افتتاح ۱۰۴۴ پروژه عمرانی و اقتصادی در هفته دولت

ایجاد شهرک صنعتی کشاورزی، برخورد با ویلاسازی، آمایش سرزمینی، آمایش سرزمینی،ایجاد بانک اطلاعاتی ادارات و افتتاح یک‌هزار و ۴۴ پروژه عمرانی و اقتصادی در هفته دولت از مهمترین مطالب مطرح شده در نشست شورای اداری استان گیلان بود.

به گزارش باز باران خبرو به نقل از فارس؛ نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در نشست شورای اداری استان در سالن الغدیر استانداری با اشاره به نظام‌های سکولار در کشورهایی غربی اظهار کرد: حفظ دین و کرامت بشر از اهمیت به سزایی برخوردار است.

نگرانی شدید از وضعیت نابسامان قیمت کالاها

آیت‌الله رضا رمضانی با تأکید بر لزوم تلاش برای حفظ ارزش‌ها در جامعه اسلامی گفت: اجازه نخواهیم داد که  کوچک‌ترین خدشه‌ای به قرآن، پیامبر (ص) و ارزش‌های اسلامی وارد شود، چراکه مسلمان خود را برای حفظ ارزش‌ها فدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دفاع از ارزش‌ها نیز با خود  عقلانیت، عدالت، مقاومت و حفظ حقوق شهروندی همراه دارد، بیان کرد: نیروهای متخصص زیادی در این استان وجود دارند که باید از آن‌ها به بهترین نحو بهره برد و همچنین اندیشیدن تدابیری برای رفع مشکلات کشاورزان در راستای جبران خسارت‌های کشاورزان لازم و ضروری است.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تأکید بر لزوم ایجاد اطلاعات بانکی در هر دستگاه اجرایی گفت: دستگاه‌ها در این حوزه دیر اقدام کرده و در ایجاد بانک اطلاعاتی ضعیف عمل کرده‌اند.

وی با انتقاد از وضعیت اقتصادی و گرانی که معیشت مردم را در تنگنا قرار داده است، افزود:  اختلاف  قیمت‌ کالاها فاحش است و نظارت بر آن از طرف مسئولان مربوطه لازم و ضروری است.‌

افتتاح ۱۰۴۴ پروژه عمرانی و اقتصادی در هفته دولت در گیلان

استاندار گیلان نیز با گرامیداشت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری، اظهار کرد: به دلیل شرایط متفاوتی  و بحرانی امسال مراسمات ماه‌ محرم نسبت به سال گذشته تغییر کرده اما ماهیت آن تغییری نکرده است.‌

ارسلان زارع با بیان اینکه اتحاد و همدلی از دلایل مهم پشت سر گذاشتن اوج بیماری کرونا در گیلان بود، گفت: همراهی مردم و دولت  نقش مؤثری در ریشه‌کنی این بیماری دارد و الحمدالله در گیلان از روزهای اول شیوع وضعیت بهتری داریم.

 با اشاره به افتتاح  طرح‌های مختلف در هفته دولت، افزود: در هفته دولت سال جاری هزار و ۴۴  طرح با اعتباری بالغ‌بر دو هزار و  ۳۸۷ میلیارد تومان در گیلان  به بهره‌برداری می‌رسد.

 نماینده عالی دولت در استان از رشد  ۵۵ درصدی افتتاح پروژه‌ها در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: شیلات، کشاورزی، منطقه آزاد انزلی، صنعت و معدن و از اهم حوزه‌های  پروژه‌های هفته دولت است که در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

زارع با انتقاد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز  در استان بیان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار هکتار طرح کاداستر اجرا نشده است و با تأمین اعتبار و با پیگیری‌های لازم  منابع طبیعی اجرایی خواهد شد.

نقش مؤثر کمک‌های مردمی گیلانیان در دوران اوج کرونا

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان نیز در این جلسه  با اشاره به شرایط ویژه گیلان در ایام شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: برخی از  کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای رفع مشکلات مربوط به اپیدمی ویروس کرونا  تولیدات خود را تغییر داده و به تولید امکانات لازم بهداشتی اقدامات شایان توجهی داشتند.

محمود قاسم نژاد با بیان اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان  اعتبار در این بحران به گیلان اختصاص یافت خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بیمارستان تالش و لنگرود از اقداماتی بود که در برای عبور از ویروس منحوس کرونا انجام شد.

وی با اشاره به طرح بسیج ملی غربالگری، ساماندهی متوفیان با همکاری شهرداری افزود: همکاری‌های خیرانه مردمی، جهادی، سمن‌ها و نهادهای دولتی و کمک‌های مؤمنانه خیران و… از اهم فعالیت‌های بود که در این مدت انجام شد.

فروش اموال مازاد دولت در دستور کار است

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به لزوم مولدسازی و فروش مازاد  دارایی‌های دولت اظهار کرد: اموال منقول و غیرمنقول در اختیار دستگاه‌های اجرایی که در راستای وظایف دستگاه اجرایی به‌کارگیری و استفاده نمی‌شود جز اموال مازاد و استفاده از اموال غیرمنقول به‌عنوان پشتوانه انتشار اوراق صکوک اجاره در سال ۹۹ مولدسازی است.

سیدرضا عظیمی  با اشاره به قوانین و  مستندات فروش اموال مازاد دولت، افزود: دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند تا پایان خردادماه سال ۹۹ اطلاعات ساختمان‌ها فضای اداری غیر اداری و سایر اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول را در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه سهم استان از مولدسازی ۲۵۸ میلیارد تومان و از فروش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: نیاز به اینکه دستگاه‌ها با فوریت اموال مازاد خود را بیان کنند تا برای فروش اقدام شود؛ سهم فروش اموال استان چیزی حدود دوسوم بودجه استان است و ما باید یک شناخت کاملی از دارایی‌های دولت داشته باشیم.

لزوم تعیین تکلیف سند اراضی

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نداشتن سند برخی از اراضی استان  که مشکلاتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: تعیین تکلیف برخی از اراضی در بین دستگاه‌ها محل اختلاف است و صاحبان اراضی را دچار سرگردانی کرده که این وضعیت اصلاً قابل‌پذیرش نیست.

جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه تنها اهالی روستا فشتک توانسته با فعالیت فراوان دهیاری  برای زمین‌های خود سند بگیرند، گفت: متأسفانه ناهماهنگی‌های مدیریتی، مشکلاتی را متوجه مردم کرده که به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قانون صریحاً از ایجاد شهرک‌های صنعتی کشاورزی حمایت کرده که تاکنون گیلان از آن بی‌بهره ماند، افزود: وضعیت آماری گیلان از بهره‌مندی‌های شهرک‌های صنعتی کشاورزی صفر است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه تنها کسانی با شهرک‌های صنعتی مخالفت می‌کنند که چشم طمع به زمین‌های کشاورزی دارند، خاطرنشان کرد: وقتی اراضی کشاورزی به شهرک صنعتی تبدیل شود دیگر کسی نمی‌تواند چشم طمع بر آن دوخته و ویلا سازی کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخلاف استان‌های دیگر، گیلان که خود قطب کشاورزی است از ایجاد شهرک کشاورزی محروم مانده، گفت: تا الآن  گیلان حتی یک ریال از منابع شهرک‌های کشاورزی بهره نبرده است.

آمایش سرزمینی بهترین شیوه توسعه پایدار است

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره لزوم داشتن برنامه برای رسیدن به توسعه پایدار اظهار کرد: آمایش سرزمینی، بهترین شیوه توسعه پایدار است، در آمایش سرزمینی باید تدابیری در حوزه گردشگری و کشاورزی، صنعت و فرا صنعت  اندیشیده شود.

رسول فرخی با بیان اینکه بی‌توجهی به پنجره واحد، سرمایه گزار را با مشکل مواجه کرده گفت: شناسایی امکانات موجود و آمایش سرزمینی در توسعه استان بسیار مهم و ضروری است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تأکید بر لزوم توجه به آمایش سرزمینی افزود: با ایجاد کارخانه سیمان در مسیر دیلمان به طبیعت زیبای این منطقه آسیب وارد شده است که این موضوع خاطر مردم را مکدر کرده است.

کشاورزی یک فرصت مهم برای توسعه استان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تقدیر از تلاش بی‌وقفه اعضای نظام سلامت در ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در مواجهه با این تهدید بزرگ عزیزان کادر سلامت با ایثارگری پای در عرصه خدمت گذاشته و عده‌ای از آنان به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.

سید علی آقازاده با تأکید بر لزوم داشتن حساسیت بر بیت‌المال و اموال دولتی تصریح کرد: امکانات زیادی در دست دولتمردان هست که باید به نحو احسن از آن‌ها بهره برد، چه لزومی دارد امکانات بلااستفاده با هزینه کرد زیاد از بیت‌المال، در دست سازمان‌ها و ادارات باشد.

وی با ابراز تعجب از اینکه استفاده بهینه از امکانات دولت باید بعد از تحریم‌ها تدبیر می‌شد، افزود: امکانات دولت بیت‌المال است لذا از استاندار درخواست ‌می‌کنم منفعلانه عمل نکند تا فرصت‌ها را از دست ندهیم.

آقازاده  با بیان اینکه اموال عمومی مربوط به همه مردم بوده و می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت نگاه کرد، گفت: کشاورزی یک فرصت مهم برای توسعه استان است که غفلت‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت بی‌ثباتی  جمعیت در روستاها افزود: بی‌برنامگی در تثبیت جمعیت روستاها، موجب شده تا جوانان به حواشی شهرها مهاجرت کنند که مشکلات زیادی را به همراه دارد.

وضعیت اشتغال در استان بحرانی است

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی  نیز در این نشست با اشاره به وضعیت بحرانی اشتغال در استان اظهار کرد: بحث شهرک‌های صنعتی استان دچار مشکلات زیادی بوده و بدون توجه به تأمین مالی واحدهای صنعتی هرروزه تعطیل یا نیمه تعطیل می‌شود.

غلامرضا مرحبا با بیان مسئله حیران آستارا بی‌توجهی به آن را منجر به نارضایتی مردم دانست و افزود: طرح هادی و رفع مشکلات مربوط به آن بسیار مهم و ضروری است‌ چراکه کشاورزان زیادی از آن بهره‌مند می‌شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12205

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: