آیین ها و باورهای مردم گیلان کتاب شد

کتاب “آیین ها و باورهای مردم گیلان” تالیف جهانگیر سرتیپ پور از سوی نشر گیلکان چاپ و وارد بازار شد.

به گزارش باز باران خبر، این کتاب که در مورد آداب و رسوم مردم گیلان است سال ۱۳۳۶ تدوین شده  است. سرتیپ پور چون به تاریخ و اساطیر اشراف داشت، ریشه بسیاری از این آیین ها را شرح و توضیح و با فلسفه و اسطوره پیوند داده است.

 سرفصلهای این کتاب عبارت است از مراسم ازدواج ، جشن ها و آیین ها ، یاوردهی ، رقص، تعبیرها و برداشت ها ، کشتی ، ورزا جنگی، زایمان – نوزاد، خرافات، گیل تجربه ، تقویم و نجوم،ملکات روح.

ناشر در خصوص دلایل چاپ این اثر نوشته است : تاکنون چندین کتاب در حوزه آداب و سنن مردم گیلان چاپ و منتشر شده است ، از جمله اثر ماندگار زنده یاد محمود پاینده لنگرودی و آثار خوب محمد بشرا و طاهر طاهری .

با این وصف ناشر از دو جهت در انتشار این کتاب کوشیده است . نخست این که شادروان سرتیپ پور نویسنده ای معمر و جامع الاطراف بود که به رسوم اجتماعی زمان خود اشراف داشت و شاهد برگزاری آیین ها و مراسمی بود که آن زمان هنوز برنیفتاده بودند، دوم این که هر محقق و پژوهشگری به شیوه و سیاق خود می نویسد و با دانسته ها و دریافتهای خود از اجتماع، پژوهش می کند . تولید هر کار جدیدی در این حوزه چیزی بر دایره اطلاعات و ثبت نکات تاریخی می افزاید به ویژه که زمان تحریر این یادداشت ها مربوط به سالهای دور و دراز است.

کتاب که در ۱۸۲ صفحه نوشته شده اثری  مرجع و خواندنی محسوب می شود که بسیاری از آیین های فراموش شده و قدیمی گیلان در آن ثبت و ضبط است.

گفتنی است جهانگیر سرتیپ‌پور سال ۱۲۸۲ در رشت  به دنیا آمد و سال ۱۳۷۱ در تهران چشم از جهان فرو بست . او ترانه سرا، نویسنده، هنرمند و سیاستمدار گیلانی بود. سرتیپ‌پور عضو هیئت امنای سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران بود و در زمینه تأتر و نمایش و بازیگری نیز فعالیت داشت. یکی از آثار او به نام «ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی» که بسیاری از لغات اصیل گیلکی را در بردارد نخستین کتابی است که در زمینه دستور گیلکی در ایران نگارش یافته‌است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=6751

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: