اندر حکایت گرانی پیاز و باقی ماجرا!

یادداشت/ مسعود گیاهی سراوانی

  این روزها مردم  به افزایش قیمت اقلام غذایی و مواد خوراکی و در کل به ماجرای گرانی ها عادت کرده اند و  متاسفانه به دلیل عدم کنترل و نظارت مطلوب دستگاه های متولی این روند  افزایش خودسرانه قیمت ها هر سال در چند نوبت انجام می شود و صد البته از این فرصت برخی ها به سودهای کلان و هنگفتی نیز می رسند و دودش هم به چشم مصرف کننده می رود!

در این بین واکنش های مدیران مرتبط با  افزایش قیمت و گرانی هم بی تاثیر و بی اثر است و در واقع پیام ها و واکنش های صنفی آنها اوضاع را مطلوب  که نمی کند هیچ، بلکه از قبل هم بدتر می نماید! نمونه اش هم گرانی چند ماهه اخیر پیاز در کشورمان است که با وجود تولید مطلوب پیاز و افزایش تقاضا حتی بخشی از آن صادر هم  شد؛ اما در روزهای پایانی آذرماه قیمت پیاز به یکباره افزایش فزاینده ای یافت و شوک گرانی این محصول با وجود به بازار آمدن پیاز برداشت تازه همچنان وجود دارد و قیمت پیاز در حال حاضر از ۲۵ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان در خرده فروشی ها متغییر می باشد.

اما نکته جالب توجه اینجا بود که این موضوع ساده و کم اهمیت موجی در بازار های گیلان به راه انداخت و حتی حضور بازرسان و ناظران سازمان صنعت، معدن و تجارت و اولتیماتوم های آن ها هم هیچ تاثیری نداشت و حکایت گرانی پیاز همچنان به قوت خود باقی است و البته مردم هم از آنجایی که به افزایش قیمت پراید، دلار، سکه طلا و… عادت کرده اند، افزایش قیمت پیاز را هم باور دارند و ایمان آورده اند که پیاز هم به دلار مرتبط است و وقتی نرخ دلار افزایش می یابد، پیاز هم باید گران شود!

البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود و جدیدا معاون زراعت وزارت کشاوری اعلام داشته که صادرات پیاز محدود شده و امیدوار به کاهش قیمت آن در هفته جاری هستیم.

البته ایشان نظر کارشناسی دیگری هم داشتند و آن هم اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز را ارزان بودن آن در سال قبل دانسته و این باعث شده تا کشاورزان امسال پیاز کمتری بکارند؛ ضمن اینکه چون صادرات ممنوع نبوده، بخش عمده پیازهای برداشت شده کشورمان به کشورهای دیگری صادر شده است.

آقای مهاجر همچنین اظهارنظر جالب توجه دیگری هم داشتند و گفتند که خوشبختانه در حال حاضر صادرات پیاز محدود شده و امیدواریم طی هفته آینده قیمت آن کاهش یابد. ضمن اینکه واردات پیاز هم انجام می شود!

یعنی متوجه شدید که چه اتفاقاتی افتاده است؛ پیازی که دو سه ماه قبل صادراتش باعث گرانی و کمیابی آن در بازارهای داخلی شده بود، به زودی با کاهش و جلوگیری از صادرات و صد البته با واردات پیاز از خارج موضوع بصورت ریشه ای حل و فصل می شود! 

  باور بفرمایید جای هیچ اظهارنظری باقی نمی ماند!

 حال تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29747

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: