶ هزار و برای عملکرد ۹۸ بیش از ۱۴۱ هزار اظهارنامه مالیاتی از سوی اشخاص حقیقی دریافت کردیم که رشد ۴ درصدی داشته است؛ همچنین برای عملکرد سال ۹۷ حدود ۹۱۰۰ اظهارنامه و برای عملکرد سال ۹۸ بیش از ۹۲۵۰ اظهارنامه اشخاص حقوقی دریافت کردیم.
همچنین تعداد اظهارنامه های صاحبان املاک اجاری برای عملکردهای ۹۷ و ۹۸ به ترتیب حدود ۳۰ هزار و بیش از ۳۱ هزار مورد بوده که رشد دو درصدی را نشان می دهد.
وی با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در بحران کرونا در سال گذشته، فعال شدن امکان ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی را یک فرصت خوب برای مودیان در جهت کاهش مراجعه به ادارات دانست و افزود: تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم نیز فرصت خوبی برای صاحبان مشاغل ایجاد می نماید که افراد بتوانند مالیات خود را با استفاده از آن قطعی نمایند که در سال گذشته بیش از ۶۱ هزار نفر از صاحبان مشاغل در استان از این امکان بهره بردند و علاوه بر این، حرکت بزرگ دیگری که برای عملکرد سال ۹۸ صورت پذیرفت، استفاده از ظرفیت ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم بود که منجر به قطعیت بیش از ۷۰ درصد از اظهارنامه های اشخاص حقیقی و حقوقی گردید.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به سمت هوشمند سازی وصول مالیات حرکت می کند، افزود: در رویکرد جدید اعتماد به مودیان مولفه اصلی است که با تشکیل بانک اطلاعاتی با همکاری سایر ادارات و سازمانها، تشخیص مالیات “داده مبنا” می شود که این امر همراه با ارتقاء عدالت مالیاتی به افزایش رضایتمندی شهروندان نیز کمک خواهد کرد.
وی افزود: در سال جدید با عملیاتی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شاهد انقلاب بزرگی در جهت جلوگیری از فرارمالیاتی و شفاف سازی فرایندهای مالی خواهیم بود که با تکمیل آن اطلاعات مالی واحدهای صنفی، کسب و کارها، مطب پزشکان، دفاتر مهندسین و وکلا و غیره به صورت شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت و در همین راستا شهروندان برای دریافت دستگاه های کارتخوان ملزم به ثبت نام در نظام مالیاتی بوده و دستگاه های فاقد ثبت نام نیز غیرفعال می شوند.
وی افزود: از سال گذشته درجهت تکریم ارباب رجوع و سهولت در روند امور برون‌سپاری بخش مالیاتی در فرایند نقل و انتقال املاک نیز آغاز شد که این دسته از مودیان نیز برای انجام کارها نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی ندارند.
محمدی پور با اشاره به وضعیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این معافیت لغو شد و امسال مشمول پرداخت مالیات مذکور هستند.
وی با اشاره به اهمیت همکاری مردم با نظام مالیاتی گفت: سامانه گزارش فرار مالیاتی در سایت سازمان و سامانه ارتباط مردمی با شماره ۱۵۲۶ راه هایی هستند که هموطنان می‌توانند علاوه بر ارائه پیشنهادات و انتقادات، گزارشات خود را به سازمان اطلاع دهند تا مورد رسیدگی قرار گیرد که در سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ تماس با سامانه ارتباط مردمی این اداره کل برقرار شد که منجر به تشکیل پرونده هایی با موضوع فرار مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی گردید‌.
مدیرکل امور مالیاتی گیلان در پایان با اشاره به عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده یاد آور شد: سه درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تحت عنوان عوارض به شهرداری ها، دهیاری ها و فرمانداریها پرداخت می گردد که در سال ۹۸ مبلغ ۲۶۶ میلیارد تومان و در سال گذشته نیز مبلغ ۳۳۲ میلیارد تومان از محل این عوارض به شهرداری ها و دهیاری های گیلان پرداخت شد و همچنین در سال ۹۸ مبلغ ۷۶ میلیارد تومان و در سال ۹۹ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری رشت پرداخت گردید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19947

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: