محفل ادبی کتابخانه های عمومی گیلان میزبان سوگواره شعر عاشورایی شد

سوگواره شعر عاشورایی ده شب، ده محفل دیروز و در شب نهم با حضور کتابداران کشور میزبان شاعران سرشناس استان گیلان شد.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، سوگواره شعر عاشورایی “ده شب، ده محفل” دیروز یکشنبه۹شهریور ، همزمان با روز عاشورای حسینی و در ایستگاه نهم خود، در بستر شبکه اسکای روم و به صورت زنده میزبان شعرای آیینی گیلانی عضو محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان شد.
سوگواره شعر عاشورایی محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در شب نهم برگزاری این سوگواره که با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی کتابخانه های عمومی کشور؛ مدیران کل استان های تهران، چهار محال بختیاری و هرمزگان، مسئولین و کارشناسان این ادارات، کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان و نیز اجرای مرضیه فرمانی، دبیر این محفل و از شعرا و ترانه سرایان مطرح استان و برگزیده جشنواره های مختلف ادبی کشور همراه بود، میزبان شعرای مطرح استانی و کشوری چون پونه نیکوی، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی و برگزیده محافل و جشنواره های متعدد ادبی در کشور؛ مجتبی حاذق، شاعر و فعال فرهنگی و نیز برگزیده جشنواره های مختلف شعر در استان و کشور و نیز محمد پرحلم، شاعر و معاون فرهنگی حوزه هنری استان گیلان بود.

مرضیه فرمانی، دبیر محفل ادبی دکتر معین کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این محفل ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این سوگواره مجازی در بستر فضای مجازی با خوانش ابیاتی از استاد ابوالقاسم حسین جانی از شعرای مطرح گیلانی که اشعار آیینی مطرحی در باب واقعه کربلا دارد آغاز کرد.

پونه نیکوی در ادامه این نشست شعر مجازی ضمن قدردانی از فراهم آوری بستر حضور شعرا در این سوگواره سراسری شعر با عرض ارادت خود به خاندان حضرت رسول الله(ص) و حضرت اباعبدالله(ع) گفت: حضرت امام حسین (ع) در روز واقعه عاشورا کابینه سیاه ظلم و کفر را درهم کوبید و با بی عدالتی و ظلم و تزویر جنگید.
وی همچنین با اظهار امیدواری نسبت به وزش نسیم خوش الهی و بزرگ و غنی حضرت امام حسین در زندگی دوستداران اهل بیت، کربلا را یک غزل عاشقانه دانست و اظهار کرد: صحنه‌های و داع امام حسین(ع) با یارانش و شهادت فرزندان تا گودال قتلگاه و اسارت حضرت زینب(س)، بیت به بیت غزل کربلا را می‌سراید و «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا» شاه‌بیت این غزل است.
در ادامه این نشست مجتبی حاذق، از شعرای مطرح گیلانی با تسلیت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان به سرایش بخشی از مثنوی خود تقدیم به حضرت زینب کبری (ع) که اشاره به خطبه آن حضرت در کوفه دارد پرداخت.
پخش نماهنگی از نوحه سرایی محلی گیلانی در رسای مصیبت آل حسین(ع) پایانبخش این نشست و محفل ادبی بود.
گفتنی است در سوگواره شعر آیینی ده شب ده محفل که به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به مدت ده شب و به میزبانی محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان های کشور در جریان است شاعران سرشناس استان ها با سرایش اشعار خود در باب واقعه غم بار کربلا و مصیبت های فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) در این محفل مجازی زنده مشارکت می کنند.
در شب دهم ( ۱۰ شهریور) نیز نشستی با حضور بهترین شاعران ده شب به انتخاب شورای ادبی نهاد برگزار خواهد شد.
علاقه مندان می توانند از طریق این پیوند (www.skyroom.online/ch/tehranpl.ir/mahafel) و انتخاب گزینه مهمان در این نشست ها شرکت کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12588

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: