۴۶ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند

به مناسبت گرامیداشت هفته سالمندان و ناشنوایان اداره کل بهزیستی گیلان نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در سالن خزائلی بهزیستی گیلان برگزار کرد.

به گزارش باز باران خبر، مدیرکل بهزیستی گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: هر ساله ۲ لغایت ۸ مهرماه به نام هفته سالمندان و ناشنوایان نامگذاری شده و به همین مناسبت در سراسر کشور برنامه هایی اجرا می شود.

دکتر نحوی نژاد با اشاره به اینکه ناشنوایی سخت ترین معلولیت است افزود: این قشر تغییرات ظاهری ندارند اما در برقراری ارتباط و نوع شغل ناکام می مانند.

مدیرکل بهزیستی گیلان شناسایی علل منجر به ناشنوایی را عامل پیشگیری دانست و افزود: با غربالگری به‌هنگام و مداوا می‌توان از ناشنوایی جلوگیری کرد و آسیب‌‌های ناشی از این نوع معلولیت را با تربیت شنیداری و بهره‌گیری از وسایل کمک توان‌بخشی کاهش داد.

وی با بیان اینکه هفت درصد از ناشنوایی‌ها قابل پیشگیری است تصریح کرد: ۴۶ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۰۰ نفر معادل ۱۳٫۵ درصد جامعه هدف بهزیستی کم‌شنوا و ناشنوا هستند.

نحوی نژاد ادامه داد: سه هزار و ۱۷۵ نفر از ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی معادل ۵۰ درصد مستمری‌بگیر هستند.

وی با اشاره به غربالگری شنوایی از بدو تولد به‌عنوان عوامل پیشگیری از ناشنوایی تصریح کرد: ۲۴ هزار و ۵۰۰ نوزاد متولد شده در سراسر استان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی گیلان توزیع سمک و کاشت حلزون را از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی به ناشنوایان اعلام و بیان کرد: سال گذشته ۴۰۰ سمعک و هفت هزار حلقه باطری سمعک بین جامعه هدف توزیع شد که این آمار در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۵۰ سمعک و پنج هزار و ۵۰۰ حلقه باطری است.

وی بهترین سن برای کاشت حلزون را زیر سه سال و حداکثر تا ۶ سال اعلام کرد و افزود: طی هفت سال اجرای این طرح تاکنون ۱۷۰ مورد کاشت حلزون انجام شده که ۴۰ مورد آن در سال ۹۶و ۹۷ انجام شد.

به گفته نحوی نژاد علاوه بر مرکز خصوصی خانواده و کودک کم‌شنوا و ناشنوا سه کانون در شرق، غرب و مرکز استان به ارائه خدمات به ناشنوایان می‌پردازند.

وی با تاکید بر توانمندسازی ناشنوایان و آماده‌سازی شغلی ۷۰ نفر از این افراد در سال جاری افزود: ۴۰۰ دانش‌آموز و ۲۰۰ دانشجوی ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد دانشجو یک نفر در مقطع دکترا و ۳۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان به توانمندی‌های ناشنوایان ورزشکار استان در رقابت‌های ملی و بین‌المللی اشاره و بیان کرد: ۳۰۰ ورزشکار ناشنوا در رشته‌های فوتبال، فوتسال، دو ومیدانی، تکواندو و کاراته تحت حمایت هستند که از این تعداد ۲۱ نفر مدال‌ آسیایی، چهار نفر مدال جهانی و هشت نفر مدال‌ پاراالمپیک را در کارنامه ورزشی خود ثبت کردند.

وی در پایان زبان اشاره را زبان رسمی ناشنوایان عنوان کرده و بر ضرورت یادگیری این زبان توسط برخی دستگاه‌های مرتبط با این افراد تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۵۰ نفر از کارشناسان اداره‌های مختلف استان به مدت ۲ ماه به فراگیری زبان اشاره پرداختند و قرار است تا در دستگاه‌ها و نهادهای پرتردد چون شهرداری، دادگستری، شعبات اصلی بانک‌ها یک نفر مسلط به زبان اشاره جهت تسهیل امور ناشنوایان به کارگرفته شود.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=4005

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: