خاطرات زیبای دفاع مقدس از اسطوره پرواز خلبان اکبرکاظم پور

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به دیدار یکی از خلبانان بازنشسته هوانیروز رفتیم و از خاطرات تلخ و شیرینش در زمان جنگ پرسیدیم، کسی که ۸ سال در جبهه و جنگ خاطرات زیادی از شهدا و مناطق مختلف عملیاتی داشته و دارد.
اکبر کاظم پور با اشتیاق از عملیات افندی، بازی دراز و… میگفت؛ وی می گفت اهمیت ارتفاعات بازی دراز در آن بود که این بلندی ها بر محورهای شمالی گیلانغرب و سرپل ذهاب و غرب منطقه نبرد تا شرق قصر شیرین تسلط کامل داشت و اشغال کننده ها از آن ارتفاعات با آتش توپخانه منطقه را مورد هدف قرار می دادند که در اوایل سال ۱۳۶۰ نیروهای مسلح تصمیم گرفتند عملیات گسترده ای برای بیرون کردن دشمن در این منطقه را آغاز کنند؛ بر این اساس قرار شد تمام یگان ها برای آزادسازی این مناطق وارد عمل شوند و با توجه به پیشروی نیروهای بعثی در روزهای اول جنگ، تمام پشتیبانی های هوانیروز از نیروهای خودی در منطقه سرپل ذهاب و گیلانغرب به وسیله گروه هوانیروز مستقر در پادگان ابوذر انجام می شد که فرمانده گروه هوانیروز مستقر در منطقه “خلبان شهید شیرودی” بود که بنده افتخار خدمت با این بزرگوار را داشتم و به عنوان خلبان بالگرد ۲۱۴ در منطقه پرواز می کردم و با توجه به پروازهای زیاد در منطقه آشنایی زیادی به محورها داشتم.

وی افزود: برای انجام این عملیات ۲۳ فروند انواع بالگرد در سرپل ذهاب مستقر شدند و در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۶۰ به مواضع دشمن حمله کردیم؛ ساعات اولیه حمله موفقیت آمیز بود، اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه موفق به تصرف کامل منطقه نشدیم؛ روز دوم عملیات روز بسیار سختی برای نیروهای خودی بود و دشمن عکس العمل شدیدی از خود نشان داد و در ارتفاعات قراویز در شمالغرب با واحدهای زرهی به سمت مواضع نیروهای خودی دست به حمله متقابل زد که در این روز فقط هوانیروز توانست توسط بالگردها به دشمن حمله کند و مواضع آنها را مورد هدف قرار دهد.
وی ادامه داد: من با پرواز در این منطقه نیروهای تازه نفس را به محل مورد نظر می رساندم و مجروحین را به بیمارستان پادگان ابوذر انتقال می دادم. در روز سوم عملیات بالگردهای هوانیروز با انهدام تعدادی از تانک ها و نفربرهای دشمن موفق شدند دشمن را به عقب برانند.

کاظم پور اضافه کرد: متاسفانه در روز چهارم عملیات با توجه به پروازهای زیادی که با بالگرد ۲۱۴ در منطقه داشتم در قله ۱۱۰۰ مورد اصابت تیر مستقیم دشمن قرار گرفتم و بالگرد دچار آتش سوزی شد و سقوط کردم؛ پس از سقوط ضربه ای به سرم وارد شد و باعث شد تا لحظاتی بیهوش شوم ، در آن لحظه شعله های آتش را حس کردم، که بلافاصله سعی نمودم تا از بالگرد خارج شوم و متاسفانه بخاطر اسیب دیدگی و هوشیاری پایین به اشتباه به سمت دشمن حرکت کردم که همین امر سبب شد تا عراقی ها به سمتم تیراندازی کنند که با وجود جراحت و آسیب دیدگی بلافاصله مسیر خود را عوض کردم و به سمت نیروهای خودی دویدم که متاسفانه در حالت دویدن تعادلم را از دست دادم و چندمتری به سمت دره سقوط کردم که خوشبختانه در آن لحظه نیروهای خودی به کمک شتافتند و مرا نجات دادند و با بالگرد هوانیروز که خلبان وقت ستوان یکم محمد لاینصرف بود، مرا به پادگان انتقال دادند.
وی ادامه داد: نبرد در روزهای پنجم و ششم نیز ادامه داشت و نیروهای خودی با تمام سختی های موجود خسارت زیادی به مواضع دشمن وارد کردند ولی دشمن هم به شدت مقاومت کرده و سعی می کرد حتی پیشروی کند که با آتش بالگردهای هوانیروز مواجهه می شد و خلاصه اینکه پس از چند روز درگیری بین نیروهای خودی و دشمن، در تاریخ ۷ اردیبهشت موفق شدیم قله ۱۱۵۰ کوه بازی دراز را به تصرف خود درآوریم.
کاظم پور همچنین اظهار داشت: در روز ۸ اردیبهشت دشمن از تمام توان خود برای حمله به شهرک المهدی در کنار محور قصرشیرین و سرپل ذهاب استفاده کرد و فشار دشمن بسیار زیاد بود که در این لحظه تیم های هوانیروز با بالگردهای خود به سمت دشمن حمله نموده و دشمن را مورد هدف قرار دادند، متاسفانه در این عملیات بالگرد کبری خلبان شجاع هوانیروز علی اکبر شیرودی در۸ اردیبهشت مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و باعث شد تاایشان به درجه رفیع شهادت نائل آیند و هوانیروز یکی از بهترین خلبانان خود را از دست بدهد.
وی در ادامه گفت: نیروها و تجهیزات دشمن بسیار زیاد بود و باید چاره ای می اندیشیدیم که با آمدن بالگردهای جدید و نیروهای تازه نفس همچنین نیروهای هوایی توانستیم خسارت زیادی به دشمن بزنیم که در این هنگام ارتش، سپاه، بسیج ، ژاندارمری و عشایر همه دست به دست هم دادند و توانستند دشمن را به عقب برانند.
وی افزود: در این عملیات قله های کوه بازی دراز از تصرف دشمن آزاد شدند، ۱۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و حدود ۴۵۰ نفر هم به اسارت درآمدند؛ همچنین ۷ هواپیما و ۵ بالگرد دشمن نیز سرنگون شد و تعدادی زیادی تانک و نفربر و ادوات جنگی دشمن منهدم شد.
خلبان کاظم پور یاد آ ور شد: این تنها قسمتی از خاطرات آن روزها بود که با رشادت ها و ایثار رزمندگان توانستیم دشمن بعثی و متحدان آن را ناامید و از خاک کشورمان بیرون برانیم.
شایان ذکر است منابع کامل این مصاحبه و صحبت ها را میتوان در کتاب حماسه های ماندگار هوانیروز در دفاع مقدس صفحات ۶۷ – ۶۸ – ۶۹ خواند.
یاد و خاطره حماسه های دفاع مقدس گرامی باد


گزارش: سیدرضامیرحسینی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14045

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: