کمیته ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فومن تشکیل می شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن از تصویب تشکیل کمیته شهرستانی ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان خبر داد.

به گزارش  باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن، جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان به ریاست حجت الاسلام و المسلمین صفوی امام جمعه معزز شهرستان و با حضور اعضاء ذیربط با موضوع برنامه های فرهنگی، مذهبی ایام محرم، صفر و تصویب اعضای حقیقی کمیته نامگذاری میدان و کوچه ها شهرستان، در سالن اجتماعات آیت الله بهجت فومنی در فرمانداری تشکیل گردید.

حجت الاسلام محمد حسن صفوی امام جمعه شهرستان در جلسه شورای فرهنگ عمومی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه مردم و هیئت های عزاداری که عشق و ارادت خویش را به نحو احسن در ایام محرم با اخلاص به نمایش گذاشتند، اظهار داشت: ترویج فرهنگ و مکتب حسینی بایستی با احساس مسئولیت و وظیفه شناسی بیش از پیش در دستور کار کلیه مسئولین بخصوص دستگاه های متولی امر فرهنگ باشد.

رییس شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه اعضای شورای فرهنگ عمومی بایستی در برداشت ها، تفکر، اندیشه و بینش یک سر و گردن از دیگران فراتر باشند گفت: بهره مندی از منویات امام حسین (ع) و اربعین باید برای ظهور تمدن نوین اسلامی به یک دستور همگانی مبدل شود.

حجت الاسلام صفوی به برنامه های متداول در شهرستان فومن در عزاداری ابا عبداله و ایام محرم و صفر اشاره و افزود: در مساجد شهرستان بیش از شش دهه برنامه این ایام را داریم که این کمتر در شهرهای غرب گیلان دیده می شود.

امام جمعه فومن با بیان اینکه من به شهدا و نام شهدا بسیار حساس هستم گفت: امروز متاسفانه نام شهدا در تابلوی کوچه ها حذف می شود در حالی که شهدا یادگاران نهضت اسلامی و هشت سال جنگ ناجوانمردانه و محاصره اقتصادی و تحریم ها هستند و ما می‌دانیم تمام امنیتی که در حال حاضر در کشور جاری است و تمام امکاناتی که اکنون در اختیارداریم را مدیون خون شهدا هستیم.

حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری دراین جلسه به بیانات رهبر انقلاب در مورد فرهنگ و اثرات آن اشاره و افزود: فرهنگ به تعبیر رهبر انقلاب آبروی ملت هاست. وی تصریح کرد؛ فرهنگ عمومی مجموعه ای منسجم از اهداف و عقاید بزرگ در قوم و ملت هاست که نباید به راحتی دست خوش فرهنگ های دیگر قرار گیرد.

حجت الاسلام افتخاری فرهنگ را در تمام ادوار در دولت ها دارای اهمیت خواند و افزود: من امروز دغدغه ارگانهای دخیل در فرهنگ عمومی شهرستان فومن را بسیار پسندیده می بینم.

وی از شورای فرهنگ عمومی شهرستان، دانشگاهها، صدا و سیما، رسانه، تبلیغات اسلامی و دیگر متولیان حوزه فرهنگ خواست تا بیشتر ورود کنند زیرا امروز فرهنگ ما در حال تغییر کردن است.

حجت الاسلام افتخاری در بخش دوم گفتمان خود با اشاره به حذف نام شهدا در کوچه ها خواستار مزین کردن کوچه ها به نام شهدا گفت: من از سال ۹۵ نام گذاری کوچه ها را پیگیر بوده ام.

حجت الاسلام افتخاری تاکید کرد؛ همه ی ما در یک کشتی نشستیم پس باید پشت هم باشیم و یاریگر هم و دست همدیگر را بگیریم تا بتوانیم برای شهر و کشورمان کاری انجام دهیم نه اینکه خودمان، خودمان را درگیر بحران کنیم.

سرپرست فرمانداری فومن«حمید رضایی»با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی از زیر مجموعه‌های شورای عالی انقلاب است، افزود: شورای فرهنگ عمومی نقش هماهنگی و سیاست گذاری دارد.

وی ادامه داد: این جلسه به منظور بررسی، تجزیه و تحلیل کردن وضعیت فرهنگ عمومی شهرستان برگزار می شود تا با شناسایی استعدادها و قابلیت‌ها به ارتقای فرهنگ جامعه بپردازد.

سرپرست فرمانداری فومن با بیان اینکه خوشبختانه در بررسی شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی مردم گیلان و فومن به عنوان ملتی مومن و مذهبی شناخته می شوند، گفت: آرامش حاکم بر جامعه نشان‌دهنده فرهنگ بالا و مسئولیت‌پذیری مردم و تعامل با مسئولان است. وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: در سیاست‌های ابلاغی وظایفی برای دستگاه‌های فرهنگی تعیین شده و باید عملی شود.

رضایی با بیان اینکه مصلای نماز جمعه و سالن اداره ارشاد از ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان محسوب می شوند، ادامه داد: توجه و سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی، سرمایه‌گذاری برای آینده و ارتقای فرهنگی جامعه است

وی سرانه پایین مطالعه را یکی از آسیب‌های فرهنگی روز جامعه دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش باید در راستای افزایش فرهنگ کتابخوانی قدم بردارد.

رضایی در ادامه با اشاره به در پیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی و بر نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأکید و تصریح کرد: برای داشتن جامعه‌ای شاداب و پویا باید جشنواره‌های فرهنگی برگزار کنیم.

وی در ادامه گفت: شهرداران و دهیاران به عنوان یک مجری در این زمینه عمل می کنند و مصوبات شوراها را که به تأیید کمیته تطبیق رسیده اجرایی می کنند.

سرپرست فرمانداری فومن با اشاره به اینکه براساس قانون در نامگذاری میادین و کوچه‌ها استفاده از نام مشاهیر، شخصیت‌های مذهبی و ملی در اولویت قرار دارد، تأکید کرد: عدم استفاده و اجرایی نشدن این مهم توسط شوراها باید از سوی شورای نظارت بر نامگذاری بررسی شود که ریاستش بر عهده فرماندار است.

تجلیل از همه اعضای جلسه با اهداء لوح تقدیر که به امضاء مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همراه با یک کتاب نفیس «کتاب گیلان» ، تشکیل شورای نظارت برنامگذاری به ریاست فرماندار محترم و ادارات ذیربط و با حضور دو نفر از نماینده روحانیون و فرهنگیان حجت الاسلام یوسف حسن زاده و  استاد فتاح پادیاب ، تشکیل کمیته ارتقاءکتاب و کتابخوانی به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرستان، تجلیل و تقدیر ترویج کتاب و کتابخوانی از نویسندگان، مولفان، و مروجان کتاب و کتابخوانی ، پیگیری از سوی حجت الاسلام افتخاری نماینده محترم مردم شریف شهرستانهای فومن و شفت در تهران در مورد فرش نمودن مصلی و شبستان فومن، تشکیل کرسی های آزاد اندیشی با حضور روحانیون و اساتید دانشگاه و حوزه توسط دانشگاهها و اداره آموزش و پرورش، بررسی بصیرت شناسی  قیام عاشورا در بین جوانان و نوجوان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری اداره آموزش و پرورش و دانشگاهها از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=4558

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: