جوان و بیدار کردن نبوغ خفته

انسان ها دارای قدرت های شگفت انگیزی هستند و چنین نیروهایی در ذهن افراد به صورت پنهان وجود دارند. بدین خاطر هیچگاه از عمق قدرت واقعی خویش آگاه نیستیم. شاید به همین دلیل برخی دانشمندان معتقد بودند که آدمی، موجود ناشناخته است.
کسانی که به قدرت ها و استعدادهای نهانی خود پی برده و از آنها به درستی بهره برداری کرده اند در زندگی بسیار موفق ظاهر شده اند. اما آن هایی که از توانایی های خویش اطلاع چندانی ندارند یا به دنبال کشف آنها نیستند، یک زندگی معمولی را دنبال می کنند.
– نابغه و قهرمان بزرگ
طبق بررسی های منتشر شده هر انسان تنها پانزده درصد از استعدادهای پنهان خود را به کار می گیرد. حال اگر ما بتوانیم ۲۰درصد استعدادهای خویش را استفاده کنیم، همگی نابغه خواهیم شد. در صورتی که ۳۰ درصد از توانایی هایمان بهره ببریم، قهرمانان بزرگی می شویم. بنابراین منصفانه است که بگوییم هر نابغه و قهرمان، قدرت های نهفته خود را خیلی بیش از افراد معمولی، توسعه و پرورش داده است.
– پشتکار زیاد
در باره توماس ادیسون ـ مخترع برق ـ گفته شده که برای هر اختراع خود دستگاه ساخته شده را بیش از دویست مرتبه یا بیشتر آزمایش می کرد. او با پشتکار زیاد، استعدادهای نهانی خود را رشد داده، نبوغ خفته درونش را بیدارکرد و سرانجام به یک نابغه تبدیل شد.
– پرهیز از تن آسایی
در این جا، داشتن اعتماد به نفس بسیار مهم است. زیرا هر فردی ممکن است مقدار قابل ملاحظه ای پول بدست آورده و بسیار هم قدرتمند باشد. اما پول و قدرت جزء زینت های زندگی انسان و برای استفاده او در همین دنیا است. در نتیجه نباید پس از کسب پول و قدرت، تن آسایی و راحت طلبی پیشه کند. انسان باید همیشه در تحرک باشد، چون در غیراین صورت فرسوده می شود.
– تقویت مداوم اعتماد به نفس
اگر شما سعی و تلاشی مستمر در جهت تقویت اعتماد به نفس و پیشرفتتان نکنید، وسیله عقب گرد خود را در زندگی فراهم کرده اید. چرا که حفظ و ثبات موقعیت کنونی بسیار دشوار است و شما مجبورید در زندگی، یا در جهت جلو پیشروی نموده و یا صرفا به دنبال دیگران حرکت کنید. اگر زمانی که دیگران به پیش می روند، شما فقط در صدد ابقای موقعیت کنونی خود باشید، در واقع در جهت معکوس و بازگشت به عقب گام برمی دارید.
– تلاش برای رشد و خودسازی
شما باید با خلاقیت در امر رشد و خودسازی خویش تلاش کنید. هانری برگسن، فیلسوف فرانسوی گفت: «پیشرفت کردن، در واقع سرشت زندگی است. تمام موجودات باید فعالانه رشد و ترقی کنند و اغلب این را به عنوان مهمترین اصل زندگی، بشناسند.»
– بر خود غالب شوید
بنابراین شما باید به طور مدام بر رشد و پیشرفت خود نظارت داشته و با تمام قوا بکوشید فردی باهوشتر و زرنگتر شوید. باید نسبت به دیگران بخشنده، اما نسبت به خود سختگیر باشید.
احتیاط کنید که در دام عذر، بهانه و توجیه تراشی گرفتار نشوید. شما بدون غالب شدن بر خود نمی توانید فاتح قله های افتخار باشید. بدیهی است که اگر خود را یک آدم بیکاره و ضعیف تصور کنید، دیگران هم به همین نحو در مورد شما قضاوت خواهند کرد.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2649

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: