نیازمند تلاش های بیشتری برای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در استان هستیم

دکتر نقی پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

 در مورد کرونا ویروس هنوز هیچ چیز تمام نشده است!

بیستمین جلسه کارگروه رسانه و فضای مجازی صبح دیروز سه شنبه به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از معاونت سیاسی استانداری، دادستانی، صداوسیما، خانه مطبوعات، پلیس فتا، فضای مجازی سپاه گیلان و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد.
به گزارش باز باران خبر، در این جلسه ابتدا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این کارگروه گفت: تلاش های خوب، مطلوب و بی وقفه ای توسط کادر درمان، پزشکی و همکاری و همراهی رسانه ها، مردم و مسئولان استان صورت گرفته و پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مقابله با کرونا ویروس انجام شده است.
دکتر فاضلی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود ثبات نسبی که در استان وجود دارد اما شرایط به هیچ وجه هنوز عادی نشده افزود: نیازمند تلاش های بهتر و بیشتری برای پیشگیری از شیوع مجدد آن هستیم.
وی اضافه کرد: هجوم دوباره این ویروس خطرناک ممکن است خطرناکتر از مراحل اولیه باشد و عادی جلوه دادن اوضاع و عدم توجه به ثبات بهداشتی می تواند مشکلات را دوچندان کند.
دکتر فاضلی اظهار داشت: خوشبختانه فعالیت های رسانه ای، آموزش و اطلاع رسانی می تواند در ایجاد آمادگی بیشتر جامعه موثر بوده و در حال حاضر یکی از معضلات و مشکلات موجود در سطح بیمارستان ها کمبود ذخایر خونی می باشد که جا دارد در این راستا اطلاع رسانی شود و مردم نیز بدون واهمه و بدون ترس از واگیری به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا کنند، چرا که همه تدابیر بهداشتی در این راستا اندیشیده شده است.

در ادامه این جلسه  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که در ابتدا پس از کشور چین کشور ما بیشتر درگیر این موضوع بوده گفت: خوشبختانه با همه تلاش های صورت گرفته وضع موجود قابل قبول است و با هزینه های گزافی که داشته ایم، اعم از مرگ بسیاری از مردم عزیز و کادر پزشکی کشورمان ولی در کسب نتایج موفق بوده و تا حدود زیادی از گسترش این ویروس کشنده جلوگیری کرده ایم.
وی افزود: متاسفانه در این زمینه بسیاری از کشورها کرونا ویروس را جدی نگرفتند و با تلفات زیاد انسانی و درمانی مواجهه شدند و همچنان گرفتار هستند.
دکتر نقی پور ادامه داد: وضعیت کشورمان در حال حاضر خوب تلقی می شود و میزان مرگ و میرها دو رقمی و میزان بیماری و واگیری سه رقمی شده و در بحث بیم و امید به جامعه کشورمان واقعا موفق عمل کرده و امیدوارم مردم با درک این موضوع که هنوز هیچ چیز تمام نشده؛ مراقبت های لازم را همچنان انجام دهند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: ما در ابتدای این بیماری تجربه کافی برای مقابله با کرونا را نداشتیم و این کار ما را در ابتدای کار بسیار دشوار کرده بود.
وی یادآور شد: البته این داستان همچنان وجود دارد و می تواند شعله ورتر از قبل هم شود که در این صورت قطعا کار و تاب آوری ما را با مشکل مواجهه می کند که فقط نیازمند همدلی و همکاری همه مردم و مسئولین برای کاهش این مخاطرات هستیم.
دکتر نقی پور خاطرنشان کرد: ابعاد اجتماعی و فرهنگی این موضوع بسیار مهم بود و حتی ابعاد سیاسی و اقتصادی را نیز با خود به همراه داشت و این باعث شد تحمل مردم پس از تعطیلات نوروز کاهش یابد و به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی از منازل خود بیرون آمدند و نشان دادند که دیگر توانی برای ماندن در خانه ندارند که خوشبختانه دولت به صورت ضربتی با طرح هایی معیشتی و اقتصادی تا حدودی مانع این ازدحام و بیرون آمدن مردم شد؛ مردم بدانند که اگر کرونا ادامه داشته باشد، مشکلات همه ما بیشتر و سخت تر می شود؛ پس باید همراهی و رعایت کنند.
وی همچنین با طرح این موضوع که طرح فاصله گذاری هوشمند برای اولین بار در جهان در کشور ما اتفاق افتاد گفت: این باید صورت می گرفت و مردم هم رعایت کردند و خوشبختانه بسیار موفقیت آمیز بوده است.
دکتر نقی پور تاکید کرد: متاسفانه در اوایل شیوع بیماری کرونا با کمبود امکانات، دارو و تجهیزات همراه بودیم ولی آرام آرام تا حدودی مشکلات را رفع کرده لوازم را تامین نمودیم. البته اوایل واقعا کار دشوار شده بود چون به دلیل تحریم ها و عدم همکاری سایر کشورها مواد پزشکی و لوازم موردنیاز خریداری شده را نمی توانستیم وارد کنیم و دنیا در این زمینه با ما بسیار بد برخورد کرد و ما مجبور شدیم با فاصله گذاری هوشمند و اقدامات ابدایی فعالیت کنیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: متاسفانه تبعات اقتصادی پشت این بیماری نهفته است و باید مواظبت های لازم صورت گیرد و باید توازن بیماری، سلامت و اقتصاد به خوبی انجام شود تا صلاحیت دولت و حاکمیت از سوی مردم تایید گردد. وی همچنین در خصوص بیرون آمدن مردم از منازل و دید و بازدیدها گفت: اگر این رفتارها استمرار یابد به قیمت جان ما و خانواده های ما تمام می شود و باید فکر و تعمق درستی در این باره صورت گیرد که این نیازمند تمرین، دقت و ممارست های متفاوت اجتماعی دارد.
وی ادامه داد: در این زمینه چشم و امید و جامعه به رسانه ها بوده و آنها هستند که باید فرهنگ درست انجام چنین رفتارهایی را به مردم یادآوری و آموزش دهند و مطمئن باشید در حال حاضر هیچ راه حل و ابزار دیگری برای کنترل بیماری و این ویروس نداریم!
دکتر نقی پور گفت: البته مردم تاکنون این فاز از بیماری را در جامعه تجربه نکرده و بستر بیم و امید را دنبال ننموده بودند؛ چون تا به امروز زندگی ما و رفتار ما متفاوت بوده و فاز جدیدی با کرونا زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد که چندان باب میل مردم نبود و در اوایل کسی هم مسئولانه اقدامی نمی کرد و رفتارهای اجتماعی ما جالب توجه و مورد پسند نبوده و حتی با مهارت نیز همراه نبود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: ما باید در شرایط مختلف احساس مسئولانه داشته باشیم و مردم باید این رفتارها را یاد بگیرند! رفتار مردم در تماس ها باید کم شود و چون این بیماری جدیدی است این فرهنگ و رفتارها باید تغییر کند و بحث آموزش جامعه باید مهم بوده و در اولویت باشد.
وی در خاتمه گفت: تغییر نگرش در رفتارها باید صورت بگیرد و راه دیگری جز این وجود ندارد و فعالیت اصحاب رسانه و فرهنگ بسیار مهم و حساس می باشد و باید از هر راهی تلاش کرد تا اوضاع را عادی کنیم و بیماری را کاهش دهیم. 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=31902

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: