جوان و روش انتخاب مشاور

موفقیت، رؤیا و آرزوی بزرگ هر انسان به خصوص جوانان است؛ یک جوان برای کسب موفقیت در زندگی باید دو گام اساسی را با هوشیاری فراوان و همت خاص، بردارد:
۱ ـ تصمیم گیری صحیح و به موقع در زندگی.
۲ ـ افزایش قدرت انتخاب، در مواردی که تردیدهایی در ذهن انسان پدید می آید.
ـ تصمیم صحیح
تصمیم گیری و انتخاب نه تنها در مسایل تجاری و اقتصادی، بلکه در تمامی مراحل زندگی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زندگی شما هم شامل یک سری تصمیم گیری ها می باشد. تصمیم و انتخاب غلط، می تواند زندگی آدمی را به نابودی بکشاند.
ـ انتخاب های مختلف
اصولا ما برای این زنده ایم که قادر باشیم در فرصت مناسب، چند تصمیم صحیح بگیریم که نهایتا به موفقیت منجر شود. برای موفق شدن، شما تا حد ممکن، باید از انتخاب های قابل دسترس، مختلف و متنوع برخوردار باشید. هرچه «انتخاب» محدودتر باشد، به همان اندازه، زمان برای فرصت تصمیم گیری نیز کاهش می یابد.
ـ تاثیر تحصیل علم
قدم بعدی این است که قدرت درونی خود را مستحکم نمایید تا بتوانید یک تصمیم صحیح در زمان مناسب اتخاذ کنید. این کار نیز فقط از طریق «تحصیل علم» ممکن خواهد شد.
در اثر مطالعه زیاد، قدرت تصمیم گیری شما، تقویت می شود. به همین دلیل باید در باره نوع مطالب، مقالات یا کتاب ها که می خوانید، بیش از پیش، وسواس به خرج دهید. زیرا دیدگاه مثبت یا منفی نویسندگان، خواه ناخواه روی خواننده، اثر گذاشته و مسیر حرکتش را تغییر می دهد.
ـ دلیل اصلی تحصیل دانش
دلیل اصلی تحصیل دانش هم همین است. تصمیم گیری بین غلط و صحیح، سره و ناسره، حق و باطل، خوب و بد، مفید و مضر و توانایی هایی که بتوان چنین تصمیماتی را به نحو مطلوب اتخاذ کرد، فقط از طریق تحصیل علم، امکان پذیر است.
شما ممکن است فرصت های زیادی بدست آورید، اما یک تصمیم غلط می تواند همه این فرصت ها را نابود کند. در نهایت، هیچکس نمی تواند برای شما تصمیم بگیرد. بلکه این خود شما هستید که باید برای خویشتن تصمیم بگیرید.
ـ مشاور و راهنما
لازم است همیشه عده ای راهنما و مشاور داشته باشید تا بتوانند در جریان تصمیم گیری ها به شما کمک کنند. برای یافتن مشاورین، نیاز ندارید که راه دوری بروید.
راهنمایان و مشاوران، باید از میان کسانی انتخاب شوند که به شکل های مختلف، شریک زندگی شما هستند؛ آن هایی که به شما عشق می ورزند و با نگرانی، به مراقبت از شما می پردازند. پدر و مادر، برادر و خواهر، اساتید، اقوام، دوستان، همکلاسی های سال های بالاتر، همکاران در محل کار و همه این ها می توانند مشاوران خوبی باشند.
ـ ویژگی های مشاوران
البته بهتر است در میان گروههای یاد شده، از کسانی مشورت بخواهید که حتما هفت ویژگی زیر را داشته باشند:
۱ ـ تحصیلات کافی
لازم است سطح تحصیلات مشاور یا مشاوران، کافی و از شما بالاتر باشد تا از آگاهی بیشتری برای ارایه راهنمایی مناسب، برخوردار باشند.
۲ ـ موفقیت در کار خود
راهنما و مشاور، باید حتما در کار و زندگی خود، فرد موفقی باشد و شما باید بتوانید این موفقیت را در زندگی شان ببینید. ادعای خودشان به تنهایی کافی نیست. کسی که در کار خود، سرگردان و ناموفق مانده یا شکست خورده، هرگز نمی تواند به دیگری کمک کند. مانند فردی که خودش سیگار می کشد ولی از فرزندش می خواهد که سراغ دخانیات نرود!
۳ ـ راستگویی و دلسوزی واقعی
متاسفانه برخی افراد موفق، فقط برای خودشان دلسوز هستند و از گفتن حقایق و حرف راست به دیگران، خودداری می ورزند. مشورت با اینان نیز فوق العاده خطرناک است.
۴ ـ تمایل به راهنمایی
از کسی مشورت بخواهید که تمایل به راهنمایی داشته باشد. بعضی اشخاص هیچ تمایلی به یاری و راهنمایی، ندارند. البته این خصوصیت، بسیار ناپسند است ولی به هر حال، عده ای گرفتارش هستند.
۵ ـ نداشتن مشکل حسادت
فرد حسود هرگز مایل نیست کسی پیشرفت کند. مشورت با افراد حسود، به جای سود، به زیانتان تمام خواهد شد.
۶ ـ ترسو نبودن
مشاور، نباید ترسو باشد. زیرا ترس او مانع پیشرفت شما می گردد. البته ترسو نبودن با بی باکی و جسارت متفاوت است. جسارت یعنی نترسیدن بر اساس بی فکری که نقطه مقابل آن شجاعت است به معنای نهراسیدن از سختی ها و موانع بر مبنای تفکر، محاسبه و عقل سالم را به کار گرفتن.
۷ ـ تنبل نبودن
مشاور، نباید تنبل باشد. کسی که به قول و قرارهایش پای بند نیست، کنترل زبانش را ندارد، امور زندگی اش، طبق هیچ نظم و قاعده مشخصی به پیش نمی رود، کارهای امروز را به فردا و روزهای آینده حواله داده و شعارش «دم غنیمت است» می باشد، به درد مشورت نمی خورد.
اگر شما سفره دلتان را برای آنهایی که از همه به شما نزدیکتر و برایتان دلسوزترند، باز کنید و با آنان حرف بزنید، به یک تصمیم گیری صحیح ـ که بدان نیازمند هستید ـ خواهید رسید. البته به شرطی که هفت خصلتی که از آنها نام بردیم، در آنها موجود باشد.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1007

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: