روز مهندس بر مهندسین کشورمان مبارک باد

باز باران خبر/ روز مهندس در تقویم رسمی ایران پنجم اسفندماه است که به یاد دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسیده است؛ او بیشتر عمر خویش را صرف پیشرفت علمی کشور کرد و از علمای بزرگ ریاضی، نجوم و حکمت ایران در قرن هفتم و نیز از وزرا آن عصر بود.
امروزه در کشورمان مهندس به کسی اطلاق می‌شود که در یکی از رشته های مهندسی به تحصیل بپردازد و علم و تجربه کافی در آن رشته را داشته باشد.
مهندسی فرایند طراحی جهان ساخته شده توسط انسان است، نقش مهندسان تغییر جهان در جهت تامین نیازهای جوامع بشر می باشد ؛ مهندسی یا دانش عملی عبارت از شناختی است که انسان از آن بهره برداری عملی می‌کند و آن را در سازندگی خویش یا جامعه به کار می‌بندد؛ در حقیقت آنچه از معنای اصلی این واژه استنباط می‌شود، طراحی کردن، نقشه کشیدن و چیزی را به حرکت در آوردن است که برای انجام تمامی کارهای فوق، احاطه بر علم و دانش عملی یک ضرورت کامل است. ساخت و طراحی انواع سازه‌ها، مواد، سیستم‌ها، ماشین‌ها و ابزارها با استفاده از علوم پایه مانند فیزیک، ریاضی و شیمی با اهداف مشخص توسط یک مهندس صورت می گیرد. مهندسی از همان ابتدای حیات بشر با انسان بوده و همراه همیشگی او می باشد، از ساخت سازه های آسمان خراش تا ساخت ماشین و تکنولوژی‌های جدید؛ مهندسی همواره جزئی جدانشدنی از ساخت و طراحی این اختراعات بوده است.
یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تاثیر بسزایی می گذارد، بنابراین یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی و شیمیایی جهان هستی باید از قوه تخیل بالایی برخوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر می شود او با در نظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آنها و ترکیب موثر برخی از آنها قادر خواهد بود نیازهای اجزای نسل بشر را با کیفیت مناسب و در کمترین زمان و با بالاترین بازده بر طرف سازد.
بر این اساس روز مهندس را از آن جهت که تاکیدی مجدد بر قابلیت‌های دانش مهندسی و دانش‌آموختگان مهندسی در به کارگیری اندیشه‌های خلاق و عملکردهای اثربخش است، گرامی می‌داریم و امیدواریم همه مهندسان پر تلاش و خلاق کشورمان در عرصه های مختلف زندگی موفق و پیروز باشند.
پنجم اسفند، روزی ارزشمند برای بزرگداشت جایگاه مهندسی و موعدی برای پاسداشت تعهد و تفکر مهندسانی است که توسعه‌ساز و تحول‌آفرین بوده‌اند و با تکیه‌بر اندیشه و عمل خود جامعۀ امروز بشری را ممتاز و متمایز از گذشته ساخته‌اند.

سیدرضا میرحسینی – مهندس عمران

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=22944

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: