آیت الله رسول فلاحتی در جمع مسئولین و کارکنان کتابخانه های عمومی گیلان:

باید قدردان زحمات تمام دولت‌ها در تلاش برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت باشیم

باز باران خبر/ آیت الله رسول فلاحتی در جمع مسئولین و کارکنان کتابخانه های عمومی گیلان گفت: کتابدار باید کتاب شناس و اهل مطالعه و تحقیق باشد و کسی که مطالعه می کند و خود را علوم مختلف تجهیز می نماید در نزد مردم ارزش فراوان دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جمعی از کارکنان ستادی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان های استان امروز دوشنبه(۲۹ آبان) و همزمان با هفته کتاب با حضور در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) رشت با آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت دیدار کردند.
آیت الله رسول فلاحتی در این دیدار با اشاره به کار ارزشمند کتابداران بعنوان یاوران کتاب ضمن گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار از آنها برای روزآمدسازی اطلاعات خود دعوت کرد و گفت: کتابدار باید کتاب شناس و اهل مطالعه و تحقیق باشد و کسی که مطالعه می کند و خود را علوم مختلف تجهیز می نماید در نزد مردم ارزش فراوان دارد.
اهل مطالعه و تحقیق باید تشویق شوند/ کتابدار خوب باید کتاب شناس هم باشد
نماینده ولی فقیه در گیلان، دانش و کسب تجربه را از خصوصیات انسان های خلاق و خوش فکر دانست و با بیان اینکه فرد کتاب خوان باید در جامعه تشویق شود از مسئولین استان خواست تا ساز و کارهای مناسب برای شناسایی افراد کتاب خوان را فراهم آورند.
آیت الله فلاحتی همچنین با انتقاد از برخی از مسئولین در عدم توجه به زیرساخت های مطالعاتی در گیلان خاطرنشان کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را برای کتابخوان کردن مردم و جوانان بکار گیرند و برای تحقق این موضوع راه حل اساسی پیدا کنند تا دغدغه مردم به چرایی کاهش سرانه مطالعه تغییر یابد.
وی اظهار کرد: باید راهکاری برای کتابخوان کردن حرفه‌ای جوانان یافت و دسترسی به کتاب را برای عموم آسان کرد؛ می توان با قرار دادن کتاب در نانوایی‌ها و خطوط اتوبوس‌های واحد ایام فراغت مردم را به بهترین نحو پر کرد.
لزوم بهره‌گیری از همه مشوق‌ها برای افزایش سرانه مطالعه مردم
آیت الله فلاحتی ادامه داد: باید در گزینش کتاب‌ها برای در اختیار قرار دادن بین مردم موضوع‌بندی رعایت شود و کتاب‌هایی با عناوین مختلف منطبق با سلایق مردم مانند رمان، کتاب‌های مذهبی و تخصصی در دسترس عامه گذاشته شود.
وی تصریح کرد: می‌توان در مدارس و میان دانش‌آموزان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، کتاب توزیع کرد بدون آنکه آزمونی برای آنها در نظر گرفته شود و با بسته‌های تشویقی و حمایتی کتابخوانی را در بین نسل نو نهادینه کرد.
نماینده ولی فقیه در گیلان بر بهره‌گیری از همه مشوق‌ها برای افزایش سرانه مطالعه مردم تاکید کرد و افزود: برای تشویق مردم به کتابخوانی و ارتقاء جایگاه کتاب از استادان حوزه و دانشگاه در رسانه‌ها بهره مند شوید و نویسندگان خوب و برتر را مورد تشویق قرار دهید.
وی بر چاپ زیبای کتاب از سوی ناشران تاکید کرد و افزود: باید از همه امکانات موجود برای کتابخوان کردن مردم بهره گرفت و کتابخانه‌ها و کتابخوانان را مورد حمایت قرار داد.

آیت الله فلاحتی در پایان با انتقاد از معماری کتابخانه مرکزی شهر رشت گفت: معماری این کتابخانه برگرفته از معماری سنتی و اسلامی – ایرانی نیست اما باید قدردان زحمات تمام دولت‌ها در تلاش برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت باشیم.
نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در این دیدار همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد مرحوم آیت الله صادق احسانبخش، عالم برجسته و مبارز بزرگ گیلانی، با اشاره به مجموعه کتاب ایشان به نام «آثار الصادقین» این مجموعه را بسیار ارزشمند توصیف و بر ضرورت تجدید چاپ آن برای بهره مندی علاقمندان تاکید کرد.
سرانه فضای کتابخانه‌ای گیلان کافی نیست
مدیرکل کتابخانه‌های گیلان نیز در این دیدار با تبریک هفته کتاب به آیت الله فلاحتی و گرامیداشت یاد و خاطره آیت آیت الله طباطبایی، مفسر بزرگ قرآن و نیز مرحوم ایت الله جعفری یکی از علمای برجسته اسلام، به تلاش های کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور اقشار مختلف مردم و بهره مندی از فضاهای کتابخانه ای اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه کتابخانه های استان گیلان از نظر تعداد در زمره استان‌های متوسط رو به بالا کشور محسوب می‌شود اما به لحاظ سرانه فضای کتابخانه‌ای، آمار قابل دفاعی ندارد.
یاسر تقوی به فلسفه تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی بعنوان یکی از اصلی ترین دستگاه های فرهنگی با محوریت رشد و توسعه امر کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره کرد و اقدامات این مجموعه را پس از انقلاب اسلامی بسیار اثرگذار و دارای نتایج ملموسی در توسعه فضاهای کتابخانه ای عنوان کرد.
وی رتبه ایران اسلامی از لحاظ کمیت و تعداد کتابخانه های عمومی در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام را اول و در منطقه آسیا چهارم عنوان کرد و گفت: تمام تلاش دست اندرکاران مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی در جهت عمل به توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری و رفع دغدغه های جدی ایشان در حوزه ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.
وی یکی از مهمترین مولفه ها در کلامن مقام معظم رهبری را توجه به کتاب و کتابخوانی و نیز جهاد تبیین دانست و گفت: این موضوع می بایست باید با توجه جدی به عنصر کتاب توسط مسئولین جدی تر از گذشته دنبال شود.
تقوی ادامه داد: در این استان ۸۵ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۶۰ کتابخانه شهری، ۲۰ کتابخانه روستایی و ۲ کتابخانه سیار است و سال گذشته پنج هزار و ۸۰۰ برنامه فرهنگی در این کتابخانه ها برگزار شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون فعالیت‌های متنوعی در کتابخانه های عمومی گیلان در حال انجام است و کتابخانه ها به یک پایگاه فرهنگی تبدیل شده اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ورود به امر آموزش در کتابخانه ها را از رسالت های جدی کارکنان این مجموعه ارزیابی کرد و گفت: کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی گیلان غالبا از جوانان متعهد انقلابی هستند که در مسیر رفع نیازهای مطالعاتی مردم گیلان تلاش و کوشش فراوانی می کنند.
اهدای کارت عضویت افتخاری کتابخانه های عمومی گیلان به آیت الله فلاحتی
گفتنی است در این دیدار ضمن اهدای کارت عضویت افتخاری کتابخانه های عمومی استان گیلان به آیت الله فلاحتی از سوی رقیه زرگری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان، از نماینده ولی فقیه در گیلان برای بازدید از کتابخانه های عمومی شهرستان ها دعوت شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، کارکنان ستادی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها همچنین پس از این دیدار با حضور در مزار مرحوم آیت الله صادق احسانبخش، عالم برجسته و مبارز بزرگ گیلانی و مولف کتاب «آثار الصادقین» ضمن قرائت فاتحه به مقام این عالم جلیل القدر ادای احترام کردند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=33646

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: