باز باران خبر/ رویا خورسندی: این روزها هر چند مردم در بهرگیری از خدمات پزشکی و نظام سلامت نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردار هستند اما در بسیاری از اوقات رضایتمندی مردم تامین نمی شود و کار با اما و اگرهایی همراه میشود که دستیابی به نتایج مد نظر نیازمند آگاهی های قانونی و راهکارهای مبتنی بر هدف میباشد که یکی از اولین مکان ها برای شکایت، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده های قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند و از این طریق می توانند دیه و خسارات وارد شده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.
در همین ارتباط دومین راهکاری که قانون برای شکایت از پزشکان در نظر گرفته شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) است که رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند در صلاحیت آن است.
اما سومین مرجعی که در قوانین و مقررات برای این مساله به آن اشاره شده سازمان نظام پزشکی است که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار میدهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در بر میگیرد.
بهرحال باید یادتان باشد که در تمام این موارد آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی قانونی بوده و مبنای اکثر احکام صادره نظریه کارشناسی این سازمان خواهد بود؛ پس برای احقاق حق و رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است از نظر کارشناسان حوزه پزشکی و حقوقی نیز بهره گرفت.
- جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
- ۶:۱۷ ق٫ظ
- بدون نظر
- کدخبر:25068
- حوزه: سرمقاله و یادداشت
راه های قانونی شکایت از بیمارستان و مسائل پزشکى
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه خبر:
https://bazbarankhabar.ir/?p=25068
- پربازدیدترین ها
- داغ ترین ها
پربحث ترین ها
تصویر روز:
قبلی
بعدی