شورای شهر به چه کسانی نیاز دارد ؟

(بخش پنجم)

باز باران خبر/ در بحث چهارم این مقاله اولین دلیل افزایش انتظارات مردمی از شوراها بیان گردید و اینک به طرح دلایل بعدی می پردازیم.
دلیل دوم – مسافرت ها: طی سال های اخیر مسافرت های پی در پی ایرانیان در عید نوروز، تعطیلات تابستان و مناسبت های گوناگون در داخل و خارج از کشور ـ به نقاط مختلف مانند: دبی، قطر، گرجستان، مالزی، شهرهای ساحلی ترکیه و… ـ افزایش چشمگیری پیدا کرده و مردم با مشاهده میزان پیشرفت و زیبایی های مناطق مورد بازدید از شورای شهر و شهرداری خود انتظار دارند که از قافله پیشرفت ملی و منطقه ای عقب نمانده و پا به پای شهرهای مذکور به پیش بروند که این کامیابی موجب کسب رضایت شهروندان، افزایش حضور و مشارکت آنان در هنگام انتخابات و هم سبب بیشتر شدن تعداد مسافران و بازدید کنندگان از شهرهایی خواهد شد که دارای امکانات گردشگری بهتر و فضاهای زیباتری هستند.
دلیل سوم – نامزدهای انتخاباتی: نامزدهای داوطلب حضور در شورای شهر در آغاز هر دوره طی سخنرانی های انتخاباتی، مصاحبه با شبکه های اینترنتی و کانال های مجازی و نگارش مقالات متنوع در مطبوعات با مطرح کردن نقاط ضعف مدیریت شهری سال های قبل و قول های عجیب و غریبی که به همشهریان می دهند، باعث افزایش آگاهی و نیز بالا رفتن سطح توقع شهروندان از حقوق اولیه و نیز مطالباتشان می شوند؛ حال اگر این نامزدها در روز برگزاری انتخابات، رأی آورده و وارد شورا شوند، مردم منتظر عمل به وعده های داده شده از سوی آنان هستند که اگر تحقق نیابد، موجب سلب اعتماد عمومی می گردد و نتیجه آن به شکل کاهش تعداد رأی دهندگان در دوره های بعد خود را نشان خواهد داد.
بدیهی است که سهل انگاری اعضای شورا در انجام وظایفشان در حقیقت خیانت به آرای رأی دهندگان و عامل تضعیف اعتماد و اطمینان آنان نسبت به منتخبین خویش می گردد.
دلیل چهارم – کارهای ماندگار: انجام برخی کارهای خوب و ماندگار از سوی شهرداری ها ـ البته اگر به صورت صحیح با رعایت اصول فرهنگ اسلامی ایرانی، بدون اشکالات فنی و با نگاه همه جانبه صورت گیرد و صرفا کپی برداری بدون اندیشه و تعمق از شهرها یا کشورهای دیگر نباشد ـ سبب شده که مردم با دیدن آن ها به شوق آمده و به آینده شهر محل سکونت خود امیدوار شده و چشم به راه خدمات مفید بعدی باشند.
◼ زمان تحقق وعده ها
سرانجام با پایان یافتن زمان روز رأی گیری، شمارش آرای مأخوذه در صندوق ها و معرفی نامزدهای پیروز در انتخابات، نوبت وفای به عهد و تحقق وعده ها فرا می رسد.
در چنین حالتی شورای شهر جهت رسیدن به موفقیت و ارایه خدمات مناسب به همشهریان نیازمند داشتن اطلاعات زیر می باشد:
۱- آگاهی های لازم و کافی از مسایل متنوع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، رفاهی و بهداشتی مرتبط با امور شهری.
۲- لزوم بهره مندی از مشورت افراد متخصص در زمینه های : الف ) مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، ترافیک و مبلمان شهری. ب ) ورزش های مختلف، به ویژه ورزش های همگانی. پ ) ذیحسابی، حسابداری و سایر مسایل مالی. ت ) امور مذهبی [ شامل مساجد، حسینیه ها، دستجات عزاداری] ، هنری[ شامل تئاترها، سینماها، گالری ها] ، ایمن سازی اماکن شهری در برابر آتش سوزی های گسترده احتمالی، آتش نشانی[ شامل خرید دستگاه های مدرن خاموش کردن آتش و جلوگیری از سرایت آن با مناطق دیگر با استفاده از مواد خاص و مؤثر غیر از آب، بهره گیری از نردبان های ویژه برای دسترسی سریع به ساختمان های بلند و برج ها در هنگام بروز حوادث] و زیباسازی [شامل دیوارنویسی در مناسب های مختلف، ترسیم نقاشی های دیواری چشم نواز، جهت القاء آرامش روانی به شهروندان، متناسب با هر فصل از سال].
ث ) مهندسی برق و مکانیک شهری در مسیر نورپردازی مناسب شهر در شب های فصول مختلف سال [ به ویژه شب های بارانی و طوفانی] و پوشش دادن نقاط کور و تاریک، جهت افزایش امنیت مردم. ج ) مهندسی کشاورزی، جهت ایجاد، گسترش و اداره مطلوب فضاهای سبز شهری و آبیاری صحیح آن ها و احداث کمربند سبز در اطراف شهر به وسیله درختکاری های گسترده، همانند چیزی که در شهر تهران پدید آمده است. ح ) مدیریت بازرگانی، جهت کسب درآمد از تابلوهای بزرگ تبلیغاتی در گلوگاههای ورودی و خروجی شهرها، بزرگراهها، بلوارها، خیابان های مهم، چهارراهها و پل های عابر پیاده. چ ) اصناف، بازار، شرکت های صنعتی، کارخانجات و کارگاه های تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ، رستوران ها، مجتمع های توریستی و… خ ) مدیریت درآمدها، جهت دریافت حقوق شهرداری از سازمان ها و ادارات دولتی و… و تعامل مناسب با آن ها. د ) مدیریت پزشکی جهت اداره امور مرتبط با بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی و بهداشتی گوناگون.
◼ نیاز شورا
در نتیجه این شورا به کسانی نیاز دارد که از مشاغل مختلف اجتماعی و اقتصادی، تحصیلات مرتبط، تخصص های واقعی و نیز تجربه موفق در زمینه های یاد شده سر دربیاورند. البته این به آن معنا نیست که صرفا شورایی انباشته از چند فرد دارای بالاترین مدرک، داشته باشیم و نسبت به سایر مشاغل توجهی نشان ندهیم، خیر! شورا به حضور متنوع نمایندگان اکثریت اقشار جامعه، محتاج است تا از حالت بسته بودن، فرمایشی، جناحی، حزبی، گویشی یا قومی، خارج گشته و نماینده قاطبه ساکنان یک منطقه جغرافیایی باشد.
دلیل پنجم : ناکارآمدی شوراهای قبلی
یکی از دلایل انتظار زیاد مردم از شورایی که به زودی انتخاب می شود، عدم موفقیت شوراهای قبلی شهر رشت و سایر شهرها است. شوراهای گذشته، با افتادن در مسیر نادرست سیاسی کاری و کشیده شدن به سوی جناح و باند و رفیق بازی یا تخلفات مالی، ورود افراد ضعیف به این عرصه که با تکیه بر بعضی حمایت ها و لیست ها، رأی دادن بر اساس قومیت ها نه شایستگی ها، طرح شعارهای پوپولیستی و غیرقابل اجرا توسط برخی کاندیداها که وقتی رأی آوردند، در میدان عمل، خودشان هم مشاهده کردند که وعده هایی را داده اند، نمی توانند اجرایی کنند، جنگ و دعوای بیهوده اعضای شورا با یکدیگر و…، موجب شد که عده زیادی از شهروندان اعتماد خود را نسبت به توان کاری و مدیریتی شورای شهر از دست بدهند و دیگر انگیزه ای برای شرکت در انتخابات نداشته باشند و از سوی دیگر، اگر هم بخواهند مجددا رأی بدهند، توقع دارند که شورای آینده، علاوه بر انجام کارهای تازه، اشکالات قبلی ها را نیز برطرف کنند که این دیدگاه، وظایف شورای جدید را سنگین تر و اداره امور شهری را سخت تر خواهد کرد.
ادامه دارد …

سید جواد اسحاقی ؛ مهندس مکانیک و سیالات و استاد کلاس های کنکور.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19853

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: