صنایع دستی گیلان تبلوری از عشق و زندگی است

گیلان ۸۰ رشته صنایع دستی دارد

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ۸۰ رشته صنایع دستی در گیلان رواج دارد، گفت: برخی از رشته های صنایع دستی بومی و قدمت بیش از ۱۰۰ سال را دارد که چادرشب بافی، رشتی دوزی، حصیربافی و بامبوبافی را شامل می شود و برخی دیگر از این رشته ها هم در چند دهه اخیر در استان رواج یافته است.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از ایسنا، مریم قاسمی در خصوص ظرفیت گیلان در تولید صنایع دستی اظهار کرد: گیلان با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و وجود مواد اولیه برخی از رشته های صنایع دستی و سابقه دیرینه مردمان این استان در زمینه هنر منجر شده تا انواع صنایع دستی در این استان تولید شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ رشته صنایع دستی در گیلان رواج دارد گفت: برخی از رشته های صنایع دستی بومی و قدمت بیش از ۱۰۰ سال را دارد که چادرشب بافی، شال بافی، رشتی دوزی، حصیربافی و بامبوبافی را شامل می شود و برخی دیگر از این رشته ها هم در چند دهه اخیر در استان رواج یافته است.

قاسمی با بیان اینکه دو رشته صنایع دستی، خاص گیلان و مرکز عمده تولید آن در این استان است گفت: رشتی دوزی و بامبو بافی در این استان تولید و عرضه می شود.

این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه برخی روستاهای استان گیلان در حوزه صنایع دستی شاخص هستند، افزود: روستای فشتک خمام به نام روستای حصیربافی در سال ۹۶ ثبت ملی شد و همچنین روستای قاسم آباد نیز به عنوان روستای چادر شب بافی ثبت ملی و در کمتر از ۹ ماه به ثبت جهانی رسید.

قاسمی به معیارهای ثبت ملی و جهانی شدن صنایع دستی در روستاها اشاره کرد و گفت: صنایع دستی که ثبت ملی و جهانی می شوند؛ پیام رسان فرهنگ و اصالت آن منطقه هستند و می توان گفت صنایع دستی گیلان تبلوری از عشق و زندگی است.

وی با بیان اینکه ثبت ملی و جهانی شدن روستاها یک هدف کلان دارد و آن رشد و توسعه آن روستا است تصریح کرد: ارتقای معیشت اقتصادی، ارتقای فروش، ارتقای وضعیت صادرات، جذب گردشگر و … از مزایایی ثبت ملی و جهانی شدن صنایع دستی در روستاها است.

این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه چهار رشته صنایع دستی در استان از جمله رشتی دورزی، مروار بافی، چادرشب بافی، سفالگری سنتی دارای نشان استاندارد ملی است، یادآور شد: تولید محصولات باکیفیت موجب می شود متقاضی داخلی و خارجی افزایش و رونق تولید و گسترش اشتغال را شاهد باشیم.

قاسمی با بیان اینکه برخی از رشته های صنایع دستی در استان نیز دارای نشان ملی مرغوبیت هستند، گفت: چموش دوزی یکی از این رشته هاست که دارای نشان ملی مرغوبیت است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10532

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: